Tv-serie op Dvd: The Newsroom (seizoen 3)

Het laatste seizoen van de HBO-serie van Aaron Sorkin.

Bedenker: Aaron Sorkin | Cast: Jeff Daniels (Will McAvoy), Emily Mortimer (MacKenzie "Mac" McHale), John Gallagher, Jr. (James "Jim" Harper), Alison Pill (Margaret "Maggie" Jordan), Thomas Sadoski (Don Keefer), e.a. | Uitzending serie: 2012 - 2014 | Tv-zenders: HBO | HBO NL

In 2012 werd The Newsroom gelanceerd als één van de grote nieuwe series van HBO. De serie rond Jeff Daniels' Will McAvoy en zijn collega's van het ACN-nieuwsteam werd echter geen doorslaand succes en eind verleden jaar kreeg Aaron Sorkins serie een afronding met een ingekort seizoen met zes afleveringen.

Zowel de kijkcijfers als de ontvangst waren niet enorm sterk. Wel wist het tweede (RT = 69%) en derde seizoen (RT = 76%) de critici meer te overtuigen nadat het eerste seizoen (RT = 46%) erg wisselend werd ontvangen. De dramaserie wist met een 8,7 overigens wel uitstekend te scoren op de IMDb. Onlangs verscheen het afsluitende seizoen op een nette Dvd-uitgave.

Seizoen 3
Het Newsroom-team "“ bestaande uit de nieuwslezer,uitvoerend producent en de nieuwsredactie samen met hun afdelingshoofd en de CEO van het moederbedrijf "“ moet de strijd aangaan om de regie over het Atlantis Cable News Network (ACN) te houden. Daarnaast moet het team adequaat reageren als Neal vertrouwelijke documenten ontvangt van een mysterieuze bron in Washington "“ í  la Edward Snowden. Terwijl de zender gedagvaard wordt en geruchten over een vijandige overname de ronde doen, doet het team dubbel zo hard zijn best het nieuws goed te brengen. Dat gaat niet altijd van een leien dakje, in een sterk gedigitaliseerde en zeer competitieve wereld waarin de professionele journalistiek steeds vaker wordt afgetroefd door Instagram en Twitter.

Blu-Ray: The Newsroom - Seizoen 3 | Aantal discs 2 x Dvd | Afleveringen: 6 x ca. 60 minuten | Beeld: 16 x 9 (1.78 : 1) | Geluid: Engels Doly Digital 5.1 | Ondertitels: o.a. Nederlands, Frans | Extra's: Inside The Episodes | Audio commentary | EAN: 5051888209592 | Release: juni 2015 | Met dank aan: Warner Home Video

De twee schijven van deze Dvd-uitgave van het derde seizoen van The Newsroom zitten verpakt in een doorzichtige Amaray Dvd keepcase, met daaromheen een vergelijkbare sleeve. In de hoes staat aangegeven welke afleveringen (incl. Engelstalige synopsissen) op welke schijf staan. Het wordt niet direct duidelijk waar extra's zijn terug te vinden.

Het beeld en geluid van deze Dvd-uitgave is ruimschoots in orde. Zoals bijna alle tv-series is het beeldvullend (1.78 : 1) en heeft het een Dolby Digital-geluidstrack. Het beeld vertoont een standaard Dvd-kwaliteit, met het herkenbare iets onscherpe beeld ten opzichte van Blu-Ray. Het geluid is surround en die komt vooral naar voren via omgevingsgeluiden en de muzikale ondersteuning. Gezien de kijkcijfers en vermoedelijk een beperktere - en vermoedelijk oudere - groep liefhebbers is het logisch dat de schijf in Nederland niet op Blu-Ray verschijnt.

Nodige extra's met veel Aaron Sorkin
Voor elke aflevering is er de 'Inside de Episode'-featurette te bekijken. Verwacht niet teveel. De featurettes duren circa twee tot drie minuten en laten beelden zien uit de aflevering, ondersteund met commentaar van bedenker Aaron Sorkin. De allerlaatste aflevering is te bekijken met audiocommentaar van Sorkin en mede-uitvoerend producent Alan Poul. Voer voor de ware liefhebber.

Definitief laatste seizoen van The Newsroom
Met de zes afleveringen in het derde seizoen is er definitief een punt gezet achter het vermoedelijk prijzige project van Oscarwinnaar Aaron Sorkin (The Social Network). Op dit moment is niet helemaal duidelijk waar Sorkin zich mee bezighoudt, al zal hij zich vast weer verleiden tot een nieuw ambitieus en aansprekend project. Deze uitgave van het laatste seizoen van The Newsroom wordt netjes afgeleverd, met te verwachten Dvd-kwaliteit beeld en wat extra's. Hieronder de online featurette 'Inside the Series Finale':