Recensie Netflix-serie 'From Me to You'

Recensie Netflix-serie 'From Me to You'

Mierzoet romantisch drama over perfecte tieners in een pastelkleurige wereld.

Regie: Takehiko Shinjô, Takeo Kikuchi | Cast: Sara Minami (Sawaka Kuronuma), Oji Suzuka (Shota Kazehaya), Rinka Kumada (Ayane Yano), Riho Nakamura (Chizuru Yoshida), Kaito Sakurai (Ryu Sanada), e.a. | Afleveringen: 12 | Speelduur: 33-35 minuten | Jaar: 2023

Sawako heeft op school de bijnaam Sadako, naar de geest uit de Japanse horrorklassieker The Ring. Mensen vinden haar eng en mijden haar liever. Wanneer ze Shota ontmoet en hij haar behandelt zoals hij ieder ander behandelt is het liefde op het eerste gezicht, maar zowel Sawako als Shota zijn te verlegen om die gevoelens zomaar uit te spreken. Daarnaast krijgt Sawako voor het eerst goede vriendinnen: Ayane en Chizuru. De drie navigeren samen door het middelbare schoolleven en moeten leren omgaan met teleurstellingen op het gebied van de liefde.

De timide Sawako probeert alles goed te doen. Hoewel haar klasgenoten haar in eerste instantie gemeen behandelen doet ze er alles aan om 'nuttig' te zijn. Zo geeft ze zich op voor schoolklusjes in de zomervakantie zodat niemand anders daarmee opgezadeld wordt. Dat zou een mooi uitgangspunt kunnen zijn voor karakterontwikkeling, maar aan het einde van From Me to You laat Sadako het geluk van anderen nog steeds haar leven bepalen, tenzij haar expliciet wordt gevraagd om over haar eigen geluk na te denken. Dat werkt na verloop van tijd behoorlijk op de zenuwen.

Hoewel Sawako het toppunt is als het gaat om perfect zijn, zijn bijna alle andere personages ook van top tot teen lieflijk. Zelfs het eigengereide meisje dat Sawako dingen in de schoenen schuift die ze niet heeft gedaan blijkt uiteindelijk een goedaardig persoon. Dat maakt de personages nogal saai en karakterloos. Vriendin Chizuru voelt dan nog het meest menselijk, met haar frustraties die zich soms uiten in wat chagrijniger gedrag.

Doordat de personages maar weinig veranderen en conflicten binnen no time worden opgelost omdat iedereen zo vriendelijk is – al is het ook verfrissend dat misverstanden niet afleveringenlang blijven slepen omdat de personages elkaar simpelweg aanspreken over roddels – merk je bijna niet dat geurende de serie drie jaar verstrijkt. Het tempo ligt hoog en daardoor verveelt de serie niet echt, al wordt het enige 'conflict' waar de personages niet goed over communiceren wat saai.

Zoals het de romantische serie betaamt, blijft de vraag 'will they or won't they' wat betreft Sawako en Shota in de lucht hangen. Pas in aflevering acht, spoilerig getiteld First Kiss, komt er echt wat op gang. Waar From Me to You haar personages verder lekker recht door zee laat zijn, ontstaan tussen Sawako en Shota worstelingen omdat ze allebei te goed voor elkaar willen zijn. Doordat de twee buiten hun goedheid geen karaktereigenschappen hebben, is het lastig om echt geïnteresseerd te blijven in hun relatie.

De zoetigheid van de personages vertaalt zich door in de stijl van de serie. De hele esthetiek is lieflijk en warm. Pastelkleuren vormen de boventoon, de outfits die de personages dragen zijn leuk en de onopvallende muziek benadrukt de gemoedelijke sfeer. Als je je niet ergert aan de morele superioriteit van personages die altijd perfect zijn, zal From Me to You je waarschijnlijk met een warm gevoel achterlaten. Voor iets meer realisme en personages met driedimensionaliteit moet je echter ergens anders zijn.

★★☆☆☆

From Me to You is te zien bij Netflix.