Recensie Netflix-serie 'Perfil Falso'

Recensie Netflix-serie 'Perfil Falso'

Mooie mensen in Colombia spelen smerige spelletjes met elkaar in deze rommelige telenovela vermomd als erotische thriller.

Regie: Catalina Hernández, Klych López | Cast: Carolina Miranda (Camilla), Rodolfo Salas (Fernando), Manuela González (Ángela), Lincoln Palomeque (David), Mauricio Hénao (Adrián), Felipe Londoño (Cristóbal), Victor Mallarino (Pedro), e.a. | Afleveringen: 10 | Speelduur: 34-46 minuten | Jaar: 2023

Wanneer de knappe Colombiaanse plastisch chirurg Fernando zijn internetdate Camilla ziet, verdenkt hij haar van het hebben van een vals profiel. "Op de foto’s ben je beeldschoon," verzucht hij, "maar in het echt ben je een engel." Als je dan niet te maken hebt met een gladjakker van jewelste waarvoor je het gelijk op een rennen moet zetten dan weet je het ook niet meer. Camilla weet het wel. Deze Mexicaanse stripper die werkt in Las Vegas valt in katzwijn voor de man.

De twee ontmoeten elkaar op een seksgeoriënteerde app en al bij hun eerste ontmoeting spatten de vonken ervan af. Camilla houdt Fernando voor dat ze verpleegster is, maar verzuimt te vertellen dat ze dit enkel in een sexy outfit op een podium is, aanschouwd door kwijlende mannen. Ze ziet er tegenop Fernando de waarheid te vertellen, maar kan zich beter zorgen maken om haar date zelf. Na een maand of vier besluit ze hem te verrassen in de Colombiaanse miljoenenstad Cartagena, maar dat had ze beter uit haar hoofd kunnen laten.

Het Colombiaanse Perfil Falso verwijst met haar titel weliswaar naar een vals datingprofiel, maar dit is slechts de aanleiding voor een stortvloed aan intriges, vreemdgaande partners, leugens, bedrog en machtsspelletjes. Tot overmaat van ramp wordt Camilla ook nog eens achternagezeten door een gewelddadige ex. Schrijver Pablo Illanes presenteert het als een erotische trillerserie – en ja, er wordt veelvuldig de liefde bedreven – maar weet niet te voorkomen dat het al het gekonkel van de veel te mooie mensen toch het meest weg heeft van een typische telenovela.

Deze Spaanstalige variant van de soap is nog steeds ongekend populair, maar Illanes wekt voortdurend de indruk en pretentie dat hij het anders aan wil pakken. Deze belofte zit hem vooral in de sterke openingsaflevering. Op deze opening na voltrekken de vele verhaallijnen die draaien om de rijke schoonfamilie van Fernando zich op en rond een elitair wooncomplex, Hier heeft iedereen naast werk en elkaar het leven zuur maken ook nog tijd om meer blokjes op zijn of haar buik te kweken dan een mens kan tellen.

Goed, naar een stel lelijkerds willen we natuurlijk ook niet kijken, maar het is door al het uiterlijk vertoon wel erg lastig om enige sympathie voor en herkenning in de personages te vinden. Camilla tuigt samen met een toevallig ontmoete taxichauffeur (die er met iedere aflevering beter uit gaat zien) een heel nepleven op om Fernando te ontmaskeren. Ondertussen vermoeit Illanes zijn kijkers met afgezaagde thema's als overspel en de macht om het familiebedrijf. De komst van een ober die niemand kan verstaan is een ultiem zwaktebod.

Pater familias is Pedro die als een halve Al Pacino met een moeilijke zonnebril de bewoners van het complex naar zijn hand probeert te zetten. Het is zelden geloofwaardig als personages eenduidig goed of slecht zijn. In het geval van Perfil Falso heeft iedereen wel een geheime agenda, wat de geloofwaardigheid niet bepaald ten goede komt. Illanes verwart hiermee de complexiteit van de menselijke natuur met de vuistregel dat een serie of film wel gebaat is bij enige scheiding tussen goed en kwaad.

Dit is een serie waarvan je niet te veel moet verwachten en je enkel op een zomeravond opzet bij gebrek aan beter. De hoop dat er meer in zit, die mogelijk rijst na de eerste aflevering, wordt namelijk al vlot de kop ingedrukt. Er zit wel lekker veel vaart in dit complete gebrek aan diepgang, maar beklijven doet de serie geen moment. Een nare smaak in de mond geven wel.

★★☆☆☆

Perfil Falso is te zien bij Netflix.