Series / Nieuws
Deze succesvolle scifi-serie is anders, en dit is waarom
Het scifi-verhaal is gecombineerd met andere genres wat voor lovende kritieken heeft gezorgd.
De scifi-serie Silo van Apple TV+ doet het uitstekend. Kijkers belonen de dystopische serie over een ondergrondse stad met een 'rapportcijfer' van 88% op Rotten Tomatoes.
De populaire boekenserie van Hugh Howey heeft duidelijk een goede transitie gemaakt naar het scherm. Wat het verhaal zo sterk maakt zijn aspecten van film noir en niet te vergeten het intrigerende personage Juliette Nichols (Rebecca Ferguson).
Net zoals bijvoorbeeld The Last of Us past het dystopische Silo prima in deze tijd. Ook in deze serie is er sprake van angst voor een ongrijpbare vijand. Daarnaast heeft Silo informatievoorziening als thema, en de vraag hoe je deze onderscheidt van misinformatie. Stuk voor stuk zijn dit vragen van de moderne tijd.
Dit wordt vervolgens op een sterke manier gecombineerd met elementen uit film noir en pulp detectives. Er is sprake van een letterlijk donkere, grimmige wereld waar we als kijker meer vragen dan antwoorden over hebben.
Hetzelfde kan gezegd worden over ingenieur Juliette. We weten net zo weinig over haar als over de wereld waarin zij leeft. Juliette woont letterlijk in de onderbuik van de silo, oftewel de bodem van de stad. Zij is verantwoordelijk voor de generator die voor licht en zuurstof moet zorgen. Haar partner George (Ferdinand Kingsley) heeft naar verluidt zelfmoord gepleegd, maar dit wil er bij haar niet in.
Door de dystopische blik te combineren met andere genres heeft Silo een bijzondere sfeer weten te creëren die doet denken aan Ridley Scott's Blade Runner en enigszins aan Paul Verhoeven's Total Recall.
Het is dus geen verrassing dat het publiek staat de trappelen om er achter te komen wat er nu precies speelt in de raadselachtige silo. De gesloten en af en toe temperamentvolle Juliette is in elk geval vastbesloten om de waarheid te achterhalen.
Je kunt Silo nu zien op Apple TV+.
Bekijk op instagram
De populaire boekenserie van Hugh Howey heeft duidelijk een goede transitie gemaakt naar het scherm. Wat het verhaal zo sterk maakt zijn aspecten van film noir en niet te vergeten het intrigerende personage Juliette Nichols (Rebecca Ferguson).
Hedendaagse vragen
Net zoals bijvoorbeeld The Last of Us past het dystopische Silo prima in deze tijd. Ook in deze serie is er sprake van angst voor een ongrijpbare vijand. Daarnaast heeft Silo informatievoorziening als thema, en de vraag hoe je deze onderscheidt van misinformatie. Stuk voor stuk zijn dit vragen van de moderne tijd.
Onbekende wereld
Dit wordt vervolgens op een sterke manier gecombineerd met elementen uit film noir en pulp detectives. Er is sprake van een letterlijk donkere, grimmige wereld waar we als kijker meer vragen dan antwoorden over hebben.
Hetzelfde kan gezegd worden over ingenieur Juliette. We weten net zo weinig over haar als over de wereld waarin zij leeft. Juliette woont letterlijk in de onderbuik van de silo, oftewel de bodem van de stad. Zij is verantwoordelijk voor de generator die voor licht en zuurstof moet zorgen. Haar partner George (Ferdinand Kingsley) heeft naar verluidt zelfmoord gepleegd, maar dit wil er bij haar niet in.
Verschillende genres
Door de dystopische blik te combineren met andere genres heeft Silo een bijzondere sfeer weten te creëren die doet denken aan Ridley Scott's Blade Runner en enigszins aan Paul Verhoeven's Total Recall.
Het is dus geen verrassing dat het publiek staat de trappelen om er achter te komen wat er nu precies speelt in de raadselachtige silo. De gesloten en af en toe temperamentvolle Juliette is in elk geval vastbesloten om de waarheid te achterhalen.
Je kunt Silo nu zien op Apple TV+.
Bekijk op instagram
Lees ook: Recensie Apple TV+-serie 'Silo'
Interesse om voor ons te komen schrijven? Wij zijn op zoek naar freelance redacteuren.