Recensie Disney+-serie 'Reboot'

Recensie Disney+-serie 'Reboot'

Een goed begin, ook al lijkt deze serie verdacht veel op het soort dat erin geparodieerd wordt.

Regie: Chris Koch, Jaffar Mahmood, Carrie Brownstein, e.a. | Cast: Keegan-Michael Key (Reed Sterling), Johnny Knoxville (Clay Barber), Rachel Bloom (Hannah), Calum Worthy (Zack Jackson), Krista Marie Yu (Elaine Kim), e.a. | Aantal afleveringen: 8 | Speelduur: 23-34 minuten | Jaar: 2022

Een serie over het maken van een serie is niet origineel te noemen. Hollywood smult van de zelfspottende verhalen over acteurs die elkaar niet kunnen uitstaan, sterallures hebben of collega's saboteren. Je zou verwachten dat een serie als Reboot niets nieuws onder de zon kan brengen, maar de makers en getalenteerde cast weten toch iets origineels en verfrissends te brengen. Althans, in het begin.

Reboot begint scherp met een heerlijk conflict dat onmiddellijk spanning creëert. Scenariste Hannah wil vernieuwing brengen door een oude serie een moderne, interessante twist te geven. Ze krijgt echter de oude garde sitcomschrijvers op haar dak en moet vechten tegen prehistorische denkbeelden, die natuurlijk onvermoeibaar beledigend zijn. Een heerlijke clash. Maar langzaamaan wordt de serie softer en braver.

Na een paar afleveringen draait de serie ineens meer om de romantische ontwikkelingen tussen de verschillende personages dan om de pittige generatiebotsingen. De moderne conversatie maakt plaats voor het meer traditionele 'will they, won't they'-concept. En zodoende gaat deze serie steeds meer lijken op ouderwetse series, terwijl Reboot die zelf probeert te parodiëren!

Maar hoewel het verdwijnen van het conflict en het verleggen van de focus naar de liefdesperikelen de serie minder interessant maakt, doet het niets af aan de kwaliteit. De serie blijft namelijk leuk. De personages zijn humoristisch, de acteurs getalenteerd "“ met Keegan-Michael Key zit je natuurlijk altijd goed "“ en de grappen volgen elkaar in rap tempo op.

Soms is het spervuur aan komedie iets te veel en zal de kijker naar meer diepgang verlangen, die vooral van Rachel Bloom komt. De altijd sympathieke Bloom is naast een multitalent dat kan acteren, zingen, schrijven en musiceren ook nog een bijzondere persoonlijkheid die niet schroomt om openhartige gesprekken aan te gaan. Maar een hele serie dragen is wel erg veel gevraagd.

De grappen zijn wel raak genoeg om het gebrek aan diepgang te compenseren. Het betekent echter wel dat Reboot toch weer neigt naar het sitcomgenre dat het op de hak wil nemen. Zoals gezegd stoort dit niet echt. Er blijft veel over om van te genieten en een klein beetje om over na te denken. De titels van de afleveringen zijn allemaal van series die (mogelijk) een reboot krijgen. Om maar te benadrukken in wat voor tijdperk we leven.

Bloom meent dat het de nostalgie is die de reboot zo aantrekkelijk maakt: het verleden willen herleven en zo nodig corrigeren. Ze zal er niet ver naast zitten, maar het lijkt haar wel te ontgaan dat fans het liefst een reboot van haar hitserie Crazy Ex-Girlfriend willen zien. Net zoals ze over het hoofd ziet dat haar nieuwe serie zo erg lijkt op de oude series die ermee geparodieerd worden. Desalniettemin is Reboot onderhoudende televisie. En het tikkeltje nostalgie is zeker welkom.

★★★☆☆

Reboot is te zien bij Disney+.