Recensie Disney+-serie 'The Resident' seizoen 6

Dit laatste bezoek aan het Chastain ziekenhuis brengt de meeste verhaallijnen tot een goed einde.

Regie: Rob Corn, Paul McCrane, Amyn Kaderali, e.a. | Cast: Matt Czuchry (Conrad Hawkins), Manish Dayal (Devon Pravesh), Jane Leeves (Kit Voss), Aneesha Joshi (Padma Devi), Andrew McCarthy (Ian Sullivan), Jessica Lucas (Billie Sutton), Anuja Joshi (Leela Devi), Malcolm-Jamal Warner (AJ Austin), Kaley Ronayne (Kincaid Sullivan), Bruce Greenwood (Randolph Bell), e.a. | Afleveringen: 13 | Speelduur: 44 minuten | Jaar: 2022-2023

Na zes seizoenen komt The Resident tot een einde. Dat gebeurde bijna na seizoen vijf, maar op het nippertje kreeg de serie nog een laatste seizoen. De makers hebben hun best gedaan om alle verhaallijnen af te ronden, maar kregen het moeilijk met een verkort seizoen en acteurs die niet beschikbaar waren. Toch hebben de dokters van Chastain een vrolijk einde gekregen en zullen fans van de serie niet teleurgesteld zijn.

Het laatste seizoen start een paar maanden na de gebeurtenissen van seizoen vijf. Dr. Devi's tweelingzus Padma staat op het punt te bevallen van haar eigen tweeling met donor dr. Austin. Ze komt erachter dat het moederschap niet altijd even leuk is als ze had verwacht. Dr. Sullivan kampt met haar (en dr. Suttons) gevoelens voor dr. Hawkins, terwijl haar vader Ian nog steeds worstelt met zijn drugsverslaving. Kit en dr. Bell moeten ondertussen Chastain zien te redden, wanneer de nieuwe gouverneur het budget van het overheidsziekenhuis dreigt te verlagen.

Er ligt veel nadruk op McCarthy's personage Sullivan, een drugsverslaafde kinderarts. Acteur McCarthy heeft persoonlijk ervaring met drugsverslaving, wat mogelijk de reden is voor deze verhaallijn. Zijn personage werd echter pas eind seizoen vijf toegevoegd aan de serie. Dat ging ten koste van het afronden van verhaallijnen van belangrijke hoofdpersonages. Toch kwamen er interessante onderwerpen langs, zoals de hoeveelheid ziekenhuismedewerkers die nodig is om één patiënt met een schotwond te redden.

Aangezien ziekenhuisseries jarenlang kunnen doorlopen, nemen acteurs vaak afscheid na een aantal seizoenen. Emily VanCamp en Shaunette Renée Wilson, die verpleegkundige Nic Nevin en dr. Mina Okafor speelden, lieten een groot gat achter toen ze de serie verlieten. The Resident heeft geprobeerd dit gat te vullen, maar dit was ondanks de sterke nieuwkomers niet altijd even succesvol aangezien hun personages langlopende verhaallijnen en relaties hadden. De overgebleven cast heeft tot het einde consistent goed werk geleverd. Vooral de karakterontwikkeling van dr. Bell tijdens de serie is lovenswaardig.

Dit laatste seizoen van The Resident brengt de meeste verhaallijnen tot een goed einde. Fans van de serie zullen zeker niet teleurgesteld zijn, al was het leuk geweest om wat meer oude gezichten te zien. Wie zin heeft in een ziekenhuisserie, maar Grey's Anatomy te lang vindt om aan te beginnen, kan The Resident een kans geven. Het is ook een aanrader voor fans van Gilmore Girls en The Good Wife, aangezien Matt Czuchry zes seizoenen lang dr. Hawkins uitstekend heeft gespeeld.

★★★☆☆

The Resident is te zien bij Disney+.