Recensie Netflix-serie 'The Dragon Prince' seizoen 5

Langzame plotontwikkeling in seizoen vijf van The Dragon Prince, dat de spanning erin houdt maar niet zo sterk als seizoen vier is.

Regie: Villads Spangsberg, George Samilski, Lih Liau, Giancarlo Volpe, Meruan Salim | Cast: Paula Burrows (Rayla / Opeli / Berto, stem), Jack De Sena (Callum, stem), Sasha Rojen (Ezran, stem), Racquel Belmonte (Claudia, stem), Jesse Inocalla (Soren / Marcos, stem), e.a. | Afleveringen: 9 | Speelduur: 24-28 minuten | Jaar: 2023

Seizoen vier van The Dragon Prince is moeilijk te overtreffen, en seizoen vijf steekt erbij af. Minder warmte, minder wijsheid, minder cliffhangers en meer onbenulligheden. Maar dat alles is geen reden om niet te genieten van het nieuwe seizoen van The Dragon Prince, het blijft steengoed. Al is het alleen maar omdat de spanning wordt vastgehouden voor het beloofde einddoel dat na vijf seizoenen nog steeds geen ontknoping kent: Het vinden van Aaravos. Daar nemen de makers de tijd voor.

Het sterke vierde seizoen liet fans met smart naar de volgende dosis uitkijken. De ontknoping laat nog steeds op zich wachten, er zit weinig vaart in het verhaal. Het is duidelijk dat de makers de plot zoveel mogelijk willen uitsmeren over de resterende seizoenen. Dan komt er ruimte voor andere onderdelen, zou je denken. The Dragon Prince staat net als voorganger Avatar bekend om herkenbare personages en mooie dialogen. Maar in het nieuwe seizoen stagneert de ontwikkeling van de personages en ontbreken de memorabele toespraken.

Met uitzondering van Viren, die de bodem van de put lijkt te bereiken – en dat wil wat zeggen, gezien het al behoorlijk duistere pad dat hij de vorige seizoenen bewandelde. Enkele sinistere zaken uit het verleden lijken te komen bovendrijven, en doet vermoeden dat de serie uiteindelijk een stuk volwassener en enger zal gaan worden. De kijker kan vrezen voor het voortbestaan van zijn favoriete personages, en dit seizoen al komt niet iedereen ongeschonden uit de strijd.

Toch zijn er ook vrolijke afleveringen, al slaan die niet altijd ergens op. Het verhaal neemt veel zijwegen en de kijker krijgt meer verhaallijnen om te volgen, wat het geheel iets ingewikkelder maakt en minder prettig om te kijken. Desondanks blijft het allemaal wel spannend, hoewel niet elke aflevering hetzelfde is. De variatie houdt de serie natuurlijk wel fris, wat een logische keuze van de makers is na vier seizoenen – zeker in deze tijd van cancelcultuur. Maar de echte fan zal trouw zijn.

Ondanks de trage ontwikkeling mag het duidelijk zijn dat The Dragon Prince afstevent op een spectaculair einde. Anders zou die met zoveel zorg geconstrueerde spanningsboog voor niets zijn. Met nog twee seizoenen op komst stelt dat wel het geduld flink op de proef. En het is te hopen dat er niet weer een pauze van twee jaar wordt ingelast, of sommige kijkers zullen achterblijven met haar zo wit als dat van Claudia.

Grote vraag is of de spanning nog twee seizoenen overeind blijft staan voor de meeste fans, of dat het trage tempo de serie de das om zal doen. Als we naar het thema van hoop en moed van de serie kijken, lijkt The Dragon Prince te willen zeggen dat het goed komt. De echte fan zal ongetwijfeld de rit uitzitten, en terecht. Ook een minder goed seizoen van The Dragon Prince is een goed seizoen.

★★★☆☆

The Dragon Prince seizoen vijf is te zien bij Netflix.