Recensie Apple TV+-serie 'The Crowded Room'

De complexe thematiek van deze misdaadthriller gaat gebukt onder een te complexe uitwerking.

Regie: Kornél Mundruczó, Brady Corbet, Mona Fastvold, e.a. | Cast: Tom Holland (Danny Sullivan), Amanda Seyfried (Rya Goodwin), Will Chase (Marlin Reid), Christopher Abbott (Stan Camisa), Sasha Lane (Ariana), Lior Raz (Yitzak Safdie), e.a. | Afleveringen: 10 | Speelduur: 39-57 minuten | Jaar: 2023

Het is doorgaans geen snugger plan om vooraf al te veel te weten te komen over een film of serie die je van plan bent te bekijken. Trailers kan je ook maar beter mijden als de pest, omdat deze lokfilmpjes vaak te veel weggeven. De Apple TV+-serie The Crowded Room, die draait om een schokkende moordpoging bij het New Yorkse Rockefeller Center eind jaren zeventig, is zeer lichtjes gebaseerd op een geruchtmakende verkrachtingszaak van 'Campus Rapist' Billy Milligan. Dikke tip: lees er vooraf niets over.

Er wordt al jaren geleurd met de bewerking van het boek dat Daniel Keyes schreef over Milligans zaak. Regisseur en schrijver James Cameron had het project opgepakt, maar kreeg een rechtszaak van Milligan aan zijn broek. Acteurs als Leonardo DiCaprio en regisseurs als David Fincher wilden ermee aan de slag gaan. Nadat het plan doodgebloed leek, pakte producent, regisseur en scenarist Akiva Goldsman de handschoen op. Hij baseerde de serie op zijn eigen jeugd en leende enkel het belangrijkste plotelement van Keyes' boek.

Wat de serieverkrachter en hoofdpersoon van deze serie namelijk gemeen hebben is dat hun advocaten in de rechtszaal een uniek verweer voerden om hun misdaden uit te leggen. De rechter komt er pas in de laatste twee van de tien afleveringen aan te pas. Tot die tijd wordt het leven van de verdachte, een voor Tom Holland uitputtende rol getuige zijn plannen om een jaar helemaal niets te doen, uitvoerig uit de doeken gedaan. Misschien wel iets te uitvoerig.

The Crowded Room draait om de adolescente Danny Sullivan, een getroebleerde jongen die in de opening van de serie samen met vriendin Ariana een moordaanslag pleegt. De poging mislukt maar resulteert wel in drie gewonden. Danny wordt al snel bij de kladden gevat en stevig ondervraagd door onderzoeker Rya Goodwin.

In de gesprekken die de twee voeren – de ruggengraat van de reeks – wordt Danny's verleden uitgediept en hopelijk de vraag beantwoord waarom Ariana en een andere medeplichtige, de Israëliër Yitzak, in geen velden of wegen te bekennen zijn. De jeugd van Danny is een aaneenschakeling van traumatische gebeurtenissen ingegeven door het verlies van tweelingbroer Adam en een slechte relatie met stiefvader Marlin.

Danny is een jongen die niet kan aarden en moeilijk aansluiting vindt bij leeftijdsgenoten. Het meisje waarvoor hij is gevallen gaat aanvankelijk in op zijn avances om hem vervolgens bikkelhard af te wijzen. Pogingen om met vrienden een drugshandeltje op te starten stranden in verregaande vervolgen, waardoor Danny het ouderlijk huis verlaat en bij Yitzak en Ariana intrekt. Omdat Goldsman het verhaal bedacht ontkomt hij niet aan de nodige clichés, hoe heftig ze ook zijn.

Er wordt lang om de hete brij heen gedraaid en alles wordt als mysterie aangevlogen. Zelfs het voornaamste slachtoffer van de schietpartij wordt lange tijd geheimgehouden, wat ook geldt voor de opdracht die Rya precies heeft om de waarheid te achterhalen. Als halverwege de serie de spreekwoordelijke aap uit de mouw komt treden karikaturale plotelementen in werking. We zijn dan al verwikkeld in lastig te duiden materie die rommelig en onnodig ingewikkeld is uitgewerkt.

Danny heeft te maken met complexe omstandigheden en gemoedstoestanden die door Goldsman wel heel letterlijk worden verbeeld. Uit angst dat zijn publiek het niet kan bevatten wordt van Danny's situatie een op momenten lachwekkende toestand gemaakt die geen recht doet aan de emoties van de jongen. En ook al gooit Holland met volle overgave zijn talenten in de strijd, het lukt hem niet om de situatie echt invoelbaar te maken. Het krijgt namelijk iets onbedoeld kolderieks.

Veel series kennen de tactiek waarin in een enkele aflevering van perspectief wordt gewisseld om meer diepgang te verschaffen of de sleur te doorbreken. Dat lijkt ook het geval wanneer de achtergrond van Rya wordt uitgewerkt. Vanaf dat moment doen de vele personages die Danny's heden en verleden hebben vormgegeven er een stuk minder toe en keert de serie zich naar binnen met als gevolg de kijker compleet kwijt te raken. The Crowded Room is vooral door het acteerwerk en in de aftrap sterk, maar lijdt uiteindelijk aan een ernstige identiteitscrisis

★★★☆☆

The Crowded Room is te zien bij Apple TV+.