Recensie Netflix-serie 'Daniel Spellbound' seizoen 2

Het nieuwe seizoen van deze animatieserie is niet geschikt voor de kleintjes

Regie: Trevor Deane-Freeman, Matthew Fernandes | Cast (stemmen): Lynn Rafferty (Bixby Prospero), Catherine Disher (The Pie Maker), Rainbow Sun Francks (Burden), Chantel Riley (Lucy Santana), Alex Barima (Daniel Spellbound), e.a. | Aantal afleveringen: 10 | Speelduur: 24-26 minuten | Jaar: 2023

Fans van de animatieserie Daniel Spellbound hoefden niet lang te wachten op het tweede seizoen. De tien nieuwe afleveringen zijn echter een stuk grimmiger dan die van het toch al best heftige eerste seizoen. Spoiler alert: er gaat zowaar iemand dood. Het kijkadvies 'geschikt vanaf zes jaar' lijkt achteloos te zijn gekozen. Ouders opgepast!

In de eerste afleveringen is het al duidelijk dat dit seizoen gewelddadiger is dan het eerste. Op zich is dat normaal, aangezien kinderseries vaak met het publiek meegroeien. Zo werd ook Harry Potter met elke film een stukje volwassener en enger. Maar het nieuwe seizoen van Daniel Spellbound is wel erg snel na het eerste verschenen, dus erg veel noodzaak om te groeien is er niet. Sterker nog, er zitten opvallend veel ongepaste momenten in.

Nu Daniel verbannen is van het Speurdersgilde en zijn werk als tracker niet meer kan uitvoeren, vraagt nieuw personage Shakila hem om hulp bij het zoeken naar haar broer Jayce. Eenmaal gevonden moet deze broer er bizar genoeg van worden overtuigd dat het leven van zijn zus belangrijker is dan het afmaken van de missie waardoor hij vermist raakte. Een zeer dubieus personage dus, dat toch zonder schroom in de vriendengroep wordt opgenomen. Wanneer later blijkt dat Jayce geen zuivere motieven heeft, is dat dan ook niet verrassend.

In aflevering vier kunnen de kinderen vanaf zes jaar een nieuw jeugdtrauma ophalen bij het zien van het sterven van een bijpersonage, wiens gezicht versteent in een grimas í  la The Ring die flink lang op de achtergrond in beeld blijft, om op het laatst nog een luguber dansje te doen. En dan moet arme Daniel ook nog een kopstoot in zijn kruis verdragen. Ouders die vonden dat Elsa in Frozen al iets te hard fluisterde bij haar beroemde suggestieve citaat over het belang van schoenlengte zullen hier zeker niet blij van worden.

Wie dit alles verwaarloosbaar vindt, kan genieten van een spannende serie die het niveau van seizoen één bijna haalt dankzij terugkerende personages, de vertrouwde flauwe grappen van Hoagie en dezelfde speurtochtachtige vertelstructuur. Ondanks de voorspelbare slechterik blijft het verhaal toch spannend. Helaas raakt er in een aantal afleveringen wel wat logica zoek en slaan de gebeurtenissen niet altijd ergens op. Net als in seizoen één zijn er heel wat magische objecten te verkrijgen, wat uiteindelijk uitmondt uit in een wirwar.

Na een warrige zoektocht naar, laten we zeggen, iets belangrijks, volgt er toch een best ontroerend einde. Hier wordt de animatieserie met een erg origineel concept ineens traditioneel door de focus te leggen op het thema vriendschap. De afloop van het verhaal is beduidend beter dan de weg ernaartoe, dus alleen voor wie dit de moeite waard vindt is het nieuwe seizoen van Daniel Spellbound aan te raden. Uiteraard met in achtneming van reeds genoemde kindonvriendelijke en ouderfrustrerende zaken.

★★☆☆☆

Daniel Spellbound is te zien bij Netflix.