Recensie Netflix-serie 'Contra las Cuerdas'

Matig uitgewerkte dramaserie biedt feminisme in de worstelring, maar niet daarbuiten.

Regie: Celia Iturriaga | Cast: Caraly Sánchez (íngela), Scarlet Gruber (Dulce Caramelo), Carmen Ramos (Victoria), Allison Santiago (Rocí­o), e.a. | Aantal afleveringen: 10 | Speelduur: 36-54 minuten | Jaar: 2023

Contra las Cuerdas draait om een jonge vrouw die na een moeilijke tijd niet meer goed weet welke richting ze op wil met haar leven. Als ze in aanraking komt met professioneel worstelen, vindt ze haar plek in de ring en in de samenleving. Als dit bekend voorkomt, denk je waarschijnlijk aan een andere Netflix-serie. GLOW vertelde namelijk een soortgelijk verhaal, maar dan beter. Waar GLOW slim gebruikmaakte van het showelement dat inherent is aan de sport, probeert Contra las Cuerdas er met weinig succes omheen te werken.

De beslissing van hoofdpersonage íngela om de ring in te gaan heeft een duidelijke motivatie. Nadat ze is vrijgelaten uit de gevangenis, waar ze jarenlang onterecht heeft vastgezeten, wil ze het respect van haar dochter terugwinnen. Haar dochter is intussen helemaal weg van haar vaders nieuwe vriendin, die een grote naam is in de wereld van het lucha libra-worstelen. Deze nieuwe familierelaties vormen een mooie opzet voor het conflict tussen de twee vrouwen. Tot zover alles goed.

Minder duidelijk is waarom íngela's collega's ook de ring in moeten (blijkbaar heb je als worstelaar een entourage nodig) of hoe íngela gedurende haar tijd in de gevangenis de voogdij over haar dochter heeft kunnen behouden. Ongeloofwaardig is ook dat die dochter haar moeder plotseling niet meer herkent als ze een masker opzet en zich in een goedkope lycraoutfit wurmt. En waarom is ze meteen fan van haar moeders alter ego wanneer haar grote heldin, haar stiefmoeder, haar vanaf hun eerste ontmoeting met de grond gelijk probeert te maken?

Naast gaten in het achtergrondverhaal en het ongeloofwaardige plot kan ook de grillige moraal worden toegevoegd aan het lijstje van kritiekpunten. Op het oog lijkt Contra las Cuerdas veel waarde te hechten aan vrouwen die elkaar steunen, maar die boodschap wordt meteen onderuitgehaald door een vrouwelijke antagonist die erop gebrand is íngela's leven te verpesten. Het lijkt er dus op dat zusterschap in Contra las Cuerdas niet verder rijkt dan íngela en haar groepje amateurworstelaars.

Contra las Cuerdas bevat humor en de combinatie van alle verhaallijnen geeft net genoeg actie om het interessant te houden, al zijn ze dus niet allemaal even goed uitgewerkt. Maar als het uitgangspunt je aanspreekt, kun je beter eerst op zoek gaan naar GLOW. Die serie werd weliswaar voortijdig beëindigd, maar de drie gemaakte seizoenen staan gewoon nog steeds op Netflix. Mocht je daarna nog niet genoeg hebben van het vrouwenworstelen, dan kun je Contra las Cuerdas alsnog een kans geven.

★★☆☆☆

Contra las Cuerdas is te zien bij Netflix.