Recensie Apple TV+-serie 'Physical' seizoen 3

De serie bereikt een krachtig emotioneel einde en laat het daar gelukkig bij.

Regie: Stephanie Laing, Annie Weisman | Cast: Rose Byrne (Sheila), Diedre Friel (Greta), Rory Scovel (Danny), Paul Sparks (John), Erin Pineda (Maria), e.a. | Afleveringen: 10 | Speelduur: 24-35 minuten | Jaar: 2023

De Apple TV+-serie Ted Lasso kwam onlangs met een derde seizoen ten einde. Tot het laatste moment bleef dit een gezellige serie met spannende sportmomenten, maar de functie van de hoofdpersoon was in het eerste seizoen al vervuld, dus wat volgde was nieuwe wegen inslaan. Physical heeft in het vorige seizoen het hoofdpersonage haar grootste conflict laten overwinnen, maar de nieuwste tien afleveringen laten zien dat er nog een doel te behalen valt.

Even de serie in het kort: Sheila is een vrouw met potentie die begin jaren tachtig wegkwijnt als huisvrouw. Ze kampt met een verwoestende innerlijke stem die haar zelfvertrouwen vernietigt en haar aanzet tot geniepige daden. Dan ontdekt ze aerobics, wat haar hoofd tijdelijk stil maakt. Een visioen verschijnt: Sheila als grote ster die via aerobics de wereld gaat verbeteren.

Seizoen drie start met een verbroken huwelijk maar ook eindelijk schot in Sheila's carrière. Aan het einde van het vorige seizoen ontdekte ze niet de enige vrouw te zijn met een gevaarlijk stemmetje in het hoofd en slaagde ze erin dat van haar het zwijgen op te leggen. Maar dan duikt Kelly op, een blonde televisiester met Bambi-ogen. De echte Kelly wordt een concurrent, de denkbeeldige Kelly wordt het nieuwe stemmetje in Sheila's hoofd.

Het klinkt allemaal zwaarmoedig, maar Physical is in de eerste plaats een komedie. Een geslaagde, want er kan hardop om worden gelachen – ook in dit derde seizoen. Hoofdrolspeelster Rose Byrne (Bridemaids, Platonic) is een natuurtalent in dat genre, al staat ze er niet alleen voor. Maar er is ook drama en ook daarin faalt de serie niet. Vooral in dit derde seizoen en het bewustzijn van dat het verhaal hier moet eindigen.

Want Sheila heeft haar grootste vijand, haarzelf, verslagen. Het introduceren van een nieuwe aartsvijand is een prima idee, maar niet een om de hele serie op te laten leunen. Kelly wordt overigens gespeeld door Zooey Deschanel. Het is fantastisch om de actrice die nooit een echt gemeen personage speelt eens te zien schitteren in de rol van manipulatieve bitch.

De hoofdfiguren zijn de afgelopen twee seizoenen uiterst doordacht opgezet qua innerlijke groei. Ze vertonen allemaal hetzelfde nare gedrag als altijd, maar zijn zich daar steeds net iets sneller van bewust en grijpen in om zichzelf te verbeteren. Sheila liegt nog steeds, maar geeft dat nu al na enkele seconden toe. Haar ex-man Danny heeft nog steeds uitbarstingen waarbij hij gaat preken, maar tikt zich daarvoor veel eerder op de vingers. Haar zakenpartner Greta laat nog steeds over zich heen walsen, maar staat nu direct weer op om terug te knokken.

Physical gaat door in wat ze het vorige seizoen al begon te doen: de kijker niet voor dom aanzien en alles uitleggen. Een aflevering kan eindigen met wat voelt als een cliffhanger die in de volgende zal worden afgerond, maar er wordt op vertrouwd dat we die zelf wel kunnen invullen. Dus wordt dat deel overgeslagen en gaat het verhaal dagen, soms weken, verder van waar we gebleven waren. Het tempo ligt af en toe zelfs een tikje te hoog.

Maar er is bijvoorbeeld ook de een-na-laatste aflevering die volledig draait om een avond in Sheila's huis, waar zij en haar ex-man worden geconfronteerd met de problemen van hun dochtertje als gevolg van hun scheiding. De serie is bijna ten einde en er moet een emotionele afronding komen tussen die twee.

Want de laatste aflevering is helemaal voor Sheila's einde. Zal haar visioen uitkomen? Of komt er een betere of slechtere uitkomst? Physical heeft een afronding die als perfect aanvoelt. Het is nergens geforceerd touwtjes aan elkaar knopen, het is doen wat hoort en Sheila is wie ze is. Haar handelingen hebben een grote impact gehad en die ondervindt ze nu.

Seizoen drie houdt ook de kloppende weergaven van de jaren tachtig en aerobics in stand. De hype rondom die tijd is inmiddels wel voorbij, maar Physical heeft tenminste nooit gigantische kapsels of hysterische kleding getoond noch verdronk deze serie in haar soundtrack. Tijdens een aerobicsles zegt Sheila, die naast alle bewegingen ook nog eens praat tegen haar groep, een verkeerd woordje. Bovengetekende is ook een aerobicleraar en kan beamen dat dit heerlijk accuraat is.

Series van Apple TV+ krijgen stukken minder aandacht dan het aanbod van andere streamingsdiensten. Dat is zonde, want Physical is een klein pareltje. Deze serie kent haar personages, de tijd, de setting en de toon. In drie seizoenen is daar nooit van afgeweken. De kwaliteit is steeds hoog gehouden en de serie stopt op het moment dat het einde van de weg is bereikt.

★★★★☆

Physical is te zien bij AppleTV+.