Ons nieuws van dinsdag 22 augustus 2023

Recensie SkyShowtime-serie 'Warszawianka'

Bombastische serie van Poolse bodem maakt een frisse en ambitieuze indruk

Regie: Jacek Borcuch| Cast: Borys Szyc (Czuly), Piotr Polak (Sanczo), Jakub Wieczorek (Borygo), Milena Gozdziela (Nina), Maja Pankiewicz (Ela), e.a. | Afleveringen: 11 | Speelduur: 40-47 minuten | Jaar: 2023

De Poolse schrijver Czuly slijt zijn dagen met alcohol en feestjes. De verantwoordelijkheden in zijn leven probeert hij zo goed mogelijk te vermijden, maar het zijn toch vooral de mensen om hem heen die de dupe worden van zijn ingewikkelde karakter. Het bruisende Warschau vormt de arena voor een karaktergedreven serie vol drank, seks, vreugde en verdriet. Alleen staat daarin jammer genoeg het verhaal constant op losse schroeven.

Gerenommeerd scenarist Aaron Sorkin benoemt het tijdens iedere masterclass die hij geeft: het belangrijkste wat een protagonist moet hebben is een doel en een obstakel. Ga maar na, hoeveel protagonisten zijn er die niets willen bereiken? Of hoeveel kun je er noemen die niets in de weg wordt gelegd? In bijna ieder verhaal heeft de protagonist een doel en een obstakel. Het is dan ook niet zonder reden dat je nog nooit hebt gehoord van de films en series die lak hebben aan deze regel.

Op dit vlak gaat Warszawianka de mist in. Gedurende elf afleveringen wordt namelijk niet duidelijk wat Czuły nu eigenlijk écht wil. Af en toe doet hij wat pogingen om goede keuzes te maken (een avondje werken om geld te verdienen), maar een groter doel (bijvoorbeeld zijn leven op de rit krijgen) ontbreekt. Ook wordt hem door de omringende personages niets in de weg gelegd.

Toch zien we in bepaalde aspecten duidelijk de ambitie waarmee deze serie is gemaakt, bijvoorbeeld de cinematografie. Op de momenten dat hem alles voor de wind lijkt te gaan zweeft de camera elegant mee door Czuły's leven, terwijl deze schokkerig achter hem aan hobbelt tijdens zijn dieptepunten. Ook de montage ondersteunt het verhaal. De combinatie tussen lang uitgerekte shots en snelle cuts zorgen voor verschillende gemoedstoestanden, niet alleen bij de personages maar ook op beeld.

Ook in de voice-over is te horen dat de makers niet bang zijn om risico's te nemen. Vroeg in de serie doet het hoofdpersonage een aankondiging waardoor je als kijker gelijk benieuwd bent naar wat er gaat komen. Dergelijke keuzes, waar menig producent nerveus van wordt, maken deze serie toch de moeite waard. Want hoewel er zeker dingen op aan te merken zijn, is deze overduidelijk gemaakt door mensen die niet op safe wilden spelen. In plaats daarvan wordt lef getoond om er een vermakelijke en bij vlagen ontroerende serie van te maken.

★★★☆☆

Warszawianka is te zien bij SkyShowtime.

'Game of Thrones'-acteur onthult: "Ik was blij dat ik eindelijk werd vermoord in seizoen drie"
Series / Nieuws

Richard Madden speelde Robb Stark in het prachtige 'Game of Thrones'.

Veel acteurs zouden een moord doen om mee te mogen spelen in Game of Thrones. De acteurs die meespeelden waren ook elk seizoen weer bang om door een brute moord uit de serie te worden geschreven. Eén acteur had daar echter helemaal geen last van en was blij toen hij de serie in seizoen 3 plots mocht verlaten.

De negende aflevering van het derde seizoen is de meest schokkende aflevering van Game of Thrones ooit. Voor wie dit niet gelijk weet te plaatsen, het gaat hier om de aflevering 'The Red Wedding'. Een echte Game of Thrones-fan moet dan genoeg weten.

The Red Wedding

In deze aflevering werd een groot deel van de familie Stark afgeslacht en één van die mensen is Robb Stark, gespeeld door Richard Madden. Hij zei hierover: “Ik was blij om er op deze manier vanaf te kunnen komen en de rest van mijn twintiger jaren door te kunnen werken met andere acteerklussen en andere personages. Tijdens het spelen in een serie is het vaak verboden om andere projecten aan te gaan."

