Recensie Videoland-serie 'Judas' seizoen 2

Willem Holleeder zit achter slot en grendel, maar dat maakt het leven van zijn zus Astrid nog niet makkelijker.

Regie: Remy van Heugten | Cast: Rifka Lodeizen (Astrid), Gijs Naber (Willem Holleeder), Marit van Bohemen (Sonja), Carry Tefsen (Stien), Melody Klaver (Victoria), Mark Rietman (Peter R. de Vries), e.a. | Aantal afleveringen: 5 | Speelduur: 40-44 minuten | Jaar: 2022

In het tweede seizoen van Judas blijkt alle strijd die de zussen Astrid en Sonja hebben geleverd de moeite waard: topcrimineel Willem Holleeder krijgt levenslang. Astrid zelf echter ook, omdat ze nooit meer herkenbaar in het openbaar zal kunnen verschijnen. Want hoewel haar broer voorgoed vastzit, weet ze dat hij ook vanuit de gevangenis in staat is een einde aan haar leven te maken.

In ruil voor haar verklaringen zou ze door de politie moeten worden beschermd, maar dit gebeurt onvoldoende. Omdat ze vreest voor haar leven en dat van haar familie besluit ze zelf extra maatregelen te nemen. Ze beseft zich dat haar leven nooit meer hetzelfde zal zijn, maar weet ook dat als ze geen actie onderneemt haar broer nooit zal stoppen en een gevaar zal blijven voor de samenleving.

Na het bejubelde eerste seizoen weet het langverwachte tweede seizoen van Judas de hooggespannen verwachtingen waar te maken. Deze voortzetting ligt in lijn met het eerste seizoen en komt volledig overeen met het door Astrid Holleeder geschreven boek Dagboek van een Getuige. Niets zo irritant als een verfilming die niet gelijk is aan het boek waarop deze gebaseerd is, maar daarvan is in dit geval totaal geen sprake.

Het helpt ook dat de hoofdrollen nog steeds worden vertolkt door dezelfde acteurs als in het eerste seizoen. Rifka Lodeizen, Gijs Naber en Marit van Bohemen nemen de rollen van Astrid, Willem en Sonja Holleeder weer op zich en doen dat uitstekend. Met name Lodeizen weet de rol van Astrid op fantastische wijze neer te zetten.

Complimenten ook voor de grime. Het is altijd lastig wanneer personages bekenden zijn die zo waarheidsgetrouw mogelijk moeten overkomen. Gijs Naber is haast onherkenbaar en komt, hoewel de make-up er zowel letterlijk als figuurlijk iets te dik op ligt, op deze manier zo dicht mogelijk in de buurt van Willem Holleeder. Ook Mark Rietman heeft een ware transformatie ondergaan. Dankzij wat herkenbare karaktertrekjes weet hij de rol van Peter R. de Vries op meesterlijke wijze te vervullen. Een zware taak na het overlijden van de bekende misdaadverslaggever, waar Rietman het nodige respect voor verdient.

Is de serie dan volledig perfect te noemen? Dat niet. De grime is hier en daar wat aan de neppe kant, er zit weinig afwisseling in de setting en er zou hier en daar zou wat meer spanning in mogen. Maar het blijft de verfilming van een waargebeurd, bekend verhaal en de makers slagen er fantastisch in dit op een geloofwaardige, neutrale en waarheidsgetrouwe manier uit te voeren. Ook dit deel van Judas moet je gezien hebben.

★★★★★

Judas is te zien bij Videoland.