Ons nieuws van woensdag 26 augustus 2015

Tv-serie op Blu-Ray: Luther

Tv-serie op Blu-Ray: Luther

Topserie over Idris Elba's uiterst toegewijde detective.

Bedenker: Neil Cross | Cast: Idris Elba (John Luther), Ruth Wilson (Alice Morgan), Warren Brown (Justin Ripley), Dermot Crowley (Martin Schenk), Michael Smiley (Benny 'Deadhead' Silver), e.a. | Jaar: 2010-heden | Tv-zender: BBC One | KRO

In 2010 verscheen op de BBC de serie Luther met acteur Idris Elba (The Wire) in de ijzersterke titelrol. De Britse psychologische politieserie (IMDb = 8,6) van bedenker Neil Cross (Crossbones, Spooks) werd een succes en zorgde ervoor dat Elba's bekendheid in Hollywood extra toenam.

Met in totaal slechts zestien afleveringen in drie seizoenen blijkt Luther een bondige serie. Het eerste seizoen met al zes afleveringen werd erg goed ontvangen (RT = 95%) en wist gemiddeld een kleine zes miljoen kijkers te trekken. Ook het tweede (RT = 100%) en derde (RT = 84%) seizoen deden het goed bij de critici en de kijkcijfers namen flink toe ten opzichte van het debuutseizoen. In Nederland werd Luther vertoond door de KRO. Ondanks dat de seizoenen eerder op Dvd werden uitgebracht, stuurde Just Entertainment recent een Blu-Ray verzamelbox het schap in.

Synopsis
John Luther is niet zomaar een politieman. Hij beschikt over een zeldzaam scherp inzicht in de gedachtewereld van levensgevaarlijke criminelen. Misschien komt dat wel doordat er in zijn eigen hoofd ook altijd een storm woedt. Luthers gedrag is nauwelijks te voorspellen en hij heeft een hekel aan regels. Toch boekt hij met zijn eigenzinnige aanpak veel succes in de strijd tegen de misdaad. Het feit dat hij het moet opnemen tegen de meest moordlustige psychopaten, maakt hem alleen maar meer gedreven.

Dvd: Luther - Seizoen 1 - 3 | Aantal discs 3 x Blu-Ray | Afleveringen: 16 x ca. 57 minuten | Release: juli 2015 | Beeld: 16 x 9 | Geluid: Engels DTS-HD 5.1 | Ondertitels: Nederlands | Extra's: geen | EAN: 8717344756396 | Met dank aan: Just Entertainment

De drie Blu-Ray schijven van deze uitgave van de drie seizoenen van Luther zitten vastgeklikt in een blauwe amaray Blu-Ray keepcase. In de hoes is er helaas geen extra informatie terug te vinden over de afzonderlijke afleveringen. Zoals te verwachten staat ieder seizoen op een losse schijf.

Het valt Just Entertainment te prijzen dat er na de eerdere Dvd-releases nu ook een Blu-Ray uitgave beschikbaar is gesteld. Zo kan de fan genieten van een prima High Definition-beeld. De Blu-ray schijven laten een scherp beeld zien, met een prima kleurenpallet en detailweergave in de meer donkere delen van het beeld. De DTS-HD track levert een net, maar niet enorm aanwezig surround-geluid op.

Geen extra's
Waarschijnlijk zou Luther hier zelf niet blij van worden, maar helaas heeft Just Entertainment verzaakt extra's toe te voegen aan de schijven. Aangezien dit al een toch wat onverwachte Blu-Ray uitgave is, kan het de distributeur vergeven worden. Het had uiteraard wel leuk geweest voor de echte fan als hier wel rekening mee gehouden zou zijn.

Vierde seizoen & remake in de maak
Na de drie seizoenen uit 2010, 2011 en 2013 leek het erop dat de Luther ermee zou stoppen. Toch kondigde BBC eind 2014 een nieuw "seizoen" aan, uiteraard weer met Idris Elba. De opnames hebben ondertussen plaatsgevonden en later dit jaar verschijnen twee nieuwe afleveringen. Elba meldde dit jaar nog dat er ook een film moet komen en dat de serie een Amerikaanse remake zou krijgen. De pilot voor de remake zou dit jaar door FOX worden opgenomen, maar lijkt voorlopig in de ijskast te staan.

Hieronder zie je een 'inside look' van de eerste aflevering van het eerste seizoen:

Eerste foto's van nieuwe seizoen 'The Good Wife'
Series / Nieuws

Alicia moet weer aan het werk om haar carrière op de rails te krijgen.

Let op! Het onderstaande artikel bevat mogelijk spoilers.

Deze herfst wordt het zevende seizoen van The Good Wife uitgezonden op de Amerikaanse zender CBS. Om de fans al warm te maken, gaf CBS deze week de eerste foto' s vrij van aflevering 1 van het nieuwe seizoen.

In het nieuwe seizoen probeert Alicia haar carrière nieuw leven in te blazen door opnieuw haar eigen advocatenkantoor te beginnen, dit keer met behulp van collega Jason Crouse (een nieuwe rol van Jeffrey Dean Morgan). Hij is een kalme, ervaren onderzoeker met wie ze samen gaat werken.

Alicia helpt Peter (ondanks dat ze niet altijd even close zijn) bij zijn race om het presidentschap. Aan de foto' s te zien, doet ze dat onder meer door met hem op tv aan praatprogramma' s mee te doen.

