Recensie Netflix-serie 'Shadow and Bone' seizoen 2

De terugkeer naar het Grishaverse brengt meer personages en grotere verhaallijnen.

Regie: Mairzee Almas, Laura Belsey, Karen Gaviola, e.a. | Cast: Jessie Mei Li (Alina Starkov), Archie Renaux (Malyen Oretsev), Freddy Carter (Kaz Brekker), Amita Suman (Inej Ghafa), e.a. | Aantal afleveringen: 8 | Speelduur: 55-63 minuten | Jaar: 2023

De Netflix-serie Shadow and Bone wist in haar eerste seizoen twee populaire young adult-boekenseries van Leigh Bardugo samen te voegen. Seizoen twee combineert elementen uit maar liefst zes boeken van Bardugo, waarmee het tempo flink wordt opgevoerd. Een fijne ontwikkeling voor kijkers die zich ergeren aan lege momenten en een subplot dat enkel dient als opvulling tot het tijd is voor de dramatische ontknoping, maar het gevaar van gehaaste ontwikkelingen en een gebrek aan karaktergroei ligt op de loer.

Wat betreft personages zien we veel bekende gezichten. Uiteraard is de grootste rol nog steeds weggelegd voor de Lichtheerser Alina en haar jeugdvriend Mal volgt haar op de voet. Ook de Crows en generaal Kirigan keren terug en een flink aantal nieuwe personages betreedt het toneel, waaronder een aantal favorieten uit de boeken.

De hoeveelheid verhaallijnen in combinatie met de hoeveelheid nieuwe personages betekent dat er gekozen moet worden waar de prioriteit komt te liggen, waarbij Alina's zoektocht naar een manier om de duisternis uit Ravka te verdrijven het onderspit delft. De avonturen van de dieven uit Ketterdam, die verstrikt raken in een vete met een machtige bendeleider, zijn veel interessanter en bieden beter uitgebouwde personages om je als kijker achter te scharen.

De held van het verhaal mag dan niet altijd even interessant zijn om te volgen, de schurk is ontzettend sterk en zelfs in zijn meest gruwelijke momenten blijft er een beetje menselijkheid zichtbaar, waardoor je hem bijna zou gaan begrijpen. Acteur Ben Barnes levert een bewonderenswaardige prestatie in zijn rol als de Duisterling, die zo kwaadaardig en tegelijkertijd charmant is dat je goed begrijpt hoe hij de Grisha achter zich krijgt in zijn oneindige queeste naar meer macht.

Hoewel het rappere tempo de kijker scherp houdt en een verbetering is na het eerste seizoen, dat af en toe deed afvragen of er nog iets ging gebeuren, blijft er geen ruimte over voor een goede slow-burn, wat jammer is als het gaat om de romance tussen Jesper Fahey en Wylan van Eck, een geliefd koppel uit de boeken. Het is verfrissend om een relatie tussen twee mensen van hetzelfde geslacht te zien die als vanzelfsprekend wordt beschouwd, maar we krijgen niet de kans om deze gevoelens van affectie te zien ontwikkelen, gezien er te veel andere verhaallijnen zijn om doorheen te werken.

★★★★☆

Shadow and Bone is te zien bij Netflix.