Recensie Netflix-serie 'Les Combattantes'

Groots uitpakkend Franse drama over vier vrouwen tijdens de Eerste Wereldoorlog.

Regie: Alexandre Laurent | Cast: Audrey Fleurot (Marguerite de Lancastel), Julie De Bona (Mère Supérieure Agnes), Camille Lou (Suzanne Faure), Sofia Essaïdi (Caroline Dewitt), Sandrine Bonaire (Éléonore Dewitt), e.a. | Aantal afleveringen: 8 | Speelduur: 48-56 minuten | Jaar: 2022

Les Combattantes is een Franse dramaserie die zich afspeelt tijdens de Eerste Wereldoorlog. Terwijl de mannen als willoze poppen naar het front worden afgescheept moeten de vrouwen, zoals altijd over het hoofd gezien, andere manieren vinden om mee te knokken. De makers van de serie wilden het verhaal vertellen vanuit het perspectief van de vrouwen die achterbleven en dat is een goede keuze gebleken. Het resultaat is een originele serie vol boeiende verhaallijnen.

Vanaf de eerste aflevering volgen de heftige gebeurtenissen elkaar in rap tempo op. Dit is geen ingetogen, typisch Frans drama vol lange stiltes en onuitgesproken verdriet, maar eerder een meeslepend epos van Amerikaanse allure. Hoewel enkele scènes wat melodramatisch en gelikt overkomen, voelt het verhaal allerminst onecht aan. Dat is vooral te danken aan het sterke acteerwerk van met name de vrouwelijke hoofdrolspelers. Nog wel typisch Frans zijn de prachtige locaties, die bij vlagen de emotionele momenten memorabel maken als een schilderij.

De vier hoofdpersonen zijn een mooie bonte verzameling: een non, een prostituee, een vluchtelinge en een bedrijfseigenaresse. Elk gebruiken ze wat in hun macht ligt in de strijd om rechtvaardigheid, zoals alleen vrouwen dat kunnen, met beperkte en toch ingenieuze middelen. Hoewel hun motivaties verschillen "“ de een handelt uit zelfbehoud, de ander uit liefde of altruïsme "“ is het voelbaar dat de wegen van deze vrouwen elkaar zullen kruisen. Elk hebben ze hun eigen geheimen en verleden, die stukje bij beetje in elke aflevering worden geopenbaard.

Het is duidelijk dat de makers voor deze serie een lijvig budget tot hun beschikking hadden. De vechtscènes zijn spectaculair en de kostuums net zo in detail uitgewerkt als de kapsels, waarvan menig vrouw zich zal afvragen hoe het haarzelf zou staan. Het verhaal is spannend en de personages interessant genoeg om de kijker op het puntje van de stoel te houden over hoe het met deze heldinnen af zal lopen. Het verhaal gaat over veel meer dan de gevechten aan de frontlinie. Er wordt dieper ingegaan op de rollen die vrouwen speelden, maar ook instituten als de kerk, de fabrieken, de profiteurs of de deserteurs.

Les Combattantes is een serie die het kijken waard is. Meer dan een oorlogsdrama is het verhaal veelzijdig genoeg om voor iedereen iets interessants te bieden. Of je nu van bloederige actie, emotioneel drama, prachtige landschappen en historische kostuums of pittige powervrouwen houdt. In Frankrijk was de serie al langer populair en nu veroveren de Combattantes de rest van de wereld. Het is wachten op meer origineel werk van dezelfde makers. Hopelijk wordt er dan weer net zo diep in de buidel getast om er ook weer een prachtig spektakel van te maken.

★★★☆☆

Les Combattantes is te zien bij Netflix.