Recensie SkyShowtime-serie '1923'

Recensie SkyShowtime-serie '1923'

Deze uitstekend zelfstandig te volgen tweede prequel van de westernserie Yellowstone is gezegend met een glansrol van Helen Mirren.

Regie: Ben Richardson, Guy Ferland | Cast: Helen Mirren (Cara Dutton), Harrison Ford (Jacob Dutton), Brandon Skenlar (Spencer Dutton), Julia Schlaepfer (Alexandra), Jerome Flynn (Banner Creighton) Darren Mann (Jack Dutton), Isabel May (Els Dutton), Aminah Nieves (Teonna Rainwater), Robert Patrick (Sheriff McDowell), Timothy Dalton (Donald Whitfield), e.a. | Aantal afleveringen: 8 | Speelduur: 47-109 minuten | Jaar: 2022-2023

In 1923, dat na 1883 fungeert als een tweede prequel van de hedendaagse westernserie Yellowstone, heeft hoofdrolspeler Helen Mirren een opvallende tongval. Het was de Britse actrice van Russische komaf een doorn in het oog (of eigenlijk oor) dat in de meeste klassieke westerns de personages veelal knauwende Amerikaanse accenten hebben. Onrealistisch, zo verklaarde Mirren, want Amerika is een land van immigranten, dus heeft haar personage Cara Dutton een fors Iers accent.

Het is altijd prettig wanneer een prequel, of het nu een serie of film is, niet compleet aan je voorbijgaat en weleens zou kunnen fungeren als opstapje naar de oorspronkelijke serie. In deze opzet slagen de makers van 1923 ruimschoots. Ook als je geen enkele (voor)kennis hebt van de Dutton-familie en hun ranchimperium in de staat Montana is deze serie uitstekend te volgen. Het westernepos geeft een treffend tijdsbeeld van de Verenigde Staten dat bolstond van de strijd, geloofsfanatisme, racisme tegenover de inheemse bevolking, de naderende recessie en de moderne vooruitgang.

Bij aanvang gaat het niet bepaald van een leien dakje met het veebedrijf van Jacob Dutton, een verre voorvader van Kevin Costners personage John Dutton in Yellowstone. Het land is kaalgevreten en het wordt steeds moeilijker voor de Duttons om nog vruchtbare grond te vinden om hun vee op te laten grazen. Hierbij wedijvert de familie met de schaapboeren aangevoerd door de brute en norse Banner Creighton. Terwijl in Montana de spanningen hoog oplopen wordt er in Afrika een geheel andere strijd gevoerd.

In het verre continent hangt een neef van de familie, Spencer Dutton, de ontdekkingsreiziger en de held uit wanneer hij een moordzuchtig luipaard probeert uit te schakelen. Ondertussen heeft hij geen idee van de noodkreten die zijn tante Cara Dutton stuurt met het verzoek de familie te hulp schieten in Montana.

Tijdens zijn reis door Afrika ontmoet Spencer de verveelde adellijke Britse Alexandra. De vrouw staat op het punt in het huwelijk te treden met een saaie verloofde. Als ze Spencer ontmoet besluit ze met hem mee te gaan, omdat ze de dood wel eens in de ogen wil kijken en zo het gevoel te krijgen echt te leven.

1923 begint met een shot waarin Cara Dutton een vluchtende man op de hielen zit met een geweer en uiteindelijk naar de andere wereld helpt. Het duurt enkele afleveringen voor er op deze scène wordt teruggegrepen, juist wanneer je je afvraagt waarom de makers een titaan als Mirren hebben aangetrokken maar bitter weinig gebruikmaken van haar aanwezigheid.

Het lukt Mirren al snel om tegenspeler Harrison Ford, in de rol van haar echtgenoot, compleet naar de achtergrond te spelen, waarbij een dramatische gebeurtenis als katalysator fungeert. Hoewel de serie zich exact een eeuw geleden afspeelt, is Cara Dutton een opvallend moderne verschijning, die niet onderdoet voor de mannetjesputters in haar omgeving.

Dit geldt voor vrijwel alle vrouwenrollen. Parallel aan de verwikkelingen van de Duttons in zowel Amerika als Afrika zien we de aangrijpende ontsnappingspoging van de inheems Amerikaanse Teonna Rainwater. Het meisje is gevangengenomen en wordt door wrede nonnen met harde hand het christelijke geloof bijgebracht. Ook bij dit personage zien we een sterke feministische inslag. Teonna dient bovendien als bikkelharde illustratie voor de wijze waarop de Amerikaanse immigranten omgaan met de oorspronkelijke bevolking, waarbij ze halsstarrig hun eigen hypocriete moraal en waarden proberen bij te brengen.

De thematiek is op subtiele wijze verweven met drama, intriges en geweld. Vooral de komst van de sadistische Donald Whitfield, gespeeld door voormalig James Bond-vertolker Timothy Dalton, gooit er behoorlijk wat sjeu in. Ook als je geen enorme westernfan bent, zoals ondergetekende, kan je onmogelijk koel blijven onder de intense familieverwikkelingen van de Duttons. Er zijn in twee seizoenen gepland van het schitterend gefilmde 1923, waarvan dit eerste seizoen werkt als een grote opmaat naar groter drama en intensere thematiek. Dat is misschien wel het enige minpunt, omdat het verlangen naar wat nog komen gaat haast ondraaglijk is.

★★★★★

1923 is te zien bij Sky Showtime.