Na Game of Thrones speelde Madden nogal wat interessante rollen, zoals Birdsong Lady Chatterley's Lover, Rocketman, 1917, Eternals en Cinderella. Wij kunnen inderdaad dus wel stellen dat zijn 'dood' in de serie een geschenk was voor zijn acteercarriere.

Bekijk op instagram

Kijk Game of Thrones op HBO Max.

Deze grote A-ster durfde gastrol in 'The Big Bang Theory' niet aan
Series / Nieuws

Sandra Bullock zei beleefd af, maar volgens het geruchtencircuit was ze bang om onderdeel te worden van de controverse rondom de serie.

In The Big Bang Theory kwamen de nodige bijzondere gastrollen langs, denk bijvoorbeeld aan Stephen Hawking en Elon Musk! Eén van de grootste sterren die een rolletje weigerde in één van de afleveringen is Hollywood-ster Sandra Bullock.

Op een gegeven moment wilde men Bullock in de serie halen om wat scènes te spelen met de nerd Raj Koothrappali. Raj stond erom bekend dat hij een grote crush op Sandra Bullock had en daar werden door de seizoenen heen de nodige grappen over gemaakt. Het had dus erg leuk geweest als juist Bullock de gastrol had geaccepteerd.

Bullock kon niet

Steve Holland, uitvoerend producent van de serie, benaderde Bullock: “We waren er erg enthousiast over, maar we kregen een beleefde afwijzing omdat ze een film aan het opnemen was en niet beschikbaar was.”. In het geruchtencircuit wordt verondersteld dat Bullock niet mee wilde doen uit angst voor de controverses die soms om de serie heen hingen.

Vervolgens strikten ze Sarah Michelle Gellar voor de rol en werd zij de 'date' van Raj tijdens de zeer geslaagde aflevering over de Nobelprijsuitreiking van Sheldon en Amy.

Bekijk op instagram

Kijk hier naar The Big Bang Theory op HBO Max.

Recensie Netflix-serie 'Ladies First: A Story of Women in Hip-Hop'

Vierdelige documentaire geeft vrouwelijke rappers eindelijk de microfoon die ze eerder niet kregen.

Regie: Giselle Bailey, Hannah Beachler, Dream Hampton, e.a. | Aantal afleveringen: 4 | Speelduur: 36-48 minuten | Jaar: 2023

Vrouwen, met name zwarte, hebben lang moeten opboksen tegen mannen. Dat blijkt in de hiphopwereld niet anders. Ladies First: A Story of Women in Hip-Hop schijnt licht op de rappende dames die nooit de aandacht hebben gekregen die ze verdienen. De vierdelige documentaire gaat met beeld, geluid en interviews door de geschiedenis van vrouwelijke masters of ceremonies (MC's) en brengt daarmee een hommage aan de invloed die zij op het muziekgenre hebben gehad.

Chronologie is in Ladies First ver te zoeken. Er wordt voortdurend heen en weer gehopt tussen heden en verleden. Aan het begin is dat erg wennen, want het geeft een rommelig gevoel en het lijkt alsof er stukken worden overgeslagen. In de loop van de eerste aflevering wordt echter duidelijk dat er is gekozen om het verhaal van de vrouwelijke rappers te vertellen aan de hand van verschillende thema's en het scheelt dat er voortdurend visuele ondersteuning is van namen, jaartallen en hoofdstukken.

Liefhebbers van het genre zonder al te veel voorkennis zullen verbaasd zijn als ze erachter komen hoe bepalend en invloedrijk sommige vrouwen zijn geweest in de evolutie van de hiphopmuziek en –cultuur. Meer dan eens waren het de bekende mannelijke rappers die werden geroemd om een geluid, stijl of samenwerking, terwijl daar een vrouw aan ten grondslag bleek te liggen. Toch werden deze dames structureel niet serieus genomen of zelfs misbruikt door platenlabels, mannelijke collega's en de media. En die pijn is in Ladies First soms schrijnend voelbaar.

