Recensie Disney+-serie 'May It Please the Court'

Zuid-Koreaans rechtbankdrama met twee gezichten en een onnodige romance in het middelpunt.

Regie: Kang Min-Gu | Cast: Ryeowon Jung (Noh Chak-hee), Kyoo-hyung Lee (Jwa Si-baek), Jung Jinyoung (Jang Ki-do), Kim Hye-Eun (Oh Ha-ran), e.a. | Aantal afleveringen: 12 | Speelduur: 58-79 minuten | Jaar: 2022

Noh Chak-hee, een succesvolle en hooggewaardeerde juriste bij een groot advocatenkantoor moet na een schandaal noodgedwongen een jaar gaan werken als pro-Deoadvocaat. Haar nieuwe collega heeft een hele andere kijk op het leven en hun werk in en buiten de rechtszaal, maar met een seriemoordenaar op vrije voeten zullen ze hun verschillen opzij moeten zetten om een van Noh Chak-hees dierbaren te wreken.

Waar de meeste series aan één pilotaflevering genoeg hebben om de personages voor te stellen en het verhaal op te zetten, doet May It Please the Court dat in twee afleveringen. Er gebeurt daarin vrij weinig en alles verloopt zodanig traag dat je je af begint te vragen wat je ook alweer aan het bekijken was. Het opmerkelijke is dat deze twee afleveringen heel verschillende series lijken te introduceren.

In de eerste aflevering leren we Noh Chak-hee kennen als een ijskoude carrièrevrouw die niets of niemand tussen haar en haar succes komen. Haar nieuwe collega wordt voorgesteld als een ietwat sullige maar goede jongen die haar mogelijk kan ontdooien. Aan het einde van deze aflevering is dan ook de basis gelegd voor een romantische komedie op de werkvloer. Aflevering twee is echter de pilot van een rechtbankdrama gecombineerd met een misdaadserie, waarin Noh Chak-hee haar collega ervan zou moeten verdenken dat hij een moord heeft gepleegd.

Deze tegenstelling wordt doorgetrokken in de rest van het seizoen. Meer duidelijkheid over het genre zou de serie beter hebben gemaakt, al blijkt de humor wel hard nodig als lichtere noot tussen de donkere en serieuze scènes. Emotionele en dramatische gebeurtenissen worden afgewisseld met intense blikken en pijnlijke stiltes, die zonder de plagerijen en flirterige interacties tussen de twee hoofdpersonages al snel ondraaglijk zouden worden.

Uiteindelijk wordt het verhaal wel interessant en ontstaat ook enige duidelijkheid over de toon van de serie, maar jammer genoeg is Noh Chak-hee een onsympathiek personage wier motivaties en intenties onduidelijk blijven. Dit probleem had makkelijk kunnen worden opgelost door de romantische verhaallijn te schrappen en de relatie met haar collega te gebruiken om haar een doel te geven en haar haar keuzes en prioriteiten te laten heroverwegen.

Helaas blijven we zitten met twee oninteressante personages en een geforceerde romance, waardoor de verhaallijnen die wél goed in elkaar steken op weinig sympathie hoeven te rekenen. Desalniettemin is May It Please the Court een aanrader voor liefhebbers van K-drama's, maar als je op zoek bent naar een sterke misdaadserie of rechtbankdrama kun je beter nog even verder zoeken.

★★★☆☆

May It Please the Court is te zien bij Disney+.