search
Recensie Netflix-serie 'Ladies First: A Story of Women in Hip-Hop'
Recensie

Recensie Netflix-serie 'Ladies First: A Story of Women in Hip-Hop'

Vierdelige documentaire geeft vrouwelijke rappers eindelijk de microfoon die ze eerder niet kregen.

Regie: Giselle Bailey, Hannah Beachler, Dream Hampton, e.a. | Aantal afleveringen: 4 | Speelduur: 36-48 minuten | Jaar: 2023

Vrouwen, met name zwarte, hebben lang moeten opboksen tegen mannen. Dat blijkt in de hiphopwereld niet anders. Ladies First: A Story of Women in Hip-Hop schijnt licht op de rappende dames die nooit de aandacht hebben gekregen die ze verdienen. De vierdelige documentaire gaat met beeld, geluid en interviews door de geschiedenis van vrouwelijke masters of ceremonies (MC's) en brengt daarmee een hommage aan de invloed die zij op het muziekgenre hebben gehad.

Chronologie is in Ladies First ver te zoeken. Er wordt voortdurend heen en weer gehopt tussen heden en verleden. Aan het begin is dat erg wennen, want het geeft een rommelig gevoel en het lijkt alsof er stukken worden overgeslagen. In de loop van de eerste aflevering wordt echter duidelijk dat er is gekozen om het verhaal van de vrouwelijke rappers te vertellen aan de hand van verschillende thema's en het scheelt dat er voortdurend visuele ondersteuning is van namen, jaartallen en hoofdstukken.

Liefhebbers van het genre zonder al te veel voorkennis zullen verbaasd zijn als ze erachter komen hoe bepalend en invloedrijk sommige vrouwen zijn geweest in de evolutie van de hiphopmuziek en –cultuur. Meer dan eens waren het de bekende mannelijke rappers die werden geroemd om een geluid, stijl of samenwerking, terwijl daar een vrouw aan ten grondslag bleek te liggen. Toch werden deze dames structureel niet serieus genomen of zelfs misbruikt door platenlabels, mannelijke collega's en de media. En die pijn is in Ladies First soms schrijnend voelbaar.

De eveneens vrouwelijke makers deinzen er dus niet voor terug om kritisch te zijn en enkele schurende thema's aan te kaarten zoals uiterlijke discriminatie en de heersende dubbele standaard. Waar vrouwonvriendelijke teksten van mannelijke rappers sinds jaar en dag volkomen geaccepteerd zijn, wordt vrouwen die expliciet over seks rappen voortdurend de maat genomen. Toch is niet alles de schuld van mannen. Ook de dames zelf zijn soms meer bezig geweest met onderlinge strijd en jaloezie dan met elkaar steunen. Wat dat betreft schetst Ladies First zeker geen rooskleurig beeld.

In Ladies First komen louter vrouwen aan het woord. Dat is natuurlijk volkomen logisch en misschien zelfs noodzakelijk. Een veelvoorkomend kritiekpunt als het gaat over bijvoorbeeld racisme of misogynie, is dat dergelijke onderwerpen in de media besproken worden door iedereen behalve de minderheden waar het om draait. Toch zou het interessant geweest zijn om wat mannelijke kopstukken uit de hiphopwereld te laten reageren op bepaalde aantijgingen. Hoe kijken zij, met de kennis van nu, terug op de periode waarin vrouwelijke rappers ondergeschikt waren? Zou hun stukje erkenning niet juist de toch al krachtige boodschap onderstrepen?

Hoewel alle grote namen in de vrouwelijke hiphopgeschiedenis in Ladies First aan bod komen, schittert een groot deel door fysieke afwezigheid tussen de geïnterviewden. Zowel de oude als nieuwe garde is ruim vertegenwoordigd, maar er kan niet anders dan geconcludeerd worden dat het ontbreken van een Missy Elliot, Lauryn Hill of Lil' Kim doodzonde is. De gemiddelde Nederlandse muziekliefhebber zal de meeste dames in beeld niet eens herkennen. Het is onduidelijk of dit komt door ontoereikend budget of dat de betreffende vrouwen niet wilden meewerken.

Ladies First vertelt een voor velen tot nu toe onbekend verhaal dat eindigt met een hoopvolle conclusie. De huidige generatie is succesvoller dan ooit en profiteert daarmee van de ruimte waar vorige generaties voor hebben gevochten. De nieuwe lichting vrouwen maakt niet dezelfde zakelijke fouten en zet haar bekendheid in om veel geld te verdienen aan sponsordeals en sociale media. Ook spreken ze zich openlijk uit over inclusiviteit en acceptatie op het gebied van bodypositivity en de LHBTQ-gemeenschap, komen voor elkaar op en versterken zo elkaar én de rol van vrouwen in de hiphopscene.

★★★☆☆

Ladies First: A Story of Women in Hip-Hop is te zien bij Netflix.

Interesse om voor ons te komen schrijven? Wij zijn op zoek naar freelance redacteuren.

Aanbevolen artikelen