search
Recensie Netflix-serie 'The Romantics'
Recensie

Recensie Netflix-serie 'The Romantics'

Verheerlijking van Yash en Aditya Chopra is toch leuk dankzij de vele filmclips.

Regie: Smriti Mundhra Cast: Yash Chopra, Aditya Chopra, Uday Chopra, Shah Rukh Khan, Rani Mukerji, Ranveer Singh, e.a. | Aantal afleveringen: 4 | Speelduur: 48-62 minuten | Jaar: 2023

Yash Chopra en zoon Aditya hebben samen heel wat Indiase filmklassiekers van de vorige eeuw op hun naam staan. Hun filmstudio Yash Raj Films is daarnaast een van de belangrijkste spelers in de Hindi filmindustrie. Recentste productie Pathaan is nu bij Pathé te zien bijvoorbeeld. The Romantics is een hagiografie, geproduceerd door een dochterbedrijf van Yash Raj. Met leuke clips uit films en anekdotes, maar ook veel verheerlijking van de Chopra's.

Yash Chopra's staat van dienst valt niet te ontkennen. Zijn grootste klassieker is Deewaar uit 1975, maar daarnaast maakte hij ook onder andere Waqt (1965), Chandni (1989), Darr (1993) en Veer-Zara (2004). Zo had hij vanaf zijn debuut in 1959 elk decennium wel een of meer kaskrakers. Zijn zoon Aditya maakte meer carrière als producent, maar zijn debuut als regisseur is wel Dilwale Dulhania Le Jayenge, de film die sinds 1995 nog altijd onafgebroken in de bioscoop draait.

Vader en zoon werkten met vele grote sterren, waarvan een aantal een enorme boost van hun carrière aan de Chopra's te danken heeft, of zelfs hun debuut of doorbraak. Allemaal komen ze braaf opdraven om de Chopra's een aantal veren in de kont te steken. Amitabh Bhachchan werkte veel met Yash Chopra, Shah Rukh Khan werd een romantische held omdat Aditya Chopra hem overhaalde tot het maken van Dilwale Dulhania Le Jayenge, Ranveer Singh debuteerde in de Yash Raj-productie Band Baaja Baaraat, enzovoort.

Zoals Yash Raj een echt familiebedrijf is, is The Romantics een echte familieproductie. YRF Entertaiment, de Amerikaanse tak van Yash Raj Film onder leiding van jongste broer Uday Chopra, produceerde de documentaireserie. Hij komt zelf ook flink aan het woord, vooral met anekdotes over zijn succesvollere vader en broer en over zijn eigen niet helemaal geslaagde acteercarrière. Daarnaast is het woord veel aan de vrouw van Yash, Pamela, en de tweede vrouw van Aditya, de beroemde ster Rani Mukerji. Over zijn eerste vrouw wordt met geen woord gerept.

Een aantal van de sterren lijken ook familie. Abishek Bachchan en Karan Johar groeiden op met Aditya en Uday. En nog een flink aantal acteurs praat bijna allemaal alsof ze allemaal tot de uitgebreide familie behoren. Daardoor is het onderwerp nepotisme niet te ontwijken. Er is de laatste jaren een flinke discussie in India gaande of de filmindustrie niet te veel bestaat uit een select aantal families, waarvan de kinderen vele kansen krijgen terwijl anderen daar nauwelijks doorheen kunnen breken.

Buitenstaanders als Ranveer Singh, Anushka Sharma en Bhumi Pednekar, die allemaal debuteerden in Yash Raj-films, zeggen wel dat ze nooit dachten een kans te maken om acteur te worden omdat ze geen familie in de industrie hadden, maar ze noemen het woord nepotisme niet. De enige die dat wel doet, is Aditya Chopra, die dat juist ferm van de hand wijst. Volgens hem is het feit dat ze van Uday geen succesvolle acteur konden maken het bewijs dat nepotisme niet bestaat. Alsof het geen nepotisme was dat Uday van zijn broer zomaar een aantal hoofdrollen kreeg.

Dat Aditya een dergelijk uitgebreid interview geeft schijnt bijzonder te zijn. Aan het eind van de eerste aflevering, die voornamelijk over de carrière van Yash tot aan de jaren negentig gaat, buitelen alle geïnterviewden over elkaar heen om hun verbazing te uiten over dat hij meewerkt aan de documentaire. Een manipulatief minuutje film dat alleen bestaat als opbouw naar aflevering twee, die voornamelijk over Dilwale Dulhania Le Jayenge gaat. Zelfs Uday veinst verbazing, alsof zijn bedrijf de documentaire niet produceert. En alsof de documentaire zijn bestaansrecht niet vooral ontleent aan deze 'exclusieve' toegang tot Aditya.

Deze scène is indicatief voor hoe The Romantics vooral bestaat ter ere en meerdere glorie van de Chopra's. Als je een aantal van de getuigenissen van sterren, critici en betrokkenen moet geloven, heeft Yash Chopra eigenhandig romantiek in de Indiase cinema uitgevonden en daarna nog een keer heruitgevonden. Waarna Aditya daar nog een schepje bovenop deed.

Dat beiden belangrijke spelers in de industrie zijn (geweest) en een aantal geliefde klassiekers maakten staat buiten kijf. Maar in The Romantics worden de Chopra's wel heel erg op een voetstuk geplaatst, door familie en vrienden, en door mensen die direct of indirect voor of met hen werken. Het grootste inzicht dat ze daarbij geven is vooral in hun huizen en interieur, waar de interviews werden opgenomen.

Desalniettemin is het alleraardigst om naar de vele filmclips te kijken en de af en toe amusante anekdotes over te maken van die films te horen. Het doet wel vooral verlangen die films zelf (opnieuw) te bekijken, inclusief een aantal van de recentere Yash Praj-producties waar de derde aflevering voornamelijk over gaat.

Dus als bijna vier uur lange promotie voor Yash Raj Films doet The Romantics zijn werk toch goed. Maar ondanks dat de documentaireserie te zien is bij Netflix, is voor de Nederlandse kijker op die streamingdienst geen enkele Yash Raj-productie te vinden. Daar moet je toch elders voor naar op zoek.

★★★☆☆

The Romantics is te zien bij Netflix.

Interesse om voor ons te komen schrijven? Wij zijn op zoek naar freelance redacteuren.

Aanbevolen artikelen