Recensie Netflix-serie 'Lockwood & Co.'

Recensie Netflix-serie 'Lockwood & Co.'

Originele uitvoering van het geestengenre die iets te veel op het plot leunt.

Terence Shea
Regie: Catherine Morshead, William McGregor, Joe Cornish | Cast: Ruby Stokes (Lucy Carlyle), Cameron Chapman (Anthony Lockwood), Ali Hadji-Heshmati (George Karin), Hayley Konadu (Flo Bones), Ivanno Jeremiah (Inspector Barnes), e.a. | Aantal afleveringen: 8 | Speelduur: 37-49 minuten | Jaar: 2023

Vertelling staat bol van regels. Een daarvan is dat je je publiek niet moet inschatten als dom en niet alles moet voorkauwen. We hoefden bijvoorbeeld niet te zien wat er in de doos zat in Seven en hoe flauw was het geweest als er toch een shot van de inhoud was getoond? Lockwood & Co. gaat er ook vanuit dat jij zelf kan uitpluizen wat er aan de hand is. Alleen speelt deze serie zich af in een compleet gecreëerde wereld en die misschien best wat meer toelichting had kunnen gebruiken.

Zo'n vijftig jaar geleden begon Het Probleem: geesten werden een onderdeel van het dagelijks leven. Inmiddels zijn er maatregelen genomen en bestrijdingsmiddelen gevonden, zoals de geestbestrijdingopleiding die de getalenteerde Lucy volgt. Na een noodlottig voorval wordt ze verbannen, waarna alleen nog maar de jonge, arrogante held Lockwood haar in dienst wil nemen. Al gauw ontdekken ze dat Lucy's talent groter is dan ze hadden durven dromen. Dat komt goed van pas, want Londen staat op het punt een gevaarlijk artefact op te graven.

Dat Probleem is een van de twee punten die, ondanks dat gauw genoeg duidelijk is hoe het precies zit, vraagt om wat meer uitwerking aangezien het de nieuwsgierigheid prikkelt. Deze geschiedenis met een immense impact op de samenleving verdient het meer te zijn dan slechts een achtergrond voor waar de personages zich mee bezighouden.

Het tweede punt is het persoonlijke drama van die personages. Lockwood & Co. focust zodanig op het plot dat de innerlijke en onderlinge conflicten geen ademruimte krijgen. Pas in de laatste twee afleveringen confronteren personages elkaar eindelijk, maar dat heeft minder impact dan het had kunnen hebben omdat het tot daarvoor afdoende aanwezig is geweest.

Dat neemt allemaal niet weg dat de serie absoluut een aanrader is. Met zoveel focus op plot verloopt dat zeer vlot en ben je zo door alle afleveringen heen. Het Probleem wordt misschien niet volwaardig uitgelegd, maar desalniettemin is het intrigerend om deze wereld te bestuderen dankzij de details, zoals lantaarnpalen met speciaal licht waarin je een veilig eilandje hebt mocht je je 's nachts buiten begeven en worden aangevallen.

Zelfs voor oningewijden valt te begrijpen dat hoofdpersonage Lucy bijzonder is en meer en grotere talenten heeft dat anderen. De ontdekking van haar unieke gave wordt op zo'n manier gepresenteerd dat volkomen duidelijk is dat zij iets kan wat niemand anders kan. Lekker ook hoe Lockwood & Co. een buitenbeentje is als bedrijf, maar je als kijker leert dat het er best mag zijn en dat de toevoeging van Lucy ervoor zorgt dat het aandacht en aanzien verwerft.

Het ontwerp van de geesten is prachtig, ook voor degenen die geen fan van horror zijn aangezien Lockwood & Co. niet eng bedoeld is. Dat is onder meer te zien in het sprookjesachtig uiterlijk van de spoken: vormen waar steeds kleine beetjes mist van afstromen. Dat neemt niet weg dat ze allemaal gevaarlijk zijn, maar evengoed betoverend om naar te kijken.

Waar de schrijvers goed in zijn is het uitrekken van momenten. Zo blijkt wel wanneer de jonge 'ghostbusters' zich in een kamer bevinden die vanzelf op slot gaat en langzaam gevuld wordt door een mist die zich ieder moment kan omzetten in een klein leger geesten, waardoor snel een andere uitgang moet worden gevonden. Erg effectief, al wekt deze methode af en toe ook tegen omdat merkbaar is dat de makers de spanning willen rekken, zoals in een martelscène waarin een paar keer wordt gedreigd met een wapen zonder het daadwerkelijk te gebruiken.

De rode draad van het seizoen bereikt zijn climax en afronding in de laatste aflevering, maar er zijn nog veel mogelijkheden voor deze wereld en haar personages voor toekomstige avonturen. De serie is gebaseerd op een vijfdelige boekenreeks, dus genoeg bronmateriaal om uit te putten. Maar ja, het blijft Netflix, dus het valt te bezien of deze serie in leven blijft of zelf naar de geestenwereld wordt verbannen.

★★★★☆

Lockwood & Co. is te zien bij Netflix.