Recensie Prime Video-serie 'Modern Love Amsterdam'

Liefde in alle soorten en maten, gebaseerd op waargebeurde verhalen.

Regie: Mijke de Jong, Mustafa Duygulu, Norbert ter Hall | Cast: Noortje Herlaar (Katelijne), Hanna van Vliet (Naomi), Fedja van Huêt (Guus), Jack Wouterse (Chris), e.a. | Aantal afleveringen: 6 | Speelduur: 23-39 minuten | Jaar: 2022

In Modern Love Amsterdam worden verhalen verteld over de liefde en relaties. Elke aflevering is gericht op een gloednieuw verhaal, gebaseerd op echte gebeurtenissen die ooit zijn beschreven in een populaire column van de New York Times. Van onconventionele relatievormen tot PTSS en affaires, alles komt voorbij. De overkoepelende boodschap lijkt te zijn dat liefde alles overwint.

De structuur van deze serie, waarbij elke aflevering apart kan worden bekeken, past goed bij het onderwerp. Om liefde in alle soorten en maten te kunnen laten zien is het een stuk makkelijker om steeds nieuwe personages met nieuwe uitdagingen te introduceren. Helaas voor biedt dit de kijker ook de mogelijkheid na elke aflevering te kunnen stoppen met kijken, zonder het gevoel te hebben iets te missen.

De serie begint sterk, met de eerste twee afleveringen die intrigerende verhalen vertellen, maar er zitten ook een aantal afleveringen tussen die er minder goed in slagen de aandacht vast te houden. Tegelijkertijd is het begrijpelijk dat niet elk onderwerp iedereen evenveel aan zal spreken. Juist daarom is het belangrijk dat er zo'n breed scala aan onderwerpen en personages voorbijkomt. Ook onderwerpen waar normaal gesproken bijvoorbeeld niet veel aandacht voor is in mainstreammedia, zoals polyamoureuze relaties of co-ouderschap tussen partners die nooit een relatie hebben gehad.

Daarbij gaat het in Modern Love Amsterdam niet alleen om romantische relaties, ook familierelaties en vriendschappen worden onder de loep genomen. Wat mist in deze diverse vertellingen zijn de momenten waarop iets simpelweg gewoon niet werkt. Het feit dat alle afleveringen eindigen met de bestaande relaties nog intact, maakt het geheel ietwat zoetsappig.

Over het visuele aspect van de serie valt weinig bijzonders te zeggen, behalve dat is er gekozen voor een grauwig filter dat hier en daar storend kan zijn. De eerste aflevering is visueel het meest interessant, met meerdere droomscènes en een vage lijn tussen fantasie en realiteit. Maar wat Modern Love Amsterdam mist in visueel spektakel, maakt de serie goed in acteerprestaties. Er is niet bezuinigd op de cast en dat is terug te zien in de personages die ze tot leven brengen.

Deze serie heeft een nieuwe manier gevonden om liefde en romantiek in beeld te brengen, die 'gewoner' aanvoelt dan we gewend zijn uit romantische films en series. De verhalen op het scherm zouden uit het leven gegrepen kunnen zijn en zijn dat dan ook. Hierdoor is Modern Love Amsterdam zeker het bekijken waard, maar je hoeft je ook niet schuldig te voelen als je maar een paar afleveringen kijkt. Of de serie zelfs helemaal overslaat.

★★★☆☆

Modern Love Amsterdam is te zien bij Prime Video.