De eveneens vrouwelijke makers deinzen er dus niet voor terug om kritisch te zijn en enkele schurende thema's aan te kaarten zoals uiterlijke discriminatie en de heersende dubbele standaard. Waar vrouwonvriendelijke teksten van mannelijke rappers sinds jaar en dag volkomen geaccepteerd zijn, wordt vrouwen die expliciet over seks rappen voortdurend de maat genomen. Toch is niet alles de schuld van mannen. Ook de dames zelf zijn soms meer bezig geweest met onderlinge strijd en jaloezie dan met elkaar steunen. Wat dat betreft schetst Ladies First zeker geen rooskleurig beeld.

In Ladies First komen louter vrouwen aan het woord. Dat is natuurlijk volkomen logisch en misschien zelfs noodzakelijk. Een veelvoorkomend kritiekpunt als het gaat over bijvoorbeeld racisme of misogynie, is dat dergelijke onderwerpen in de media besproken worden door iedereen behalve de minderheden waar het om draait. Toch zou het interessant geweest zijn om wat mannelijke kopstukken uit de hiphopwereld te laten reageren op bepaalde aantijgingen. Hoe kijken zij, met de kennis van nu, terug op de periode waarin vrouwelijke rappers ondergeschikt waren? Zou hun stukje erkenning niet juist de toch al krachtige boodschap onderstrepen?

Hoewel alle grote namen in de vrouwelijke hiphopgeschiedenis in Ladies First aan bod komen, schittert een groot deel door fysieke afwezigheid tussen de geïnterviewden. Zowel de oude als nieuwe garde is ruim vertegenwoordigd, maar er kan niet anders dan geconcludeerd worden dat het ontbreken van een Missy Elliot, Lauryn Hill of Lil' Kim doodzonde is. De gemiddelde Nederlandse muziekliefhebber zal de meeste dames in beeld niet eens herkennen. Het is onduidelijk of dit komt door ontoereikend budget of dat de betreffende vrouwen niet wilden meewerken.

Ladies First vertelt een voor velen tot nu toe onbekend verhaal dat eindigt met een hoopvolle conclusie. De huidige generatie is succesvoller dan ooit en profiteert daarmee van de ruimte waar vorige generaties voor hebben gevochten. De nieuwe lichting vrouwen maakt niet dezelfde zakelijke fouten en zet haar bekendheid in om veel geld te verdienen aan sponsordeals en sociale media. Ook spreken ze zich openlijk uit over inclusiviteit en acceptatie op het gebied van bodypositivity en de LHBTQ-gemeenschap, komen voor elkaar op en versterken zo elkaar én de rol van vrouwen in de hiphopscene.

★★★☆☆

Ladies First: A Story of Women in Hip-Hop is te zien bij Netflix.

Duik in de digitale wereld met deze mysterieuze thriller op Netflix
Films / Nieuws

Vanaf woensdag 23 augustus kan je de mysterieuze thriller 'Missing' streamen bij Netflix. Voeg hem alvast toe aan je watchlist zodat je woensdag gelijk kan gaan kijken.

De film van regisseur Nicholas D. Johnson en regisseur Will Merrick weet op IMDb een mooie score neer te zetten van 7.1/10.

Regisseur Johnson is ook wel bekend van zijn werk aan Run en Hold On. Merrick heeft met Missing zijn eerste speelfilm op zijn naam gezet.

Missing

Als June's moeder samen met haar nieuwe vriend tijdens een vakantie in Colombia spoorloos verdwijnt, gaat June op zoek naar antwoorden. De internationale bureaucratie maakt dit echter onmogelijk en ze krijgt niet veel medewerking.

Vanuit Los Angeles maakt ze creatief gebruik van de moderne technologie om haar moeder te vinden. Dit digitale werk levert haar alleen meer vragen op dan antwoorden en zo blijkt haar moeder heel veel geheimen te hebben. June beseft dat niet alleen haar moeder, maar zij zelf misschien ook wel gevaar loopt.

Cast

In de film zien we Storm Reid, Nia Long, Joaquim de Almeida, Tim Griffin, Ken Leung, Amy Landecker, Megan Suri, Lisa Yamada en Jameel Shivji.

Boeiend en spannend

Op de site van Rotten Tomatoes weet de film bij de critici 88% te pakken en bij het publiek 90%. "Het is verrassend hoeveel spanning er kan ontstaan ​​als alle actie zich in de cyberwereld afspeelt.", vertelt een van de critici.

