Recensie Netflix-serie 'El Amor Después del Amor'

Prachtig drama, ook voor wie niet bekend is met Argentijnse rockster Fito Páez

Regie: Felipe Gómez Aparicio, Gonzalo Tobal | Cast: Ivan Hochman (Fito Páez), Micaela Riera (Fabiana Cantilo), Matías Okosi (Daniel 'El Tuerto' Wirtz), Manuel Fanego (Andres Gallo), Andy Chango (Charly García), e.a. | Afleveringen: 8 | Speelduur: 36-46 minuten | Jaar: 2023

De Argentijnse rockster Fito Páez is er een van wereldformaat. Logisch dus dat zijn memoires ooit zouden worden verfilmd. Naast zijn faam heeft Páez een intrigerend leven gehad, vol heftige gebeurtenissen. De serie El Amor Después del Amor, vernoemd naar het gelijknamige liedje, laat dit leven op een goede manier zien. Los van de muziek heeft de serie een mooie boodschap over liefde, waardoor iedereen ervan kan genieten.

Ben je fan van iemands muziek, dan is het leuk om te zien hoe deze tot stand is gekomen. In deze serie komt dit uitgebreid aan bod, dus fans Fito Páez zullen ervan smullen. En wie nog nooit van deze Argentijnse rockartiest heeft gehoord krijgt een prachtig verhaal over een bijzondere jongeman wiens hele wereld draait om muziek maken. Hoofdrolspeler Ivan Hochman zet hem neer met sterk acteerwerk en sprekende ogen van het kaliber Johnny Depp: hij heeft weinig woorden nodig om intense emoties over te brengen.

De serie neemt de tijd voor het levensverhaal van Páez. Enkele gebeurtenissen uit zijn jeugd worden opvallend lang uitgerekt. Veel scènes hebben lange stiltes, die Hochman gelukkig goed kan dragen. Dit is in mooi contrast met de muziek, die de serie doet opleven zoals ook Páez opleefde van de muziek. Het belang van zijn droom om muzikant te worden wordt hier heel goed door onderstreept. Wel opvallend is dat enkele verhaallijnen nogal vaag zijn. Er lijken details te ontbreken of te zijn overgeslagen.

Dit zal expres zo gedaan zijn om de betrokken personen te beschermen, want het gaat hier om echte mensen, vaak ook werkzaam in de muziekindustrie. Het past bij het gevoel van de serie: aan alles merk je dat het verhaal waargebeurd is. En dat maakt het allemaal nog indrukwekkender. Páez heeft op vrij jonge leeftijd al een hoop verdriet en verlies moeten meemaken. En hoe hij dit verwerkt is even verbluffend als voor de hand liggend: met zijn muziek.

Het thema van de serie is eenduidig. Met zijn lied El Amor Después del Amor geeft Páez aan dat er na de liefde ook nog liefde kan zijn. Een hoopvolle, ietwat clichématige boodschap, die Páez op een allerminst clichématige manier heeft waargemaakt. Hij is al net zo origineel als de serie en met recht een wereldster te noemen, ook al zullen weinig Nederlanders weten wie hij is. Op een rustige manier kunnen we hem leren kennen en gaandeweg komt steeds meer naar voren hoe belangrijk de liefde in zijn leven is, naast de muziek – of misschien dankzij.

De serie is gebaseerd op de memoires van Páez en het mag duidelijk zijn dat hij het niet erg vindt om ook zijn mindere kanten te laten zien. Drugs, arrogantie en wild om zich heen slaan tegen vriend en vijand zijn ook onderdeel van zijn leven geweest. Toch blijft de kijker sympathie voor hem hebben. Deels door het sterke acteerwerk van Hochman, deels omdat het zeer begrijpelijk is dat een jonge jongen zo leeft na wat hij heeft meegemaakt.

De kijker kan met Páez meeleven, om hem lachen en zelfs bewonderen als een echte rockster die maling heeft aan de regels. De serie laat al deze kanten van Páez zien. Niet als een promotie, maar als realistisch drama waar iedereen van onder de indruk kan zijn. Dit alles maakt het verhaal en de boodschap ontzettend sterk en ontroerend. Als Páez in de slotaflevering dan eindelijk zijn hit El Amor Después del Amor mag spelen is dat een emotioneel moment. Een zeer inspirerende persoon, die deze serie zeker eer aandoet.

★★★★☆

El Amor Después del Amor is te zien bij Netflix.