Recensie Netflix-serie 'African Queens: Njinga'

Informatieve én vermakelijke documentaire over een Afrikaanse vrouwelijke krijger uit de zeventiende eeuw.

Regie: Tina Gharavi | Cast: Jada Pinkett Smith (verteller - stem), Adesuwa Oni (Njinga), Philips Nortey (Mbande), Marilyn Nnadebe (Funji), Eshe Asante (Ndambi), Corry Hippolyte (Kasanje), José Domingos (De Sousa), e.a. | Afleveringen: 4 | Speelduur: 44-49 minuten| Jaar: 2023

In de zeventiende eeuw heerste Njinga over Ndongo, het land dat we nu kennen als Angola. African Queens: Njinga vertelt het verhaal van deze strijdlustige koningin en hoe zij streed voor de onafhankelijk van haar volk. Daarvoor was het nodig compromissen te sluiten met de Europeanen, wat niet direct door iedereen werd gewaardeerd maar uiteindelijk wel zijn vruchten afwierp.

African Queens: Njinga brengt het verhaal zowel nagespeeld als op vertellende wijze, wat resulteert in een documentaireserie die niet alleen informatief is, maar ook prettig om naar te kijken. Een geschiedenisles met een redelijk entertainmentgehalte dus. De interviews met historici en andere deskundigen zorgen voor de informatieve inbreng, terwijl de prachtige omgeving waarin het verhaal zich afspeelt en de kostuums de kijker rechtstreeks meenemen naar Afrika én terug in de tijd.

Producente Jada Pinkett Smith knoopt met haar voice-over de verschillende vertelvormen aan elkaar, zodat er steeds sprake is van een prettige overgang van interviews naar de geacteerde scènes. Voor een duidelijk onderscheid tussen deze verschillende segmenten wordt gebruikgemaakt van een verschil in lichttechnieken. De interviews zien eruit alsof ze bij daglicht zijn opgenomen, terwijl de geacteerde scènes gebruikmaken van een wat warmer licht, waardoor alles er net iets donkerder en soms bijna magisch uitziet.

Het verhaal van koningin Njinga wordt op chronologische volgorde verteld. Dit zorgt er, in combinatie met de eerdergenoemde duidelijke overgangen, voor dat het verhaal heel gemakkelijk te volgen is. Geen ingewikkelde breinbrekers dus, maar een duidelijk historisch verhaal dat na elk stukje nieuwe informatie door de acteurs tot leven wordt gebracht voor een duidelijk beeld. Meer dan een visuele ondersteuning is het acteerwerk echter niet. Verwacht geen indrukwekkende vechtscènes of uitgebreide romances zoals je bij een grote productie zou zien, maar een reconstructie van wat zich in het verleden heeft afgespeeld. Niet meer en niet minder.

Ondanks haar matige acteerwerk zorgt hoofrolspeelster Adesuwa Oni er wel voor dat Njinga een gezicht krijgt. Dat elke andere actrice van Afrikaanse afkomst deze taak op zich had kunnen nemen, doet niets af aan het feit dat op deze manier iemand van wie geen beeldmateriaal bestaat toch gevisualiseerd wordt. Dit is van toegevoegde waarde voor het verhaal en het doel van de documentaireserie, namelijk ervoor zorgen dat het verhaal van Njinga en de geschiedenis van Afrika niet in de vergetelheid raakt.

★★★☆☆

African Queens: Njinga is te zien bij Netflix.