Tv-serie op Blu-Ray: Luther

Tv-serie op Blu-Ray: Luther

Topserie over Idris Elba's uiterst toegewijde detective.

Bedenker: Neil Cross | Cast: Idris Elba (John Luther), Ruth Wilson (Alice Morgan), Warren Brown (Justin Ripley), Dermot Crowley (Martin Schenk), Michael Smiley (Benny 'Deadhead' Silver), e.a. | Jaar: 2010-heden | Tv-zender: BBC One | KRO

In 2010 verscheen op de BBC de serie Luther met acteur Idris Elba (The Wire) in de ijzersterke titelrol. De Britse psychologische politieserie (IMDb = 8,6) van bedenker Neil Cross (Crossbones, Spooks) werd een succes en zorgde ervoor dat Elba's bekendheid in Hollywood extra toenam.

Met in totaal slechts zestien afleveringen in drie seizoenen blijkt Luther een bondige serie. Het eerste seizoen met al zes afleveringen werd erg goed ontvangen (RT = 95%) en wist gemiddeld een kleine zes miljoen kijkers te trekken. Ook het tweede (RT = 100%) en derde (RT = 84%) seizoen deden het goed bij de critici en de kijkcijfers namen flink toe ten opzichte van het debuutseizoen. In Nederland werd Luther vertoond door de KRO. Ondanks dat de seizoenen eerder op Dvd werden uitgebracht, stuurde Just Entertainment recent een Blu-Ray verzamelbox het schap in.

Synopsis
John Luther is niet zomaar een politieman. Hij beschikt over een zeldzaam scherp inzicht in de gedachtewereld van levensgevaarlijke criminelen. Misschien komt dat wel doordat er in zijn eigen hoofd ook altijd een storm woedt. Luthers gedrag is nauwelijks te voorspellen en hij heeft een hekel aan regels. Toch boekt hij met zijn eigenzinnige aanpak veel succes in de strijd tegen de misdaad. Het feit dat hij het moet opnemen tegen de meest moordlustige psychopaten, maakt hem alleen maar meer gedreven.

Dvd: Luther - Seizoen 1 - 3 | Aantal discs 3 x Blu-Ray | Afleveringen: 16 x ca. 57 minuten | Release: juli 2015 | Beeld: 16 x 9 | Geluid: Engels DTS-HD 5.1 | Ondertitels: Nederlands | Extra's: geen | EAN: 8717344756396 | Met dank aan: Just Entertainment

De drie Blu-Ray schijven van deze uitgave van de drie seizoenen van Luther zitten vastgeklikt in een blauwe amaray Blu-Ray keepcase. In de hoes is er helaas geen extra informatie terug te vinden over de afzonderlijke afleveringen. Zoals te verwachten staat ieder seizoen op een losse schijf.

Het valt Just Entertainment te prijzen dat er na de eerdere Dvd-releases nu ook een Blu-Ray uitgave beschikbaar is gesteld. Zo kan de fan genieten van een prima High Definition-beeld. De Blu-ray schijven laten een scherp beeld zien, met een prima kleurenpallet en detailweergave in de meer donkere delen van het beeld. De DTS-HD track levert een net, maar niet enorm aanwezig surround-geluid op.

Geen extra's
Waarschijnlijk zou Luther hier zelf niet blij van worden, maar helaas heeft Just Entertainment verzaakt extra's toe te voegen aan de schijven. Aangezien dit al een toch wat onverwachte Blu-Ray uitgave is, kan het de distributeur vergeven worden. Het had uiteraard wel leuk geweest voor de echte fan als hier wel rekening mee gehouden zou zijn.

Vierde seizoen & remake in de maak
Na de drie seizoenen uit 2010, 2011 en 2013 leek het erop dat de Luther ermee zou stoppen. Toch kondigde BBC eind 2014 een nieuw "seizoen" aan, uiteraard weer met Idris Elba. De opnames hebben ondertussen plaatsgevonden en later dit jaar verschijnen twee nieuwe afleveringen. Elba meldde dit jaar nog dat er ook een film moet komen en dat de serie een Amerikaanse remake zou krijgen. De pilot voor de remake zou dit jaar door FOX worden opgenomen, maar lijkt voorlopig in de ijskast te staan.

Hieronder zie je een 'inside look' van de eerste aflevering van het eerste seizoen: