Recensie Netflix-serie 'Si lo Hubeira Sabido'

Als je terug kon gaan in de tijd, zou je dan andere keuzes maken in je leven?

Regie: Ece YörenÏ‚, Irma Correa | Cast: Megan Montaner (Emma), Miquel Fernández (Nando), Eduardo Lloveras (Deme), Michel Noher (Rubén), Salva Reina (Alfredo), Boré Buika (Andrés), Jael Pascual (Isa), e.a. | Aantal afleveringen: 8 | Speelduur: 31-38 minuten| Jaar: 2022

Si lo Hubeira Sabido volgt Emma, die de kans krijgt haar keuzes van de afgelopen tien te veranderen. Emma is niet gelukkig met haar huwelijk en wil scheiden. Als ze de tijd terug kon draaien, had ze nooit ja gezegd op het aanzoek van Nando tien jaar geleden. En dan ineens, tijdens de bloedmaan exact tien jaar na het huwelijksaanzoek, gaat ze terug in de tijd. Met de kennis van het heden besluit ze niet op het huwelijksaanzoek in te gaan en haar eigen weg in te slaan. Maar of ze hier zo blij mee is...

Dat teruggaan in de tijd heeft namelijk voor- en nadelen. Ze ontmoet haar vader weer en doet er alles aan zijn gezondheid in de gaten te houden, om hem dit keer langer bij zich te houden. Maar ze beseft zich ook dat ze haar kinderen nooit meer zal zien nu ze haar verloofde heeft afgewezen. En als haar vader toch weer komt te overlijden, blijkt dat ze niet alles in de hand heeft.

Met een energieke, gemêleerde cast en goed acteerwerk van met name Megan Montaner als Emma, pakt dit romantisch drama sterk uit. Als kijker leef je duidelijk met Emma mee en iedereen zal de onzekerheden en twijfels herkennen waarmee zij te maken krijgt. Maar wat als je andere keuzes had gemaakt? Zou je dan nu gelukkiger zijn geweest? Niemand zal het weten, want elke keuze heeft zijn eigen gevolgen.

Maar wie heeft er niet weleens gefantaseerd over hoe dit zou zijn en over wat je dan anders gedaan zou hebben in je leven? Onrealistisch, maar herkenbaar voor velen dus. De makers laten je als kijker nadenken over de moraal van het verhaal: je hebt niet alles in de hand en ook al kon je bepaalde zaken ongedaan maken, dan kwamen er wel andere dingen op je pad die je liever anders had gezien. Wees dus blij met wat je wél hebt en leef vooral in het hier en nu.

De makers hebben een goed eerste seizoen neergezet, met een verhaal en een cast die de doelgroep zullen aanspreken. Op het einde van de serie raak je als kijker echter het spoor een beetje bijster. Emma komt namelijk in het ziekenhuis terecht met een hersenbloeding. Exact op het moment van de bloedmaan, waarmee de serie begon. Maar heeft ze die tien jaar nu écht opnieuw beleefd of was het allemaal een soort hallucinatie? Dit wordt in de laatste aflevering niet echt duidelijk.

Je zou kunnen zeggen dat er zo iets aan de verbeelding van de kijker wordt overgelaten, maar het zorgt vooral voor veel verwarring. Ineens lijkt het alsof heel het seizoen niet echt heeft plaatsgevonden, wat voelt als een teleurstelling. Bovendien is het einde van de laatste aflevering behoorlijk gesloten, waardoor de schrijvers creatief zullen moeten zijn om met een goed tweede seizoen te kunnen komen.

★★★☆☆

Si lo Hubeira Sabido is te zien bij Netflix.