Recensie Videoland-serie 'Moedermaffia!'

Moeder Daan moet subiet uit de ouderlijke macht worden gezet, de makers van deze flauwekul moeten een serieverbod krijgen.

Regie: Anna van Keipema | Cast: Loes Haverkort (Daniëlle), Nola Frensdorf (Pip), Benja Bruijning (Jorrit), Eva Laurenssen (Monique), Beppie Melissen (Cecilia), Tina de Bruin (Patty), e.a. | Aantal afleveringen: 6 | Speelduur: 20-22 minuten | Jaar: 2022

Nog groter dan het talent van Daniëlle om mierzoete cupcakes te bakken in haar eigen bakkerswinkel is haar vermogen om een teringbende van haar leven te maken. Daniëlle "“ zeg maar Daan "“ is met recht een mislukte moeder. Dochter Pip noemt haar nieuwe stiefmoeder Monique, gevalletje alles aan gelukt maar hartstikke nep, al moeder en van een reeds gevlogen Mexicaan heeft Daan een tweede kind.

En dan was er nog een voorvalletje op het verjaardagsfeestje van Pip, waarbij Daan ten overstaan van het hele feestgezelschap de vriendin van haar ex te lijf ging. Het leidt ertoe dat de kinderbescherming in actie komt en Daan sommeert een goede moeder te worden. Om niet uit de ouderlijke macht te worden gezet moet ze op cursus, waarbij ze, ja wat eigenlijk, met lotgenoten bespreekt.

We weten al van meet af aan dat Daan niet een moeder gaat zijn die tussen de middag met kopjes thee haar kroost verwelkomt. Ze maakt er dan ook wel een potje van. Haar stupide acties zouden niet misstaan op het cv van menig rebelse puber. Daar komt nog eens bij dat Daan nog bij haar moeder woont en zich regelmatig laat nemen door haar eigen assistent. Liefst terwijl haar dochter binnenkomt.

Moedermaffia!, waarvan zowel de titel als het aanstellerige uitroepteken een raadsel zijn, is een lijdensweg van slechts zes korte afleveringen. Wat Daan nou precies leert tijdens de cursus, geleid door een zweverige cursusleidster, blijft net zo in nevelen gehuld als de achtergrond van haar medecursisten. De serie maakt daar ook niet echt nieuwsgierig naar.

Dit is een serie zonder kop en staart, wat illustratief lijkt voor de onverschilligheid van de schrijvers. We vallen met de deur in huis als Daan op missie wordt gestuurd om wat van haar leven te maken en we eindigen met een cliffhanger. Het is een serie die van de hak op de tak en van gênant voorval naar tenenkrommende episode springt zonder echt de personages uit te diepen. We zien enkel acteurs die maar met moeite de gekunstelde teksten over hun lippen krijgen.

De moraal van het verhaal laat zich raden: als je bedoelingen maar goed zijn. Hoofdrolspeelster Loes Haverkort moet hebben gedacht dat elke klus er een is, maar had de eer aan zichzelf moeten houden. Deze serie is ongetwijfeld bedoeld als komedie, maar is mislukt op dat vlak. En dat terwijl er toch wel serieuze issues spelen, want het is nogal wat dat je zo slecht met je moederschap omgaat dat je je kind dreigt te verliezen. Tot Daan wil het allemaal maar niet doordringen, de kijker zal het een rotzorg zijn.

★☆☆☆☆

Moedermaffia! is te zien bij Videoland.