Recensie Netflix-serie 'Totenfrau'

Recensie Netflix-serie 'Totenfrau'

Had meer uit kunnen worden gehaald, maar Anna Maria Mühe weet veel goed te maken.

Regie: Nicolai Rohde | Cast: Anna Maria Mühe (Blum), Yousef 'Joe' Sweid (Reza), Luis Vorbach (Jakob), Romina Küper (Dunja), Simon Schwarz (Jaunig), Felix Klare (Massimo), Gregor Bloéb (Puch), Michou Friesz (Frau Schönborn), Emilia Pieske (Nela), e.a. | Aantal afleveringen: 6 | Speelduur: 45-49 minuten| Jaar: 2022

Blum is begrafenisondernemer in een ogenschijnlijk rustig dorp in de Oostenrijkse Alpen. Wanneer haar man door een motorongeluk om het leven komt vermoedt ze vrijwel direct dat hij iets te verbergen had. Een affaire lijkt voor de hand te liggen, maar niets blijkt minder waar. Haar man was als politieagent iets groots op het spoor en stond op het punt dit aan het licht te brengen. Blum gaat achter de waarheid aan en al snel blijkt dat ze niet zomaar een doorsnee moeder en begrafenisondernemer is. Ze doet de naam Totenfrau meer dan eer aan.

Totenfrau begint met een korte inkijk in het dagelijks leven van Blum, haar gezin en het dorp waarin ze wonen. Deze geeft een goed beeld van hoe het leven geweest moet zijn voordat Blum erachter kwam dat niemand in haar gemeenschap te vertrouwen is. Aan deze effectieve introductie wordt verder weinig tijd verspild en de serie gaat direct over op waar deze echt om draait: dood en verderf.

Het hele dorp blijkt namelijk gebukt te gaan onder enkele machthebbers die er gruwelijke praktijken op nahouden. Als Blum hierachter komt heeft ze maar één doel: deze mannen laten boeten voor hun daden en de dood van haar man. Ze spoort ze een voor een op en brengt ze koelbloedig om het leven.

De gebeurtenissen volgen elkaar in rap tempo op, wat ook wel nodig is met slechts zes afleveringen. Was voor dit verhaal meer tijd uitgetrokken, dan had de spanning wat beter kunnen worden opgebouwd. Nu kom je er als kijker eigenlijk al te snel achter wat er precies aan de hand is en wie waar bij betrokken is. Jammer, want met deze verhaallijn hebben de makers zeker een potentieel groot succes in handen.

De cast bestaat uit wat onbekendere namen, maar Anna Maria Mühe blijkt geknipt voor de rol van koelbloedige moordenaar Blum, die ze overtuigend en krachtig neerzet. Dat haar personage een jonge moeder is die net haar man heeft verloren doet bijna verbloemen wat ze allemaal op haar kerfstok heeft, maar aangezien ze een aantal echte smeerlappen uit de weg weet te ruimen heeft het verhaal een hoog Robin Hood-gehalte. Dat wekt dan toch weer de nodige sympathie op bij de kijker.

Dankzij het hoge tempo is er geen ruimte voor zijlijntjes, wat eigenlijk wel verhelderend werkt. Op deze manier weten de makers de aandacht van de kijker goed vast te houden en is de serie op een ontspannen manier goed te volgen. Een aantal verrassende wendingen zorgt er gelukkig voor dat het plot niet té voorspelbaar wordt. Op het einde komt de echte klapper, iets wat je echt niet ziet aankomen. Dit spectaculaire einde maakt veel van de gemiste kansen in het middenstuk goed en geeft zelfs hoop op een tweede seizoen.

★★★★☆

Totenfrau is te zien bij Netflix.