"Vond deze wel beduidend boeiender en spannender dan 'Searching' uit 2018. Ik zat ik echt vrijwel ganse tijd aan het scherm gekluisterd.", aldus kijker umbra bij MovieMeter. Daar scoort de film 3.29/5. Kijker M013 zegt, "Hele leuke vermakelijke film met voldoende tempo en een toch nog redelijk verrassend einde."

Netflix

Vanaf woensdag 23 augustus kan je deze mysterieuze thriller zelf gaan streamen bij Netflix.
Recensie SkyShowtime-serie 'Tuff Money'

Recensie SkyShowtime-serie 'Tuff Money'

Bij vlagen amateuristische serie die vooral last heeft van een cultuurkloof.

Regie: Daniel Sandu | Cast: Alexandru Papadopol (Doru), Cristian Bota (Ionel), Medeea Marinescu (Evelina), Gavril Patru (Adi), Valeriu Andriuta (Capitanul), e.a. | Afleveringen: 6 | Speelduur: 43-52 minuten | Jaar: 2020

Doru en Ionel zijn reparateurs van verkeerslichten die op een avond aan de bar een grapje maken dat ze het verkeer kunnen manipuleren om succesvol een geldwagen te overvallen. De eigenaar van de bar, een Roemeense maffiabaas, hoort hun gesprek en dwingt de twee dit plan uit te voeren. Doru en Ionel doen hun uiterste best om de overval te voorkomen, maar corruptie zit ze in de weg.

Want letterlijk alle deuren waar de twee heren voor hulp aankloppen worden geopend door mensen die tijdens het luisteren naar hun waarschuwing over een aankomende bankoverval besluiten dat ze die zullen toestaan als ze een deel van de opbrengst krijgen. Lief dat Doru en Ionel zo eerlijk zijn, maar de eerste aflevering is zo goed als volledig gewijd aan het trekken aan meerdere bellen waarmee alleen maar meer personages betrokken raken.

De twee bevriende collega's blijven tot het einde heilige boontjes, die zelden hun principes loslaten. Wanneer ze dat wel doen is het te bizar voor woorden. Ze geven bijvoorbeeld resoluut aan dat ze geen cent van het gestolen geld willen hebben, maar als ze het dan toch moeten aannemen, willen ze wel een groter bedrag dan de rest omdat ze meer werk hebben moeten verrichten. Wat?

Is dit een geval van cultuurverschil? Die vraag blijft van begin tot eind spoken, omdat er ontzettend veel onbegrijpelijke elementen zijn. Tuff Money noemt zichzelf bijvoorbeeld een komische misdaadserie, terwijl er bijzonder weinig te lachen valt. Of de boodschap die de makers proberen over te brengen: is er überhaupt een, en zo ja, is die dan serieus dat de kleine man best banken mag beroven?

Of neem het verschil tussen de mannelijke en vrouwelijke personages. Doru's echtgenote loopt alleen maar sarcastisch te vitten, terwijl de twee mannelijke slechteriken een sympathiek achtergrondverhaal krijgen. De maffiabaas heeft een ziek dochtertje en de corrupte getrouwde politiechef heeft – geen grap – een aandoenlijke affaire met een meisje dat nog op de middelbare school zit. Ondertussen is de corrupte bankdirectrice gewoon een koel kreng dat nog meer wil verdienen dan ze al doet.

Er is een nutteloos subplot over Doru's tienerdochter die een 'Balkanhorloge' heeft uitgevonden: een doodnormaal horloge met een tweede cirkel met nummers van een tot en met veertien, want mensen uit die Europese regio leven op een andere tijd. Men zou denken dat een semi-misleidend horloge in latere afleveringen een functie zal krijgen, maar nee, het is gewoon de op zichzelf staande kapstok waar het drama tussen vader en kind aan wordt opgehangen. Ze is een meisje, dus ook zij wordt meestal als zeur neergezet.

Die overval vindt sneller plaats dan gedacht, waardoor het merendeel van de serie gaat over het staartje dat die gebeurtenis heeft. Zodra de eerste wending om de hoek komt kijken begint de serie eindelijk interessant te worden. En beter dan dat moment wordt het niet, want de resterende drie afleveringen zijn als een soufflé die weliswaar niet instort maar tegelijkertijd weigert te rijzen. Het politieonderzoek is te belachelijk voor woorden en Doru en Ionel nemen domme beslissingen.

