Recensie Netflix-serie 'Shanty Town'

Recensie Netflix-serie 'Shanty Town'

Een bloederig omhulsel zonder inhoud en een alom aanwezige male gaze.

Regie: Dimeja Ajibola | Cast: Ini Edo (Inem/Idong), Chidi Mokeme (Scar), Richard Mofe Damijo (Chief Fernandez), Sola Sobowale (Mummy Tornado), e.a. | Aantal afleveringen: 6 | Speelduur: 35-43 minuten | Jaar: 2023

In Shanty Town heb je als vrouw weinig opties, aangezien de beruchte sloppenwijk bijna synoniem is aan prostitutie en illegale praktijken. Een groep jonge vrouwen besluit dat het tijd is om het tij te keren. Ze doen wat ze kunnen om uit de klauwen van hun gewelddadige pooier te ontsnappen en in vrijheid te leven. Helaas voor hen gaat dit niet zonder slag of stoot. Politieke spelletjes en bloedbanden maken het extra moeilijk om Shanty Town voorgoed achter zich te laten.

Bij het bekijken van Shanty Town dringt zich al snel de vraag op of het verhaal nog ergens heen gaat. Een gebrekkige voorstelronde van de belangrijkste personages en het uitzetten van de sociale en politieke context beslaan de eerste twee afleveringen, maar plotpunten zijn daarin nog ver te zoeken. Zodra het plot wel een beetje zichtbaar wordt, valt op dat het vol met gaten zit. In zes afleveringen wordt een groot aantal losse verhaallijnen bij elkaar geveegd en gepresenteerd als een coherent verhaal met een begin en einde.

In Shanty Town staan geweld, seks en geld centraal. Maar het verhaal blijkt compleet ondergeschikt aan beelden van schaars geklede, dansende vrouwen, die enkel worden gebruikt om ze te objectiveren en seksualiseren. Het kan bijna niet anders of deze serie is gecreëerd, geschreven en geregisseerd door een groep mannen, want de male gaze is alom vertegenwoordigd, allemaal onder het excuus dat het een waarheidsgetrouwe representatie moet zijn van het leven van sekswerkers. Ondertussen dient het geweld dient geen ander doel dan de kijker te choqueren, waarbij elke scène heftiger is dan de vorige.

Hoofdrolspeler Chidi Mokeme, die na een lange hiatus vanwege gezondheidsproblemen in deze serie zijn acteercarrière voortzet, wordt alom geprezen voor zijn vertolking van Scar, de grote man in de sloppenwijk. Van alle acteurs zet hij zeker de sterkste rol neer. Waar veel personages tweedimensionaal blijven, krijg je bij Scar het gevoel dat er meer achter zijn brute geweldsplegingen zit.

In tegenstelling tot het wankele verhaal is de wereld van Shanty Town ontzettend goed opgebouwd. De keuzes voor weinig licht en toch veel kleur brengen een sfeer die doen denken aan een ruige omgeving, waarin iedereen probeert er onder de zware omstandigheden het beste van te maken. Voor liefhebbers van actie, misdaad en hersenloos geweld zijn er vast betere series te vinden, maar je kan Shanty Town altijd een kans geven, al is het maar om de soundtrack.

★★☆☆☆

Shanty Town is te zien bij Netflix.