Recensie Disney+-serie 'Pancho Villa: El Centauro del Norte'

Spannend stukje geschiedenisles door de ogen van een wrede Mexicaanse volksheld.

Regie: Rafa Lara | Cast: Jorge A. Jimenez (Pancho Villa), Juan Luis Medina (Marcos Jáuregui), Armando Hernández (Tomás Urbina), Leonardo Alonso (Rodolfo Fierro), Marco Treviño (Venustiano Carranza), e.a. | Aantal afleveringen: 10 | Speelduur: 39-51 minuten | Jaar: 2023

De gemiddelde kijker kent Mexico waarschijnlijk als vakantieland of als decor van populaire series zoals Narcos: Mexico. De nationale geschiedenis is over het algemeen minder bekend, maar dat is na het kijken van Pancho Villa: El Centauro del Norte wel anders. Omdat de serie over een van de hoofdpersonen van de Mexicaanse Revolutie gaat, komen bijna alle gebeurtenissen uit deze jarenlange opstand aan het begin van de twintigste eeuw voorbij. Wees niet bang voor een saaie geschiedenisles want Pancho Villa: El Centauro del Norte is een prachtig gemaakte, spannende kroniek vol actie, drama en bloedvergieten.

In tien zorgvuldig opgebouwde afleveringen wordt het levensverhaal van Pancho Villa verteld. Hoe hij als zestienjarige landarbeider zijn zusje beschermde en voor de eerste keer iemand doodschoot, ontsnapte en zich aansloot bij een groep bandieten. Hoe hij daarna van Robin Hood-achtige boef uitgroeide tot succesvolle generaal, politicus en een van de leiders van de revolutie. Maar ook hoe hij gaandeweg veel vijanden maakte, steeds meedogenlozer en hoogmoediger werd, het tij zag keren en zich uiteindelijk als een schim van zichzelf moest terugtrekken en alsnog werd vermoord. Het leverde hem een status als volksheld op van mythische proporties.

Tijdens en na zijn leven gingen de meest wilde verhalen over hem rond, zo zou hij meer dan twintig vrouwen hebben gehad en minstens zoveel kinderen verwekt. Hoewel elke aflevering met een disclaimer begint dat de serie slechts geïnspireerd is op ware gebeurtenissen, zijn toch veel van deze legendes gebruikt. Villa had een ongebreidelde passie voor de revolutie, stond altijd aan de frontlinie en schuwde geen gevecht. Daarnaast genoot hij van zijn eigen status, voedde naar hartenlust alle geruchten en nodigde zelfs een Amerikaanse filmploeg uit op het slagveld. De beelden daarvan zijn in diverse afleveringen gebruikt.

Hoewel Villa het centrale personage is, komen er vele andere kopstukken uit de Mexicaanse Revolutie en bekende namen uit de wereldpolitiek voorbij. Omdat de revolutie logischerwijs niet volledig geolied en lineair verliep, verschoven de onderlinge betrekkingen voortdurend: bondgenoten werden vijanden en andersom, nieuwe machthebbers stonden op. Ofschoon de makers hun best hebben gedaan om dit te illustreren met landkaarten, krantenkoppen, origineel beeldmateriaal en extra uitleg via de voice-over van Jorge A. Jimenez, is het soms lastig te volgen welke schaakstukken er op het bord staan en wie met welke kleur speelt.

Het tempo van de afleveringen voelt nu en dan traag aan, al zijn de sprongen in de tijd op andere momenten weer onprettig groot. De gemaakte keuzes om details wel of niet uit te diepen zijn niet altijd logisch. Verder valt er op de productie weinig aan te merken. Het camerawerk zit dicht op de talrijke actiescènes; je kunt de kruitdampen haast ruiken en voelt het stof en zweet op de gezichten bijna zitten. De kostumering en sets zijn natuurgetrouw en dragen bij aan de sfeer en gelukkig is het typisch Mexicaanse geel/oranje filter een keer achterwege gelaten.

Dat de serie precies honderd jaar na zijn sterfdag is uitgebracht, is geen toeval. Een passend moment voor dit portret van de Mexicaanse volksheld die in zijn thuisland nog steeds in liederen bezongen wordt en naar wie straten en gebouwen zijn vernoemd. Toch schetst Pancho Villa: El Centauro del Norte niet alleen een geromantiseerd beeld, ook zijn gevreesde en wrede kant wordt uitvoerig belicht. Ondanks het verregaande rechtvaardigheidsgevoel voor het volk dat hij op zijn schouders droeg, waren het misschien wel zijn wraakzucht, ego en bruutheid die voor zijn ondergang zorgden.

★★★★☆

Pancho Villa: El Centauro del Norte is te zien bij Disney+.