Doru verstopt bijvoorbeeld zijn geldzakken in een ooievaarsnest bovenop een lantaarnpaal in zijn straat. Waarom dat volwassen beest zonder eieren alleen dat nest bewoont slaat al nergens op, maar de bovenkant van het nest is gewoon zichtbaar vanuit sommige huizen. Dit is puur verzonnen voor het gevolg dat dit later zal hebben, maar er wordt verder niets mee gedaan. Op zich sluit deze domme actie goed aan bij het acteren van de man die Doru speelt. In het begin lijkt het een nonchalante lobbes, maar later blijkt dit gewoon een zwaar gebrek aan intensiteit te zijn.

In de laatste en redelijk saaie aflevering lijkt het er even op dat er iets op zijn plek gaat vallen en het verhaal kan worden afgerond. Maar deze serie is inmiddels al officieel gestopt, dus dat open einde leidt naar niets. De hele serie loopt dood. Vreemd genoeg is het volgens de poster ook een serie van HBO, maar in Nederland is zij alleen te bekijken bij SkyShowtime.

Het Roemeense stadje waar het verhaal zich afspeelt had mooier in beeld kunnen worden gebracht. Wanneer sommige personages luid spreken lijkt de microfoon dat niet aan te kunnen. Maar het grootste mankement is het cultuurverschil – veel van Tuff Money komt in Nederland vreemd over. Ook voelt het als een knullige poging om iets te maken als Breaking Bad, maar "schrijf over zaken waar je verstand van hebt" is niet voor niets een belangrijke regel.

★★☆☆☆

Tuff Money is te zien bij SkyShowtime.

David Tennant over het opnieuw spelen in 'Doctor Who': "14e Doctor wordt geen 10e"
Series / Nieuws

De acteur geeft aan dat zijn vorige versie van de Doctor aanzienlijk verschilt van de huidige.

Sci-fi liefhebbers en Doctor Who fans kijken uit naar een speciale editie van de langlopende Britse tv-hit. Ter ere van het 60-jarig bestaan van de serie komt acteur David Tennant terug als de Doctor.

Het wordt echter niet de versie die hij eerder speelde. Van 2005 tot 2010 speelde hij de tiende Doctor en wordt door velen gezien als favoriet. Nu komt hij terug als veertiende Doctor en hij vertelt zelf dat er vanzelfsprekend een ander personage wordt gespeeld.

Hoeveel zijn het er wel niet?

In een gesprek met Radio Times stelt Tennant gelijk orde op zaken als het aankomt op mensen die suggereren dat hij de rol van tiende Doctor weer op zich gaat nemen. Hij vertelt hier zelf over:

"De Doctor is inmiddels drie andere personen geweest, dus ik ben niet per definitie dezelfde Doctor als dat ik eerder ben geweest. Ik ben niet de tiende, maar de veertiende. Maar eigenlijk weten we ook niet meer hoeveel het er zijn, of wel?"

Gatwa of Tennant?

Fans waren na het vertrek van actrice Jodie Whittaker als vorige Doctor overtuigd dat acteur Ncuti Gatwa de volgende Doctor zou spelen, tot plots Tennant weer opdook in beelden van de jubileumspecial.

Showrunner Russell T. Davies bracht hier snel duidelijkheid in. Hij benadrukte dat de special duidelijkheid gaat brengen en alle vragen beantwoord die fans hebben over de toekomst van de serie.

Op 23 november gaat de jubileumspecial ter ere van het 60-jarig bestaan in première. Kijk tot die tijd Doctor Who op Prime Video.

Deze scifi-avonturenfilm wordt goed bekeken bij Netflix
Films / Nieuws

We kunnen de film al een aantal dagen bekijken bij Netflix en dat is nu vaak genoeg gebeurd, 'Jurassic World: Fallen Kingdom' zien we nu namelijk op de negende plek in de Netflix Top 10.

Als je blij wordt van dino's, actie en fantasy dan zit je bij deze film goed. Stream de film bij Netflix of bewaar hem in je watchlist om een ander moment te kijken.

