Recensie Netflix-serie 'Julestorm'

Recensie Netflix-serie 'Julestorm'

Deze Noorse miniserie lijkt het perfecte recept te hebben voor drama, romantiek en uitdieping, maar niets blijkt minder waar.

Regie: Pér-Olav Sørensen | Cast: Maibritt Saerens (Ronja), Jan Gunnar Røise (David), Ida Elise Broch (Ida), Dennis Storhøi (Arthur Berg), Jon Øigarden (Marius), Ibrahim Faal (Alex), Ravdeep Singh Bajwa (Olav), Evelyn Rasmussen Osazuwa (Ingvild), Sus Noreen Jondahl Wilkins (Stine), Ariadna Cabrol (Maria) e.a. | Aantal afleveringen: 6 | Speelduur: 28-39 minuten| Jaar: 2022

In de Noorse miniserie Julestorm komt een aantal passagiers net voor kerst op een luchthaven vast te zitten. Je zou zeggen dat dit de makers voldoende kansen biedt om diepgaande en aangrijpende verhaallijnen te creëren waar je als kijker door verzwolgen wordt, maar helaas blijven sappige details en spannende of emotionele wendingen uit. Goede timing dus om zo'n serie in de week voor kerst uit te brengen, maar inhoudelijk een gemiste kans.

De gestrande reizigers bestaan uit onder andere een popster, een vrouw met haar minnaar, een influencer, een ongelukkig getrouwd stel met hun intelligente dochter, een pianist die voor het eerst in zijn leven negatieve recensies ontvangt en een verdwaalde demente man. Genoeg ingrediënten dus om een kleurrijk plot mee te vullen, maar de verhaallijnen zijn vrij simpeltjes uitgewerkt en ontberen diepgang. Hier had een stuk meer uit kunnen worden gehaald.

Ook ontbreekt een duidelijk tijdsverloop in het verhaal. Wanneer de passagiers een hele nacht op de luchthaven blijken hebben doorgebracht valt dat nergens aan af te lezen. Iedereen blijft fit en vrolijk zijn ding doen, zonder ook maar een klein beetje slaap te pakken. De verbinding met de realiteit is soms dan ook ver te zoeken.

Zo valt vooral op dat de luchthaven bijna uitgestorven is, terwijl je zou verwachten dat het er krioelt van de gestrande mensen, met alle gevolgen van dien. De setting is ook zeer beperkt. Alles speelt zich af in de viplounge, een winkeltje en een kleine bar. Genoeg gelegenheid dus voor de personages om op elkaars pad te komen en voor de hand liggende romances aan te gaan.

Een van de weinige lichtpuntjes is de cast. Deze bestaat uit een gemêleerd ensemble van goede acteurs, die allemaal gemaakt lijken voor de rollen die ze vertolken. Door deze acteurs is Julestorm nog enigszins vermakelijk om naar te kijken, maar door de vele gemiste kansen op scenariogebied wordt het nooit meer dan een luchtige miniserie van matige kwaliteit.

★★☆☆☆

Julestorm is te zien bij Netflix.