Recensie HBO Max-serie 'White House Plumbers'

Het Watergateschandaal verteld vanuit het perspectief van de twee hoofdverantwoordelijken resulteert in niet bijster scherpe satire.

Regie: David Mandel | Cast: Woody Harrelson (E. Howard Hunt), Justin Theroux (G. Gordon Liddy), Lena Headey (Dorothy Hunt), Kim Cotes (Frank Sturgis), Toby Huss (James W. McCord Jr.), e.a. | Afleveringen: 5 | Speelduur: 45-63 minuten | Jaar: 2023

White House Plumbers is lang niet de eerste productie gebaseerd op hét politieke schandaal dat in de jaren zeventig van de vorige eeuw de Verenigde Staten opschudde. Watergate spreekt tot de verbeelding: een spionageverhaal dat eindigt in tientallen arrestaties en het opstappen van president Richard Nixon. Eerder zagen we al All the President's Men en vorig jaar nog Gaslit, met een hoofdrol voor Julia Roberts. Nu krijgen we van de makers van de succesvolle politieke satire Veep een nieuwe satirische dramaserie.

In vijf afleveringen van een uur zien we hoe twee mannen, wier meest stabiele relatie die met de Republikeinse Partij is, een operatie opzetten om ervoor te zorgen dat hun grote leider en hoop in bange dagen, Richard Nixon, nog een termijn mag dienen als president van de Verenigde Staten. Voor een serie die zichzelf positioneert als satire is de humor helaas lang niet scherp genoeg, dus terwijl het verhaal zich voortsleept moeten de 'larger than life' hoofdpersonages ons geboeid houden.

Justin Theroux geeft een sterke vertolking van de excentrieke G. Gordon Liddy. Liddy stond erom bekend zijn hand in een vlam te houden om zijn loyaliteit te tonen en het zijn dat soort gekkigheden die het personage karakteriseren. Theroux weet hierin precies de juiste toon aan te slaan. Tegenspeler Woody Harrelson heeft een grotere kluif aan de koppige E. Howard Hunt. Op het oog lijkt dit personage een stuk minder interessant, maar door Harrelsons inspanningen krijgt hij toch een diepere laag.

Je voelt elke minuut van de eerste drie afleveringen. White House Plumbers is satirisch drama. En het drama moet komen van de persoonlijke levens van Liddy en Hunt. Dit resulteert in lange, trage, huiselijke scènes die aanvoelen als opvulling. Het verhaal komt hierdoor regelmatig stil te staan, aangezien de echte spanning moet komen van de gebeurtenissen rondom Watergate.

Die gebeurtenissen bestaan uit meerdere pogingen om in te breken in het hoofdkantoor van de Democratische Partij, in het Watergatecomplex (vandaar de naam). Bij een dergelijk spionageverhaal verwacht je een georganiseerde groep professionals te zien, maar volgens White House Plumbers was het eerder een bij elkaar geraapt zooitje met ontoereikende kennis en ervaring. Dit zorgt voor een aantal komische situaties. Vermakelijk, maar niet genoeg gegrond in realiteit om satire te kunnen worden genoemd. Dit niet zozeer omdat het fictief zou zijn, maar juist omdat de kijker er niet aan wordt herinnerd dat dit écht is gebeurd.

De makers van White House Plumbers hadden er beter aan gedaan in te spelen op de compleet bizarre werkelijkheid, in plaats van terug te vallen op makkelijke humor met aan het einde van de rit een enigszins omslachtige morele boodschap die vervolgens meteen weer wordt ondermijnd door de lollige aftiteling. Als de hele serie meer was geweest zoals het personage van Theroux was het misschien vijf uur aan televisie waard geweest.

★★☆☆☆

White House Plumbers is te zien bij HBO Max.