De regie van de film lag in handen van J.A. Bayona. Hij heeft recenter onder meer twee afleveringen van The Rings of Power geregisseerd.

In de film

In Jurassic World: Fallen Kingdom zien we Chris Pratt en Bryce Dallas Howard terug. Hen zagen we in 2015 al in de hoofdrollen in het eerste deel Jurassic World. Verder zien we onder meer Rafe Spall, Justice Smith, Daniella Pineda, James Cromwell, Ted Levine en Toby Jones.

Synopsis

Het eiland Isla Nublar is overgenomen door de dinosaurussen. Wanneer de slapende vulkaan op het eiland weer actief wordt, dreigen de dinosaurussen weer uit te sterven. Claire zet alles op alles om dit te voorkomen en probeert Owen over te halen om met haar mee te gaan.

Owen is vastbesloten om de vermiste raptor Blue, die hij van jongs af aan heeft getraind, te vinden om samen met de rest in veiligheid te brengen.

Scores

Op IMDb zien we dat de film op een 6.1/10 staat. Bij MovieMeter weet de film een 2.98/5 te pakken. "Ik ging hier met veel scepsis in, maar hij viel me alleszins mee. Het gaat in dit soort films tenslotte om de effecten, en die zijn zeer geslaagd.", vertelt Capablanca op de site.

Kijker IH88 bij de site zegt het volgende over de film. "Gemengde gevoelens. Het probleem van Jurassic World: Fallen Kingdom is dat het zich voor een pretentieloze blockbuster veel te serieus neemt, maar dat het als serieus verhaal over genetische manipulatie weinig om het lijf heeft. J.A. Bayona kan duidelijk geen keus maken tussen beide, en het resultaat is vlees noch vis."

Netflix

Als je dit dino avontuur nog wilt bekijken, dan kan je hem streamen bij Netflix.

Piratenwereld van 'One Piece' komt in gloednieuwe video tot leven
Series / Video/clip/featurette

De epische piratenwereld met en wereldwijde fanbase komt bijna tot leven bij Netflix.

Aan het einde van de maand is het dan eindelijk zo ver: dan komt de liveactionadaptatie van de wereldberoemde animeserie One Piece uit op Netflix. In aanloop naar de première heeft Netflix een featurette gedeeld van 4 minuten, die meer geheimen onthult van de serie.

In de video duikt de kijker achter de schermen bij het opnemen van de piratenserie. Gesprekken met cast en crew komen langs, samen met unieke blikken op aankomende afleveringen.

Getrouw

De serie heeft veel moeite gedaan om trouw te blijven aan Eiichiro Oda's originele visie op de franchise, die zich sinds het einde van de jaren negentig aan het ontvouwen is via films, televisie en manga's.

Oda is zelf nauw betrokken geweest bij de serie en heeft zelfs geëist dat enkele scènes opnieuw moesten worden gefilmd om zijn originele werk trouw te blijven.

Inhoud

In de serie worden de avonturen gevolgd van Monkey D. Luffy, een jonge man die vastbesloten is om een legendarische piratenschat te vinden, genaamd One Piece, en zo de Koning der Piraten te worden.

Vanaf 31 augustus zal One Piece te streamen zijn bij Netflix.

Deze 4 harde politieke thrillers op Netflix moet je gezien hebben
Series / Featured

Het is een harde wereld aan de politieke top, zo blijkt maar weer uit deze 4 topseries.

Vast goed opwarmen in aanloop naar de nationale verkiezingen? Zet dan een van onderstaande series op en leer hoe het er achter de schermen aan toe zou kunnen gaan.

The Diplomat | Netflix | 8 afleveringen

Midden in een internationale crisis belandt Kate Wyler, een diplomate van beroep, in een high-profile baan waarvoor ze niet geschikt is, met desastreuze gevolgen voor haar carrière en haar huwelijk met een politieke ster.

Ingobernable | Netflix | 2 seizoenen

Centraal in deze spannende thriller staat de vrouwelijke president van Mexico, die wordt geconfronteerd met een politiek complot dat haar regering en leven op zijn kop zet. Terwijl ze vlucht voor beschuldigingen en de waarheid probeert te achterhalen, komt ze oog in oog te staan met duistere geheimen die de fundamenten van haar land doen wankelen.

