Recensie Netflix-serie 'A Sogra Que Te Pariu' seizoen 2

Barst van het sarcasme en de schuine humor, maar het is de vraag wie daar om kan lachen.

Regie: Alex Cabral | Cast: Rodrigo Sant'Anna (Isadir), Rafael Zulu (Carlos), Lidi Lisboa (Alice), Solange Teixera (Fátima), Bárbara Sut (Márcia), Pedro Ottoni (Jonas), Daniela Fontan (Marinez) e.a. | Afleveringen: 10 | Speelduur: 23-27 minuten | Jaar: 2023

Het tweede seizoen van A Sogra Que Te Pariu staat weer bol van sarcasme en slechte grappen. Isadir woont vanwege de lockdown bij haar zoon en schoondochter in en probeert alles naar haar hand te zetten, terwijl laatstgenoemde in verwachting is van hun eerste kindje. De verhaallijn is gebaseerd op het cliché dat schoonmoeders en schoondochters elkaar het leven aardig zuur kunnen maken, maar Isadir irriteert eigenlijk iedereen, inclusief de kijker.

Rodrigo Sant'Anna doet in A Sogra Que Te Pariu waar hij goed in is: een bijzonder typetje neerzetten. Maar hierbij schiet hij wel zijn doel voorbij, want echt grappig is het niet. Hij speelt de rol van Isadir vol overgave, maar net als bij de rest van de cast ligt alles er veel te dik bovenop. Het is een grote hysterische bende, die je zelfs onprofessioneel zou kunnen noemen.

De acteurs kunnen namelijk zelf regelmatig hun lach niet inhouden, wat de indruk wekt dat je naar de musical van je nichtje zit te kijken. Om nog maar te zwijgen over de lachband die zo ongeveer elke drie minuten wordt ingezet, voor het geval je niet in de gaten had dat het allemaal erg grappig zou moeten zijn. Eén ding is wel duidelijk: de cast heeft in elk plezier gehad in het maken van de serie.

De grappen vliegen je om de oren, de een nog slechter dan de ander. Zo slecht dat het eerder irritant is om naar te kijken dan dat je het komisch kunt noemen. Ook het verhaal heeft weinig interessants te bieden. De rode draad is de uitdaging die Alice en Carlos aangaan door zijn moeder in huis te nemen tijdens de lockdown, maar verder is er maar weinig inhoud. Van interessante zijlijntjes die voor wat afwisseling kunnen zorgen is bovendien geen sprake.

De serie wordt nog een beetje gered door de setting en entourage. A Sogra Que Te Pariu speelt zich grotendeels af in het luxe appartement van Carlos en Alice, die met smaak is ingericht en duidelijk verschilt van de westerse standaard. Kleurrijk en uitbundig, evenals de kledingstijl van met name Isadir. Typisch Braziliaans dus, wat zorgt voor een vrolijk en zomers gevoel.

A Sogra Que Te Pariu is jammer genoeg niet echt de moeite waard, behalve voor wie houdt van dit soort hysterische humor. Geef je de voorkeur aan een plot met inhoud en een onderliggende boodschap, dan kies je beter voor een andere serie. Dit heeft A Sogra Que Te Pariu namelijk niet te bieden. Meer dan een bij elkaar geraapt zooitje kun je het namelijk niet noemen.

★☆☆☆☆

A Sogra Que Te Pariu is te zien bij Netflix.