Recensie Netflix-serie 'The Night Agent'

Deze actiethriller raast op geslaagde wijze over de bekende weg.

Regie: Adam Arkin, Guy Ferland, Seth Gordon, e.a. | Cast: Gabriel Basso (Peter Sutherland), Luciane Buchanan), Hong Chau (Diane Farr), D.B. Woodside (Erik Monks), Fola Evans-Akingbola (Chelsea Arrington), e.a. | Afleveringen: 10 | Speelduur: 44-56 minuten | Jaar: 2023

Peter voorkomt een bomaanslag en wordt daardoor ingehuurd door het Witte Huis. Echter niet voor een bijzonder spannend baantje: hij moet 's nachts bij een telefoon zitten die is bedoeld voor spionnen in nood, maar het ding gaat nooit over. Totdat hij dat wel doet, wat het begin vormt van de ontrafeling van een complot. Het stelt zich ten doel uit te zoeken wat er aan de hand is en tegelijkertijd bescherming te bieden aan Rose, die het doelwit is van degenen die haar oom en tante hebben vermoord.

The Night Agent speelt zich niet helemaal in real-time af, maar komt aardig in de buurt. Daarom is de vergelijking met 24 snel gemaakt. Misschien is dat ook wel de bedoeling geweest van de schrijver van het boek waarop deze serie is gebaseerd, want het hoofdpersonage heeft dezelfde achternaam als de acteur die Jack Bauer speelde. En net als in diens serie moet er een hoop bij worden gehaald om de tijd te rekken tot de laatste aflevering.

Die opvulling heeft een rap tempo waardoor het nooit verveelt en elke aflevering biedt minimaal een grote actiescène in de vorm van een achtervolging of een dreigende aanslag. Echter, het is nooit originele opvulling, waardoor The Night Agent gewoon een standaard actiethrillerserie is. Op gemiddelde wijze in beeld gebracht, acteerwerk van gemiddeld niveau – behalve Hong Chau die er op een positieve manier uitsteekt als Chief of Staff in het Witte Huis en Luciane Buchanan die als Rose die beter op haar plek was geweest in een soapserie.

De hoofdrol is voor Gabriel Basso, die daarvoor onbedoeld de perfecte keuze is. Peter Sutherland is namelijk een personage dat ergens best vol is van zichzelf – hij ziet zichzelf als iemand met een verplichting om anderen te hulp te schieten en is altijd van mening dat in noodsituaties mensen naar hem zouden moeten luisteren (en meestal pakt het ook wel goed uit), maar de schrijvers hebben per ongeluk niet het meest snuggere personage van hem gemaakt.

Iemand hoeft soms slechts tegen Peter te zeggen dat iets is zoals het is en hij neemt het klakkeloos aan, ook al weet hij dat er minimaal een persoon is die onbetrouwbaar blijkt te zijn. Over het algemeen is hij erg slecht in uitvogelen op wie hij kan rekenen en op wie niet. Gabriel Basso speelde al eerder de zelfingenomen J.D. Vance in Hillbilly Elegy en ook hier is hij weer iemand die een te hoge dunk heeft van zichzelf zonder dit door te hebben.

De conclusie van het verhaal is zeker spannend, maar ook weer niet het vuurwerk waar tien afleveringen naar wordt opgebouwd met veel personages die haast letterlijk uitspreken dat er iets episch op het spel staat. Deze tien afleveringen zijn overigens de volledige verfilming van het ene boek over dit personage, maar omdat de serie een grote hit is zal deze mogelijk worden voortgezet. Zonder bronmateriaal dus, wat eerder is gedaan met Game of Thrones en Hemlock Grove, die beide een voorbeeld werden van afzwakkende kwaliteit zodra de schrijvers op eigen kracht verder moesten.

Het personage Peter Sutherland leent zich in ieder geval wel voor een langlopende serie. Hopelijk wijken de makers in de toekomst af van hun behoefte om meerdere personages een emotionele achtergrond te willen geven. Rose en Peter spreken over hun pijnlijke verleden, maar ook twee beveiligers die een oogje houden op de dochter van de vicepresident en zelfs de twee huurmoordenaars die steeds als een soort labiel Team Rocket opduiken. Men wil duidelijk graag een extra laagje toevoegen, maar daar is het allemaal toch echt te oppervlakkig voor.

★★★☆☆

The Night Agent is te zien bij Netflix.