Bodyguard | Netflix | 6 afleveringen

Een gespecialiseerde bodyguard wordt belast met de bescherming van een prominente politica in het Verenigd Koninkrijk, die regelrecht tegenover hem staat op het vlak van haar politieke opvattingen. Terwijl hij haar leven probeert te bewaken, komt hij terecht in een web van samenzweringen, bedreigingen en verraderlijke situaties.

Chief of Staff | Netflix | 2 seizoenen

Als stafchef in de National Assembly beïnvloedt Jang Tae-jun de macht achter de schermen terwijl hij zijn eigen ambities om naar de top te stijgen nastreeft.

Mythes over adoptie in NL keihard neergehaald in NPO-serie 'De afhaalchinees'
Series / Trailer

De liefde tussen ouder en adoptiekind is soms niet zo vanzelfsprekend als het lijkt.

Omroep Zwart komt met een nieuw, intrigerend programma over de tienduizenden geadopteerden in Nederland. In De afhaalchinees duikt presentatrice Kelly van Binsbergen haar eigen adoptieverleden in en maakt de gevolgen van interlandelijke adoptie bespreekbaar.

In de vierdelige documentairereeks gaat Van Binsbergen niet alleen op zoek naar haar eigen verhaal, maar gaat ze ook in gesprek met andere geadopteerden en adoptiegezinnen over de nuances van het fenomeen.

Dankbaar of niet

In het programma wordt er ruimte gemaakt voor een controversiële maar veel voorkomende opvatting: veel adoptiekinderen zijn hun adoptieouders helemaal niet zo dankbaar voor hun kinderwens.

Van Binsbergen probeert met de serie de mythen en misvattingen van het Nederlandse adoptiesysteem aan te kaarten en de beleving van de kinderen centraal te zetten. Kan het adoptiesprookje van dankbaarheid, ouderliefde en goede bedoelingen nog wel stand houden?

Release

Vanaf dinsdag 29 augustus zal De afhaalchinees wekelijks te zien zijn om 21.20 uur op NPO3. Ook komt de serie uit via NPO Start.
Deze deleted scene uit 'Avatar: The Last Airbender' was te duister voor kindertelevisie
Series / Video/clip/featurette

Achteraf vonden de makers deze scène toch te grimmig voor Nickelodeon.

Enkele van de sterkste punten van de geliefde animatieserie Avatar: The Last Airbender waren de volwassen verhaallijnen, waarin Team Avatar opgroeit van een stelletje kinderen naar volwassen strijders tegen het kwaad. Daardoor was de serie niet vies van enkele onderwerpen voor grote mensen, maar deze scène ging een stapje te ver.

Uiteindelijk werd de scène uit seizoen 1 geschrapt voordat het volledig geanimeerd werd, maar gelukkig is het concept nog in de archieven blijven liggen. Pas jaren later kwam de scène weer boven water en werpt het een heel ander licht op de kinderserie.

Storyboard

De verwijderde scène is weer onder de aandacht gekomen doordat schrijver Giancarlo Volpe besloot zijn storyboards en schetsen te delen van het eerste seizoen, waar het idee nog was blijven voortbestaan.

De scène begint als een flashback naar Aang's jeugd met Aang en zijn mentor Gyatso op een vliegende bizon. De speelse aard van de vlucht suggereert dat Aang en Gyatso zich alleen maar vermaken, misschien proberen ze zelfs indruk te maken op de groep trainende luchtmeesters beneden hen.

Van blij naar doodongelukkig

Als Aang en Gyatso langs de klas vliegen, strooien ze taartjes over hen uit. Al gauw verandert de hele scène in een voedselgevecht, vol gelach en vreugde.

Maar, zoals zo vaak in Avatar gebeurt, is dit moment van geluk van korte duur. Als Aang zich omdraait naar Gyatso, ontdekt hij tot zijn schrik dat Gyatso in een skelet is veranderd. De scène vervaagt en eindigt met een ijzingwekkende noot die ongewoon donker is voor de serie.

Te duister

Deze ongebruikte scène bleek achteraf veel te duister voor de serie en heeft uiteindelijk het daglicht nooit volledig te zien. Gelukkig zijn er nu wel fans, die hebben geprobeerd de scène weer tot leven te brengen.

Avatar: The Last Airbender kijk je nu bij Netflix.