Recensie Netflix-serie 'The Dragon Prince' seizoen 4

Wijze woorden en veel liefde in dit warme vierde seizoen.

Regie: George Samilski | Cast (stemmen): Paula Burrows (Rayla), Jack De Sena (Callum), Sasha Rojen (Ezran), Jason Simpson (Viren), Racquel Belmonte (Claudia), e.a. | Aantal afleveringen: 9 | Speelduur: 24-25 minuten | Jaar: 2022

De finale van seizoen drie van de animatieserie The Dragon Prince was een mooie afsluiter, en na bijna twee jaar radiostilte begonnen fans te geloven dat het hierbij zou blijven. Gelukkig komt Netflix nu met een vierde seizoen, en ook een vijfde, zesde en zevende seizoen zijn aangekondigd. Zullen de fans nu toch nog de antwoorden krijgen op prangende vragen zoals wie Rayla heeft wijsgemaakt dat haar ouders als lafaards gevlucht zijn terwijl ze als helden stierven? En wie is die mafkees Aaravos nou eigenlijk?

De subtitel van seizoen vier van serie The Dragon Prince is Mystery of Aaravos, dus het ziet ernaar uit dat er weldra een einde komt aan het irritant langzaam ontwikkelende plot van Viren en zijn geheimzinnige adviseur. Dat is dan ook wel meteen het enige minpunt aan de serie, die verder absoluut briljant in elkaar zit en ook met het nieuwe seizoen niet teleurstelt.

De eerste drie seizoenen van The Dragon Prince waren al heel bijzonder. Hoewel het concept sterk leek op dat van Avatar: De Legende van Aang, die andere successerie van dezelfde makers, was de diversiteit "“ zelfs in deze tijden "“ opvallend origineel. Meestal is fantasy een bolwerk van blanke heteromannen met hier daar een ondersteunende vrouwenrol, maar The Dragon Prince breekt met die traditie op buitensporige wijze.

Gemengde huwelijken en queerkoppels voeren de boventoon, en de kinderen die hieruit voort komen zullen voor veel jonge kijkers de langverwachte representatie van henzelf zijn. Pronkstuk is Amaya, een dove vrouw die gebarentaal spreekt "“ en dan niet een zelfverzonnen taaltje dat vooral gebaseerd is op veelbetekenende blikken, maar echte Amerikaanse Gebarentaal. Wat ongelooflijk moeilijk geweest moet zijn om te animeren, omdat doventaal onderhevig is aan talloze nuances.

In seizoen vier gaat de diversiteit door in een feest der liefde. Wie de afgelopen drie seizoenen heeft meegeleefd met de hoofdpersonen zal menig traantje wegpinken wanneer liefdesgeluk hen toekomt. Ook de hartverwarmende toespraken van de verschillende leiders zijn ontroerend. Geen clichés zoals in de meeste tekenfilms, maar wijsheid waar wij zelf best naar zouden kunnen luisteren, zeker in deze tijden. Seizoen vier is het warmste seizoen tot nu toe.

Zelfs de slechteriken in het verhaal zou je zo de wereld gunnen. We hebben broer en zus Soren en Claudia drie seizoenen lang zien worstelen met hun keuzes, om jammerlijk uit elkaar te vallen. En net als Soren geloven we dat Claudia nog te redden is. De vraag is in hoeverre Viren haar dat toestaat na zijn naar verwachting levensveranderende bijna-doodervaring. De personages in deze serie zijn allemaal menselijk en sterk uitgewerkt, dus het is geen verrassing dat ze ook in seizoen vier een goed onderbouwde groei laten zien.

In seizoen vier leren we meer over Aaravos en lijkt Rayla op het spoor te komen van de waarheid over haar ouders. Maar met nog drie seizoenen op komst kunnen we rekenen op een langzame weg naar het uiteindelijke slot. Aan de ene kant is het fijn dat er nog zoveel te genieten zal zijn van The Dragon Prince, aan de andere kant zullen kijkers ongeduldig staan te trappelen hun favoriete personages te volgen.

De serie blijft vrijwel elke aflevering met een spannende plottwist afsluiten, waardoor de kijker zeer snel door de negen afleveringen heen zal gaan. En dan is het wachten op het vervolg, waarbij we ons alleen kunnen troosten door de wijze woorden van koning Ezran en Koningin Janai uit ons hoofd te leren en waar nodig te citeren, al dan niet vergezeld met een mooie gif van een van de vele hoogtepunten uit deze schitterende serie.

★★★★☆

The Dragon Prince is te zien bij Netflix.