Recensie HBO Max-serie 'Full Circle'

Recensie HBO Max-serie 'Full Circle'

Deze thrillerserie van de befaamde Steven Soderbergh verliest zichzelf in complexiteit.

Regie: Steven Soderbergh | Cast: CCH Pounder (Savitri Mahabir), Claire Danes (Sam), Timothy Olyphant (Derek), Dennis Quaid (Jeff), Zazie Beetz (Harmony), Jharrel Jerome (Aked), Ethan Stoddard (Jared), Kareem Savinon (Paul), e.a. | Afleveringen: 6 | Speelduur: 38-59 minuten | Jaar: 2023

In de zesdelige miniserie Full Circle weven regisseur Steven Soderbergh en scenarist Ed Solomon, die eerder samenwerkten voor de serie Mosaic, een nauwelijks te ontwarren web van intriges. Centraal staat de ontvoering van de kleinzoon van een rijke televiesiekok annex mediaman. Deze misdaad is rommelig en loopt hopeloos uit de hand. Hetzelfde mag gezegd worden van de serie.

Verantwoordelijk voor de ontvoering is de Guyaanse misdaadbaas Savitri Mahabir, gespeeld door een krachtige CCH Pounder, die zelf oorspronkelijk ook uit het Zuid-Amerikaanse land afkomstig is. Na de dood van een geliefde laat ze door enkele stuntelige familieleden het zoontje van het stinkendrijke New Yorkse koppel Derek en Sam ontvoeren, al is niet direct duidelijk waarom ze juist dit stel op de korrel neemt. Een ambitieuze politierechercheur met de fantasierijke naam Harmony Melody is de daders op het spoor en laat het niet na om alles en iedereen te onderwerpen aan haar onconventionele onderzoeksmethodes, de gedupeerde ouders incluis.

Full Circle is een lastige exercitie, omdat de verwikkelingen door Soderbergh en Solomon niet bepaald in hapklare brokken aan het publiek worden gevoerd. Uiteindelijk valt een boel op zijn plek, maar de kans is aanzienlijk dat de makers hun publiek dan al zijn kwijtgeraakt. Doordat niemand in het hokje goed of kwaad valt in te delen heeft de scenarist moeite om zijn personages een menselijk aspect mee te geven.

Bij ouders die hun kind moeten missen kan iedereen zich wel wat voorstellen, maar door vervolgens ook de nare kanten van Derek en Sam te etaleren moeten ze al snel aan medeleven inboeten. Mahabir wordt op haar beurt sympathieker doordat ze voornemens is om het vergeldingsprincipe van oog om oog, tand om tand in de praktijk te brengen. Volgens Guyanees geloof kan ze de fouten van haar wijlen echtgenoot doen vergeten door deze te overschrijven met nieuwe handelingen.

Mahabir prevelt een boel over de cirkels waar de titel van deze serie naar verwijst, maar de symboliek zal velen ontgaan. Oorzaak en gevolg zijn onlosmakelijk met elkaar verweven, zo wil het cliché waarvan ook Solomon zich bedient. Het resulteert in een warrige misdaadserie waarin iedereen een geheime agenda lijkt te hebben, die niet terugdeinst voor een soapachtige onthulling. Wellicht dat het drastisch inkorten van het scenario hier debet aan is.

Soderberghs toon is rauw en deprimerend. Deze komt nog het dichtst in de buurt van zijn drugsepos Traffic, maar mist diens fijnzinnigheid. Veel van de complexiteit die Soderbergh en Solomon aanbrengen voorkomt dat we echt een band met de personages gaan voelen en de serie pas halverwege enigszins begint te beklijven. Complexiteit kan nooit het doel zijn geweest, maar als middel raakt het regelmatig kant noch wal. Full Circle vraagt flink wat investering en net als in de zakelijke wereld betaalt niet elke investering zich uit.

★★★☆☆

Full Circle is te zien bij HBO Max.