Recensie Disney+-serie 'Big Sky' seizoen 3

Seizoen drie van de cowboyserie is het drukste tot nu toe.

Regie: Jeff T. Thomas, Ben Hernandez Bray, Lisa Leone, e.a. | Cast: Katheryn Winnick (Jenny Hoyt), Kylie Bunbury (Cassie Dewell), Dedee Pfeifer (Denise Brisbane), J. Anthony Pena (Deputy Mo Poppernak), Brian Geraghty (Ronald Pergman), e.a. | Aantal afleveringen: 13 | Speelduur: 44-45 minuten | Jaar: 2022-2023

De verhaalstructuur van de op een boekenreeks gebaseerde serie Big Sky is behoorlijk chaotisch: het lijkt of ieder seizoen anderhalf boek verwerkt, met een grote breuk in verhaal en cast halverwege de afleveringen. Toch blijkt de serie populair genoeg voor een tweede en nu zelfs derde seizoen. Amerikanen houden nu eenmaal veel van countrydrama in Fargo-stijl. Niets Amerikaanser dan zware accenten, cowboyhoeden en brute moorden.

De verfilming C.J. Box' boekenreeks The Highway wordt in hoog tempo afgewerkt. Tenminste twee verhalen worden aan elkaar geplakt, het een met een duidelijk einde en soms zelfs verandering van cast en uiterlijk, en het ander gaat dan weer met een cliffhanger over in het volgende seizoen. Uniek is het wel. Maar in het nieuwe seizoen van Big Sky wordt er zowaar nog een schepje bovenop gedaan.

Aan de twee á drie simultaan lopende lange verhaallijnen, die elkaar al dan niet kruisen, wordt ook nog eens een politiezaak per aflevering toegevoegd. En dan krijgen zowel Jenny als Cassie ook nog een nieuwe love interest, beide geheel naar Amerikaanse standaard (een tikkeltje ruig, maar niet te erg). Knap hoe de makers deze puzzel in elkaar weten te krijgen, maar de serie wordt er niet beter bekijkbaar op.

Toch is er te midden van de overvloed aan moordzaken spanning voelbaar en kan de kijker een favoriet personage kiezen om voor te duimen. Bijvoorbeeld nieuwkomer Emily, de vindingrijke dochter van de nieuwe knappe sheriff. Of Gigi, de eigenzinnige moeder van Jenny, die met een zeer pijnlijke moeder-dochter-relatie haar dochter van diepgang voorziet. En dat heeft ze nodig om zich niet vooral als blonde stoot door het verhaal heen te schieten.

Van enkele geliefde personages moeten we dit seizoen helaas afscheid nemen. Jerry was net bezig nader tot haar ouders te komen, maar is in het nieuwe seizoen afwezig. Ook moeten we de stijlvolle drugsdealer Ren missen, die een seizoen eerder liet zien dat zelfs de drugsindustrie een glazen plafond kent. Gelukkig zijn Olivia en haar Donno met zijn aandoenlijke Shrek-charme gebleven om ons te vermaken met hun geklungel. En geen irritant onrealistische personages met dito acteerwerk zoals de drugs en geldtassen stelende tieners van (de eerste helft) van seizoen twee.

Het voordeel van alle verschillende verhalen is dat er altijd wel iets tussen zit dat de moeite waard is. Zelfs liefhebbers van countrymuziek komen aan hun trekken met een grote rol voor de beroemde countryzangeres Reba McEntire die ook regelmatig aan het zingen is. De oplettende kijker zal ook Lyle Lovett herkennen in een kleine bijrol. En wie het allemaal bij kan houden, al dan niet met notitieboekje, kan zich opmaken voor een spannende finale met weinig losse eindjes. Na drie seizoenen mag het duidelijk zijn dat er geen misdaaddrama zoals country bestaat, hoe chaotisch ook.

★★☆☆☆

Big Sky is te zien bij Disney+.