Recensie Prime Video-serie 'The Devil's Hour'

IJzersterke en ijzingwekkende vertolkingen in deze Britse serie die niet gelijke alle geheimen prijsgeeft.

Regie: Johnny Allan, Isabelle Sieb | Cast: Jessica Raine (Lucy), Peter Capaldi (Gideon), Nikesh Patel (Ravi), Benjamin Chivers (Isaac), Phil Dunster (Mike), Alex Ferns (Nick), Meera Syal (Ruby), e.a. | Aantal afleveringen: 6 | Speelduur: 57-60 minuten | Jaar: 2022

Een van de grootste mindfucks die de menselijke geest weet voort te brengen is de déjí  vu. We kunnen er allemaal over meepraten: dat moment dat je het gevoel hebt iets al eerder te hebben gezien of beleefd. Het moet helemaal gekmakend zijn als je dit aan de lopende band gebeurt. Dat is de praktijk waar jeugdhulpverlener Lucy voortdurend tegenaan loopt.

Zij wordt nacht na nacht wakker om precies 3:33 uur, het zogenaamde duivelsuur. Lucy is er dan ook van overtuigd dat de combinatie van dromen, ingevingen en visioenen een functie heeft. Echt tijd om zich hierin te verdiepen heeft ze niet; haar jonge zoontje Isaac verdient heel veel zorg en aandacht. Zijn aandoening, waardoor hij nauwelijks emotie toont en zinnen uit zijn omgeving letterlijk kan navertellen, valt namelijk onder geen enkele bekende diagnose. En hij ziet dingen die er niet zijn.

Lucy heeft ook nog eens een boel te stellen met haar ex Mike en haar aan schizofrenie lijdende moeder. Als er in haar directe omgeving een aantal moorden en verdwijningen plaatsvinden kan de vrouw zich hier moeilijk meer voor afsluiten. Ondertussen is politierechercheur Ravi op zoek naar een man die achter de moorden lijkt te zitten en de naam van Lucy en haar zoon achterlaat.

Er gebeurt een boel in het zesdelige The Devil's Hour. De Britse mysterieserie is niet alleen een enorme mindfuck, maar ook een gigantische puzzel en dat wekt aanvankelijk enige irritatie op. Dat heden, verleden, toekomst, illusie en werkelijkheid door elkaar lopen maakt het er allemaal niet bepaald makkelijker op. Want naast de sores van zowel Lucy als Ravi krijgen we ook nog eens een blik op de toekomst te zien, waarin een lichamelijk zwaargehavende Ravi en Lucy in gesprek gaan met een notoire misdadiger.

Na het zien van de eerste aflevering ben je waarschijnlijk allesbehalve overtuigd van de noodzaak om verder te kijken. Schrijver Tom Moran lijkt zich te begeven in het schemergebied van menselijk drama, horror en psychologische thriller, en zet je bovendien voortdurend op het verkeerde been. Maar de ware impact ontvouwt zich pas geleidelijk en Moran geeft ons naast pure nieuwsgierigheid voortdurend aanleiding om de televisie toch maar niet uit te zetten.

Dit komt naast de bizarre verwikkelingen voornamelijk door de sterke vertolkingen van met name hoofrolspeelster Jessica Raine en de ijzingwekkende ex-Doctor Who Peter Capaldi, waar zowel de personages als de kijker geen enkele grip op krijgt. Bovendien wordt er voortdurend gespeeld met de menselijke eigenschap om voor alles een logische verklaring te willen vinden. Of deze er ook daadwerkelijk is, wordt pas duidelijk in de slotaflevering die dienstdoet als een grote uitlegsessie; iets wat merkwaardig genoeg nu eens niet tot ergernis maar juist tot meer verdieping leidt.

The Devil's Hour laat niet gelijk zijn volle potentie zien, maar blijft wel tot het einde boeien omdat het verhaal wordt gedreven door een grote mate van onvoorspelbaarheid. De serie verkent de duistere krochten van de menselijke geest, aangevuld met sterk uitgediept intermenselijk drama. Het is alleen even door die eerste aflevering heen bijten.

★★★★☆

The Devil's Hour is te zien bij Prime Video.