Recensie Apple TV+-serie 'Extrapolations'

Zonder twijfel de belangrijkste serie om op dit moment te bekijken.

Regie: Scott Z. Burns, Michael Morris | Cast: Meryl Streep (Eve), Tobey Maguire (Nic), Marion Cotillard (Sylvie Bolo), Forest Whitaker (August Bolo), Diane Lane (Martha Russell), Kit Harington (Sylvie Bolo), Matthew Rhys (Junior), David Schwimmer (Harris Goldblatt), Heather Graham (Hannah), Sienna Miller (Rebecca), Leslie Uggams (Isabel Zucker), Judd Hirsh (David Goldblatt), e.a. | Aantal afleveringen: 8 | Speelduur: 46-58 minuten | Jaar: 2023

Scenarioschrijver Scott Z. Burns is onder andere bekend van Contagion uit 2011, de film waarin er een virus ontstaat in China en van daaruit verspreidt en heel wat slachtoffers eist voordat de situatie onder controle is. Het was geen actiefilm, gewoon een interessant drama over een realistisch scenario. Nog geen tien jaar later gebeurde dit gewoon echt met de uitbraak van het coronavirus. Die man is dus bekend met de reële gevaren van de wereld. Daarom is Extrapolations verplicht kijkvoer, want hij toont ons hoe de mensheid nog lang zal leven met het idee dat alles in orde is.

Elke aflevering toont een kort moment uit een toekomstig jaar en hoe de mensen daarin gewoon hun dagelijkse leven leiden. Een vrouw verzamelt informatie over de laatste levende walvis en ontdekt dat het bedrijf waar ze voor werkt heeft gelogen over de intenties. Een rabbi wiens synagoge onder water dreigt te staan krijgt hulp van een volger, maar die hulp blijkt consequenties te hebben. En door de decennia heen blijft het bedrijf Alpha beloven een betere wereld te creëren, terwijl dat niet gebeurt maar hun aandelen in waarde blijven stijgen.

Extrapolations is geen documentaire en ook geen preek. Het is gewoon letterlijk wat ons te wachten kan staan en hoe wij daar mee omgaan. De kerk staat in een laagje water? Ach, dan ga je gewoon met je laarzen naar de mis. Dit doen wij nu al: bossen staan meer in brand dan ooit, meer aardbevingen, meer orkanen, bloedhete zomers, droogtes "“ en het is allemaal gewoon meteen het nieuwe normaal. Scott Z. Burns laat zien wat de gevolgen zijn van die houding.

Dat doet hij in de vorm van een fictieve serie die weliswaar klimaatverandering als achtergrond neemt, maar personages en hun eigen drama op de voorgrond zet "“ alhoewel hun problemen natuurlijk wel een link hebben met het algemene thema. Het verhaal begint in 2037 en eindigt in 2070. Er is niet een hoofdpersoon, maar meerdere personages keren terug. Een rode draad is het bedrijf Alpha, dat gewoon staat voor Meta (Facebook, Whatsapp, Instagram), dat technologie blijft ontwikkelen waarvan mensen denken het nodig te hebben, waar een financiële en globale prijs aan hangt.

Het is pijnlijk om te zien in wat voor een nare omstandigheden mensen leven in de toekomst en hoe ze gewoon doorgaan met hun dagelijkse bezigheden. Je wil die mensen wakker schudden en zeggen dat ze actie moeten ondernemen, totdat je je realiseert dat als mensen van veertig jaar geleden ons zouden zien ze precies hetzelfde zouden zeggen. "The most powerful fantasy is that there is no cost to comfort," zegt de baas van Alpha. Hij is de slechterik, maar hij heeft een punt.

In een van de afleveringen zit een meisje dat aan haar vader en de rabbi blijft vragen: "Als God bestaat, waarom doet hij dit dan? Dit zou dan een straf zijn van Bijbelse proporties. Wat hebben we gedaan?" Het meisje roept niet dat zij het beter weet, ze zit niet de algehele mensheid iets te verwijten, ze noemt simpelweg de feiten op en vraagt zich af waarom niemand in opstand komt. Greta Thunberg dus, de jonge activiste die precies dat doet en desalniettemin door veel mensen wordt weggezet als "die snotneus die ons de les leest".

De naam van Scott Z. Burns en een project als dit trekt uiteraard een sterrencast aan, wat er automatisch voor zorgt dat het acteerwerk van de bovenste plank is. Zelfs de ietwat jongere Kit Harington doet het uitmuntend, met name in de laatste aflevering waarin hij eruitziet als iemand in de toekomst die de duurste plastische chirurgie heeft gehad maar nog steeds subtiel als een fitte bejaarde beweegt.

Apple TV+ is niet bepaald de nummer een streamingsdienst, waardoor miljarden mensen in de eerste instantie geen toegang zullen hebben tot deze belangrijke maar ook gewoon goede serie. Dat is ontzettend zonde, maar met een beetje geluk verschijnt Extrapolations op den duur op dvd. Het is een belangrijke boodschap verteld via een vermakelijke verhaal, en het ziet er ook nog eens prachtig uit. Tenminste, voor zover een vergane wereld mooi is te noemen.

★★★★★

Extrapolations is te zien bij Apple TV+.