Recensie Disney+-serie 'Doogie Kamealoha' seizoen 2

In seizoen twee laat Lahela 'Doogie' Kamealoha haar schattige imago geleidelijk los

Regie: Sean Kavanagh, Jesse Bochco, Anya Adams, e.a. | Cast: Peyton Elizabeth Lee (Lahela 'Doogie' Kamealoha), Emma Meisel (Steph Denisco), Matthew Sato (Kai Kamealoha), Wes Tian (Brian Patrick Kamealoha), Jeffrey Bowyer-Chapman (Charles Zeller), e.a. | Afleveringen: 10 | Speelduur: 34-38 minuten | Jaar: 2023

De remake van de jarennegentig-sitcom Doogie Howser, M.D. hield in het eerste seizoen niets over van de gewaagde, actuele onderwerpen van het origineel. Lahela Kamealoha, bijnaam Doogie, is een traditionele onzekere tiener met oppervlakkige problemen tegen een achtergrond van kleurrijk Hawaï. Een veilige jeugdserie dus voor tieners en pre-tieners. Met seizoen twee komt daar voorzichtig verandering in, al blijft het geheel de uitstraling van een tekenfilm hebben.

De oude serie kreeg een moderne remake: de nieuwe Doogie is een meisje en de setting is veranderd naar Hawaï. De makers laten de kijker, zonder al te uitleggerig te zijn, leren over diverse aspecten van de cultuur in dat gebied, zoals het 'shaka'-handgebaar en dat je de lekkerste octopus het best klaarmaakt in de droger. Goed voor uren Googleplezier en culturele toe-eigening.

Naast Lahela's enerverende, doch gladgestreken avonturen als dokter zit de serie vol typische tienerperikelen en bijbehorende simpele oplossingen, die vaak eindigen met onschuldige romantiek in een zonovergoten Hawaï. Zoals een zoenscène op het strand met een beentje omhoog. Het geheel is zo schattig als een zelfgemaakt glittersteentelefoonhoesje.

In seizoen twee heeft Lahela een nieuwe look, en dat is even wennen. Met flink veel make-up en vaker een decolleté oogt ze niet meer zo onschuldig als in seizoen een. Ook haar gedrag wordt een beetje meer puberaal, bijvoorbeeld wanneer ze op een feestje van het dak af in een zwembad wil springen. Dat staat nogal haaks op haar karakter, dat altijd bezig is met dokterszaken en dus onmiddellijk alle medische gevolgen van zo'n sprong zal calculeren.

Geheel in de traditie van de klassieke tienerfantasie maakt in het nieuwe seizoen de droomjongen op de surfplank plaats voor de bad boy op de brommer. En dat sluit natuurlijk weer aan bij de nieuwe rode-lippenstift-off-shouldertop-Lahela. Deze Nico komt weliswaar met een heftig achtergrondverhaal, maar dit wordt toch uiterst oppervlakkig behandeld in de serie. Net zoals Lahela's zogenaamde verscheurdheid over welke jongen ze nu moet kiezen.

Seizoen twee is beduidend grappiger dan seizoen een. In het eerste seizoen was het gebrek aan komisch talent zeer merkbaar – evenals het gebrek aan acteertalent in het algemeen – of het moest komen van Dokter Lee, vertolkt door Ronny Chieng, bekend van The Daily Show. Nu we de personages beter kennen kunnen we vaker dubbel liggen om typerend gedrag. Wijselijk blijven de makers tevens trouw aan de overige personages.

Het slechte acteerwerk is niet storend in de oppervlakkige setting van de serie. Net als in seizoen een komen er af en toe leuke gastacteurs langs zoals Alyson Hannigan, bekend van How I Met Your Mother. Het zal geen toeval zijn dat de originele Doogie, Neil Patrick Harris, in dezelfde serie speelde, maar zijn gastrol blijft vooralsnog uit. Ondanks het feit dat hij over de jaren talloze malen naar zijn rol als Doogie in ander werk heeft verwezen.

De afloop van het verhaal neemt een behoorlijke wending, waarmee duidelijk mag zijn dat de makers rekenen op nog een seizoen. Hoe dat er precies uit komt te zien blijft erg in het midden. Lahela's ontwikkeling suggereert dat er misschien meer volwassen onderwerpen behandeld zullen worden, maar waarschijnlijk toch op een heel veilige manier. Het blijft een heel goede keuze voor ouders die de kids het liefst zonder zorgen op de bank neerzetten en geen vragen achteraf willen beantwoorden. Voor de tieners blijft het een leuke serie om bij weg te dromen.

★★★☆☆

Doogie Kamealoha is te zien bij Disney+.