Recensie Netflix-serie 'Jusqu'ici Tout Va Bien'

Een journalist die carrière probeert te maken terwijl haar broer wordt gezocht door de narcoticabrigade zorgt voor het nodige familiedrama.

Regie: Lionel Smila | Cast: Nawell Madani (Fara), Djebril Zonga (Oumar), Paola Locatelli (Lina), Kahina Carina (Souhila), Aida Ghechoud (moeder), Radouan Leflahi (Selim), Carima Amarouche (Yasmina), e.a. | Afleveringen: 8 | Speelduur: 31-38 minuten | Jaar: 2023

Al van kinds af aan is het Fara's droom om nieuwslezeres te worden. Maar net wanneer zij op het punt staat promotie te maken, gooit haar broer roet in het eten. Hij blijkt te zijn betrokken bij een drugsbende en wordt gezocht door de narcoticabrigade. Samen met haar zussen doet Fara er alles aan om haar broer buiten schot te houden, waarmee ze niet alleen haar carrière maar ook de hele familie in gevaar brengt.

Met een verhaal over normale mensen die tegen hun wil verstrikt raken in drugs- en smokkelschandalen – blijkbaar een populair onderwerp – is Jusqu'ici Tout Va Bien een serie zoals zovele en daardoor vrij voorspelbaar. Gelukkig wordt het criminele leven niet al te serieus genomen. Het verhaal wordt dus gebracht met een knipoog en is niet bloedstollend, maar toch zit er een duidelijk patroon in verhaallijnen waarin drugs de rode draad vormen. De zussen komen precies voor de problemen te staan die je van dit soort series mag verwachten: deadlines, schulden, chantage, ontvoering, noem het maar op.

Gelukkig zit Jusqu'ici Tout Va Bien bomvol zijlijntjes, die het verhaal een eigen identiteit geven en de serie redden van een dodelijke voorspelbaarheid. Zo hebben de zussen ieder hun eigen leven met hun eigen persoonlijke problemen. Waar Fara vecht voor haar plekje als nieuwslezeres hebben haar zussen te kampen met onder andere een opstandige puberdochter en een doodgebloed huwelijk vol schulden.

Jusqu'ici Tout Va Bien wordt tevens gered door het acteertalent van Nawell Madani. Ze zet de rol van Fara op een krachtige manier neer waarmee haar personage nodige respect afdwingt, als zelfstandige vrouw die alle ballen hoog weet te houden met betrekking tot haar werk en privéleven, terwijl ze ook nog eens een poging doet haar familie uit de problemen te halen.

Het einde is echter rommelig en onduidelijk. Er gebeurt heel veel, maar er wordt te weinig informatie gegeven. De gebeurtenissen lijken hierdoor onlogisch en niet op elkaar aan te sluiten. Het open einde zorgt evenmin voor een bevredigende afsluiting van het verhaal. Al met al geen onaardige serie, maar de makers hebben wel wat kansen laten liggen.

★★★☆☆

Jusqu'ici Tout Va Bien is te zien bij Netflix.