Recensie Netflix-serie 'Derry Girls' seizoen 3

De Derry Girls zijn in hun laatste seizoen sterker dan ooit.

Regie: Michael Lennox | Cast: Saoirse-Monica Jackson (Erin Quinn), Louisa Harland (Orla McCool), Nicola Coughlan (Clare Devlin), Jamie-Lee O'Donnell (Michelle Mallon), Dylan Llewellyn (James Maguire) , e.a. | Aafleveringen: 7 | Speelduur: 25-48 minuten| Jaar: 2022

In Derry Girls kijken we door de ogen van tieners naar de ingewikkelde tijden van de Troubles in Noord-Ierland. Ook het derde seizoen slaagt er weer in om dit serieuze onderwerp op een humoristische manier te gebruiken, zonder er een karikatuur van te maken. Terwijl we Erin Quinn en haar zooitje ongeregeld volgen in het wel en wee van hun dagelijkse leven als tieners in een klein, religieus dorpje, vergeten we bijna dat zich op de achtergrond een bloedserieuze oorlog afspeelt.

Het laatste seizoen van de populaire komedieserie is nog beter dan de voorgaande seizoenen, die al erg goed waren. Zoals gebruikelijk is de humor ijzersterk en nu grappen die al lopen sinds het eerste seizoen eindelijk worden afgerond, wordt nogmaals benadrukt hoe scherp de serie eigenlijk is. Elk personage speelt hierin een gelijkwaardige rol, waarmee het ook ondenkbaar is dat er zelfs maar een bijpersonage zou kunnen worden geschrapt.

De familiebanden tussen de personages uit het kleine Londonderry worden doorgetrokken naar de kijker. Elke aflevering mag je even weer aanschuiven aan de keukentafel van de familie Quinn, terwijl zij kibbelen over het huishouden en roddelen over hun dorpsgenoten. Als toeschouwer ben je onderdeel van de gemeenschap. Deze sterke connecties tussen de personages vormen de kern van de serie. Als de vriendengroep voor het eerst in drie seizoenen te maken krijgen met serieuze tegenslag wordt dit pas echt duidelijk.

Misschien wel het meest indrukwekkende aan Derry Girls is dat de serie erin slaagt een historisch impactrijke tijd als de Troubles neer te zetten als iets heel alledaags. De oorlog wordt erkend en is duidelijk aanwezig in elke aflevering. De ellende en het verdriet die onderdeel zijn van een politiek conflict van formaat worden besproken zonder te worden gebagatelliseerd, maar daarna gaat het leven ook gewoon weer door. Helaas is dit vandaag de dag pijnlijk relevant.

Afgaand op de goede ontvangst van de eerste twee seizoenen had er makkelijk nog een vierde en misschien zelfs nog een vijfde en zesde seizoen van Derry Girls kunnen worden gemaakt, maar juist daarom is het einde extra krachtig. Terwijl de politieke spanningen op de achtergrond afnemen en iedereen in de vriendengroep achttien wordt, loopt de serie op natuurlijke wijze ten einde. Zo blijven personages achter met een toekomst vol mogelijkheden en kan de kijker zich troosten met het idee dat alles toch altijd een beetje hetzelfde zal blijven in Derry.

★★★★★

Derry Girls is te zien bij Netflix.