Recensie Netflix-serie 'High: Confessions of an Ibiza Drug Mule'

Hoe een jonge meid in Peru in de gevangenis terechtkwam.

Regie: Stuart Bernard | Aantal afleveringen: 4 | Speelduur: 31 minuten| Jaar: 2022

Op twintigjarige leeftijd vertrekt Michaella McCollum naar Ibiza, waar ze de tijd van haar leven heeft. Ze maakt vrienden en feest er elke dag tot in de late uurtjes. Om dit vol te houden gebruikt ze regelmatig verschillende soorten drugs. Ze wordt verliefd op Davey, met wie ze het eiland verkent. Hij gebruikt zelf niet, wat een verademing voor haar is. Maar al snel blijkt dat hij iets heel anders van haar wil.

In High: Confessions of an Ibiza Drug Mule komt Michaella uitgebreid het woord om haar verhaal te vertellen. Enige verwarring komt van de de voice-over die met een andere stem haar verhaal af en toe aanvult. Michaella als enige verteller was waarschijnlijk beter geweest, aangezien de documentaire haar een perfecte gelegenheid biedt haar verhaal met de wereld te delen. Haar volledige verhaal wordt verteld met een combinatie van originele beelden en nagespeelde scènes. Op deze manier krijgt de kijker een zeer compleet beeld van wat zich precies heeft afgespeeld en hoe dit voor Michaella moet zijn geweest.

Zij was namelijk gewoon een meisje zoals vele anderen. Verliefd, onder invloed en wat naïef gaat ze in op het verzoek om in ruil voor vijfduizend euro een pakketje op te halen in Barcelona. Niet veel later zit ze, zonder het te weten, in het vliegtuig naar Lima. Het mag als vanzelfsprekend worden beschouwd dat dit tripje faliekant misgaat. High: Confessions of an Ibiza Drug Mule zou eigenlijk door alle tieners bekeken moeten worden om een beeld te krijgen van de mogelijke consequenties van iets wat op het eerste oog onschuldig lijkt.

Aanvankelijk lijkt High: Confessions of an Ibiza Drug Mule een documentaire serie zoals vele met dit thema: informatief en kwaliteit sterk. Maar een belangrijke wending wordt tot de laatste aflevering bewaard. Michaella heeft tijdens haar periode in de gevangenis in Peru namelijk belangrijke ontwikkelingen doorgemaakt en veel geleerd. In korte tijd is ze zeer volwassen geworden en heeft ze zelf voor haar vervroegde vrijlating gezorgd.

Door deze informatie tot de laatste aflevering te bewaren, voorzien de makers het verhaal van een verrassende wending, wat het bekijken van deze docuserie net wat spannender maakt. Bovendien verandert hiermee het beeld dat van Michaella wordt geschetst. In eerste instantie lijk je te maken te hebben met een naïeve meid waarvan je je kan afvragen waarom ze zich in de ellende heeft laten meeslepen. De sterke vrouw die zij geworden is daarentegen, verdient direct het respect van de kijker.

★★★★☆

High: Confessions of an Ibiza Drug Mule is te zien bij Netflix.