Recensie Netflix-serie 'Blood, Sex & Royalty'

Een modern kijkje in de Europese koningshuizen van de zestiende eeuw.

Regie: James Bryce | Cast: Amy James-Kelly (Anne Boleyn), Max Parker (King Henry), Georgia Sanson (Marguerite D'Angoulême), Lois Brabin-Platt (Maria Boleyn), Nikhita Lesler (Lady W.), Aron von Andrian (Thomas Wyatt), e.a. | Aantal afleveringen: 8 | Speelduur: 43-47 minuten | Jaar: 2022

Anna Boleyn was een bijzondere vrouw, met een sterke eigen mening en controversiële ideeën. Ze was haar tijd ver vooruit en nam risico's door haar eigen koers te varen. Koning Hendrik liet zijn oog op haar vallen en wilde koste wat het kost met haar trouwen. Hij zette hiervoor alles op het spel, maar toen het ernaar uitzag dat Anna hem niet de zoon zou kunnen geven die zij hem beloof had, kreeg dit o zo romantische liefdesverhaal een tragische wending: de koning besloot zijn vrouw te laten onthoofden.

Blood, Sex & Royalty houdt het midden tussen een documentaire en een historische dramaserie, waarin (de naam zegt het al) het nodige bloed vergoten wordt, behoorlijk wat seks voorkomt en alles draait om het koningshuis. Met een moderne twist vertellen de makers het levensverhaal van Anna Boleyn, een opvallende vrouw aan het Engelse hof in de zestiende eeuw.

Met behulp van prachtige kostuums en rekwisieten weten de makers de geschiedenis tot leven te wekken. Door de toevoeging van modern taalgebruik en dito humor wordt de vertelling wat smeuïger en daarmee een stuk vermakelijker dan de gebruikelijke droge geschiedenisstof. Geacteerde scènes worden bovendien afgewisseld met beelden van historici die het verhaal van Anna Boleyn op een pakkende manier weten na te vertellen.

Blood, Sex & Royalty bevat de juiste mate van afwisseling tussen deze boeiende, theoretische uitleg en het wat luchtigere acteerwerk. De passie van de historici neemt je als kijker mee terug in de tijd en zorgt ervoor dat je je verbonden voelt met de jonge Anna, die het niet makkelijk gehad moet hebben tijdens haar huwelijk met koning Hendrik.

Als koningin had ze de missie het volk een beter leven te geven en zo Engeland tot een meer saamhorig land te maken. Dit pakte echter niet uit zoals ze had gehoopt. Toen haar man het haar ook nog eens kwalijk nam dat ze niet voor een mannelijke troonopvolger zorgde, klaagde hij haar aan wegens overspel, waar in die tijd de doodstraf op stond. De koning liet dus zijn eigen vrouw executeren, zodat hij haar kon vervangen door zijn maîtresse.

Informatief én vermakelijk kun je Blood, Sex & Royalty dus wel noemen. Historisch gezien erg interessant en ergens heeft deze documentaireserie wel wat weg van de prachtige serie Die Kaiserin, die eerder dit jaar verscheen. De makers van Blood, Sex & Royalty zijn erin geslaagd een stukje geschiedenis op een dusdanig pakkende manier te presenteren dat je als kijker volledig wordt meegenomen in het verhaal van Anna. Iets wat niet veel documentairemakers ze op deze manier na zullen doen.

★★★★☆

Blood, Sex & Royalty is te zien bij Netflix.