Recensie HBO Max-serie 'Armas de Mujer'

Recensie HBO Max-serie 'Armas de Mujer'

Als hun mannen in de gevangenis belanden, moeten vier vrouwen het met elkaar zien te rooien.Enrique Begné

Regie: Enrique Begné, Claudia Pedraza | Cast: Kate del Castillo (Angela), Roselyn Sanchez (Sofí­a), Sylvia Saenz (Viri), Jeirmarie Osorio (Esme), Jessica Lindsey (Daniela), Alejandra Zaid (Marta), e.a. | Afleveringen: 8 | Speelduur: 43-48 minuten | Jaar: 2022

Armas de Mujer draait om vier vrouwen die op elkaar zijn aangewezen nadat hun mannen zijn gearresteerd omdat ze voor een drugskartel werkten. De dames moeten Zuazo, de hoogste baas van het kartel, tevreden houden en hem zijn geld bezorgen. Uiteraard gaat dit niet zonder slag of stoot. In hun strijd om voor eens en voor altijd los te komen van het kartel komen de vier vrouwen voor moeilijke keuzes te staan.

Ondertussen krijgen zij ook nog eens te kampen met de nodige persoonlijke problemen zoals overspel, een buitenechtelijke zwangerschap en de zoektocht naar seksuele geaardheid. Maar deze complicaties voorzien de serie wel van het komische aspect. Armas de Mujer is namelijk een komische misdaadserie die een goede verhouding vindt tussen spanning en humor.

Het plot is zeker spannend te noemen, met voldoende onverwachte wendingen op de juiste momenten. Daarnaast gebeurt er wat je van een misdaadserie verwacht: er wordt gemoord, gekonkeld en bedrogen. De dosis humor die hieraan is toegevoegd is precies voldoende om Armas de Mujer tot een komische misdaadserie te maken, zonder dat de verhaallijn ongeloofwaardig wordt. Het houdt de serie luchtig genoeg voor wie een harde misdaadserie net wat te veel van het goede vindt, maar het toch leuk vindt om een misdaadserie te volgen.

Toch schort er hier en daar wel iets aan de uitvoering. De enkele visuele effecten die worden gebruikt zijn mager te noemen; het neppe straalt er namelijk behoorlijk vanaf. En waarom er in Florida door iedereen hoofdzakelijk Spaans wordt gesproken mag Joost weten. Ook schijnt de politie in Florida niet bijzonder snugger te zijn; agenten die ongewapend en zonder hulp van collega's een hele drugsbende proberen te overmeesteren kun je niet bepaald serieus nemen.

Ondanks deze punten van kritiek is Armas de Mujer een geslaagde serie. Met goede acteurs, voldoende afwisseling en de juiste dosis humor weten de makers de aandacht van de kijker vast te houden en ervoor te zorgen dat je een volgende aflevering eigenlijk niet kan wachten. En laten we eerlijk zijn, dat is toch precies wat je van een dergelijke serie verwacht?

Aan het einde van dit eerste seizoen laten de makers meer dan genoeg ruimte voor een volgend seizoen. Waar de serie in eerste instantie lijkt te eindigen, komt de laatste aflevering op het allerlaatste moment met een onverwachte wending, waardoor de kijker toch wel nieuwsgierig wordt gemaakt naar hoe het de vier vrouwen verder zal vergaan. Wie blijft er in leven en lukt het de dames ooit nog aan het kartel te ontsnappen? Of hebben zij inmiddels zelf zoveel op hun kerfstok dat ze nooit meer terug kunnen naar het normale leven?

★★★★☆

Armas de Mujer is te zien bij HBO Max.