Recensie Disney+-serie 'Alaska Daily'

Recensie Disney+-serie 'Alaska Daily'

Verfrissende Amerikaanse dramaserie die zo nu dan meer weg heeft van een misdaadserie.

Regie: Tom McCarthy, Oliver Bokelberg, Danis Goulet, e.a. | Cast: Hilary Swank (Eileen), Jef Perry (Stanley), Matt Malloy (Bob), Grace Dove (Roz), Ami Park (Jieun), Graig Frank (Austin), Pablo Castelblanco (Gabriel), Meredith Holzman (Claire), e.a. | Afleveringen: 11 | Speelduur: 41-48 minuten | Jaar: 2023

In Alaska Daily speelt Hilary Swank topjournalist Eileen Fitzgerald, wiens ijzersterke imago als een kaartenhuis is ingestort na een schandaal over machtsmisbruik. Eileen is niet makkelijk in de omgang en gaat over lijken om de waarheid boven tafel te krijgen, iets wat haar collega's haar niet altijd in dank afnamen. In Alaska begint ze met een schone lei, bij een plaatselijke krant die wel een steuntje in de rug kan gebruiken.

Eileen en haar collega's houden zich bezig met zaken die er echt toe doen en door de overheid in de doofpot lijken te worden gestopt. Door zich hard te maken voor de oorspronkelijke bewoners van Alaska, die anno 2023 een minderheidsgroep vormen, worden de journalisten in Alaska Daily weggezet als ware helden.

Het duurt even om in het verhaal te komen en de personages te leren kennen. De eerste aflevering bevat geen introductie of inleiding, maar als kijker loop je als het ware mee in het leven van Eileen. Op deze manier leer je hoe haar leven in elkaar steekt en wat er allemaal speelt. Dit kost wat tijd, maar geeft je wel het gevoel dat je zelf enige moeite moet doen om het verhaal te volgen.

De verhaallijn is boeiend en origineel. Het kleinschalige Anchorage in Alaska waar Eileen terechtkomt is een beschaafd, slaperig stadje waarin iedereen elkaar kent en rekening houdt met elkaar. Haar nieuwe collega's moeten dan ook wennen aan Eileens manier van werken. Wanneer ze haar tanden in een zaak zet is ze net een pitbull die maar niet loslaat. Dat er af en toe wat koppen rollen om de onderste steen boven te krijgen maakt haar niets uit. Wat anderen van haar vinden deert haar evenmin.

Eileen weet op deze manier de krant te redden van een mogelijke ondergang. Bovendien is ze vastbesloten haar collega Roz te helpen een oude moordzaak op te lossen waar de politie niet naar om lijkt te kijken. Alaska Daily laat zo zien dat journalisten een belangrijke rol kunnen spelen in het achterhalen van de waarheid, waarmee hun werk de rol van de door de Amerikanen zo geliefde overheid overschaduwt.

Het tempo van de verschillende gebeurtenissen had wat hoger mogen liggen. De verhaallijn is wat langdradig, wat de spanning onnodig afzwakt. De belangrijke zaak waarmee Eileen en Roz zich bezighouden biedt namelijk genoeg spanning en mysterie om je op het puntje van je stoel te krijgen, maar de traagheid doet de spanning helaas de das om.

Om Alaska Daily wat meer body te geven hadden de makers wat verhaallijnen kunnen toevoegen of uitdiepen. Het privéleven van Eileen speelt een minieme rol, evenals de levens van haar collega's. Als deze zijlijntjes wat verder uitgediept waren geweest, hadden de gebeurtenissen van het hoofdverhaal elkaar in een wat rapper tempo kunnen opvolgen. Bovendien kun je je afvragen of er echt elf afleveringen nodig zijn om dit verhaal te vertellen.

Alaska Daily wordt afgesloten met een open einde dat waarschijnlijk niet in de smaak zal vallen bij kijkers die hopen op antwoorden en een bevredigend slot. Wellicht is dit een bewuste keuze geweest om de serie een vervolg te kunnen geven, maar er is geen enkele hint dat een eventueel tweede seizoen echt iets toe zou kunnen voegen. In feite is dit een verhaal dat tot in het oneindige voort kan blijven kabbelen.

★★★☆☆

Alaska Daily is te zien bij Disney+.