Zach Grenier is weer van de partij als David Lee, zoals op de foto hierboven te zien is. Hoewel ze niet in de foto' s van de eerste aflevering voorkomt, wordt gezegd dat Cush Jumbo een grote rol zal spelen dit seizoen als onderzoeker. Of ze al vanaf de eerste aflevering geïntroduceerd zal worden is niet bekend. Archie Panjabi en Matthew Goode zullen niet te zien zijn in seizoen 7.

Al te veel valt niet af te lezen aan de eerste beelden, behalve natuurlijk dat Alicia weer als advocaat aan de slag gaat en Peter bezig is met zijn campagne. De eerste aflevering zal op 4 oktober in Amerika worden uitgezonden.

Sam Raimi in nieuwe blik achter de schermen 'Ash vs. Evil Dead'
Series / Nieuws

De eerste aflevering wordt toepasselijk genoeg op 31 oktober uitgezonden door Starz.

[video_embed]1252[/video_embed]

Starz heeft een nieuwe blik achter de schermen van Ash vs. Evil Dead online geplaatst, waarin o.a. hoofdrolspeler Bruce Campbell en regisseur/producent Sam Raimi aan het woord komen.

De serie gaat over een aan lager wal geraakte Michigan State Trooper genaamd Amanda Fisher (Jill Marie Jones), die na de gruwelijke moord op haar partner op zoek gaat naar Ash (Campbell), om aan te tonen dat hij verantwoordelijk is voor de misdaad. Amanda komt er echter al snel achter dat Ash en zijn kornuiten de enige hoop zijn tegen de plaag van de Evil Dead.

De opnames van de serie gingen afgelopen lente van start in Nieuw-Zeeland. Starz zal de eerste van in totaal tien half uur durende afleveringen van de serie op 31 oktober (Halloween) uitzenden. Sam Raimi regisseerde de eerste aflevering van Ash Vs Evil Dead. Hij schreef deze samen met zijn broer Ivan, Craig DiGregorio en Tom Spezialy. Raimi zal de serie produceren samen met Campbell, Rob Tapert en DiGregorio.

Murphy vond Curtis cruciaal voor 'Scream Queens'
Series / Nieuws

De serie werd speciaal geschreven voor de originele scream queen.

Het is bijna tijd voor het eerste seizoen van Scream Queens, dat vanaf volgende maand in Amerika wordt uitgezonden. Naast jonge actrices als Emma Roberts en Ariana Grande is ook de originele scream queen Jamie Lee Curtis van de partij. Volgens producent Ryan Murphy was de casting van Curtis cruciaal voor de serie en had hij het anders niet willen maken.

"Het is echt apart om opgebeld te worden en dat iemand zegt iets speciaal voor jou te schrijven," vertelde Curtis. "Het is me maar een paar keer overkomen en bij sommige mensen gebeurt het nooit.[..] Het is een erg uniek en zeer speciaal gevoel. Om zo een grote schrijver te horen zeggen dat ze iets voor je maken en of je het leuk zou vinden om erin te spelen met bijvoorbeeld Emma Roberts."

In Scream Queens wordt de vrede op de campus van een universiteit verstoord door een reeks wrede moorden, die plaatsvinden exact twintig jaar na een soortgelijke moord. Meer dan dat wist Curtis ook niet over de verhaallijn toen ze voor de rol tekende. Curtis zei zonder een script te hebben gezien ja tegen Murphy, iets wat ze daarvoor nog nooit had gedaan. "Dit is de manier waarop het moest gebeuren. Het is hoe Ryan Murphy werkt. Het was blind vertrouwen vanwege mijn vertrouwen in zijn kunnen als schrijver."

De tweedelige pilot van Scream Queens wordt op 22 september uitgezonden op de Amerikaanse zender Fox.

Netflix Kijktip: 'Ray Donovan'
Series / Nieuws

Netflix Kijktip: 'Ray Donovan'

Verslavende serie met Lieb Schreiber als fixer en Jon Voight als zijn gehate vader.

Bij de meeste series duurt het een paar afleveringen voor je erin komt. Je kan dan misschien wel de potentie zien, of bent benieuwd naar de volgende aflevering. Maar af en toe weet een serie je vanaf het eerste momenten zo mee te nemen, dat je niet eens meer het idee hebt dat je naar de pilot kijkt maar de personages al langere tijd kent. Dat is ook het geval bij Ray Donovan, waarvan je de eerste twee seizoenen van op Netflix kunt kijken.

Ray Donovan is een fixer en werkt voor Goldman & Drexler, een advocatenbureau dat de rijkste en machtigste mensen van Los Angeles vertegenwoordigt. Het is aan Ray om de vuile werk op te knappen. Het is nogal shady wat hij doet, maar hij staat bekend als de beste binnen zijn vak. Heb je een probleem, dan moet je naar Ray. Maar Ray heeft naast zijn drukke werk ook een familie en gezin waar veel mee gaande is. Zo heeft hij twee broers. Eentje heeft een spierziekte en runt een boksschool, de ander is een beetje sloom iets dat erin is geslopen sinds hij als jongetje seksueel werd misbruikt door een priester. Ray is degene die voor zijn familieleden zorgt, naast zijn eigen gezin met vrouw en twee kids. Maar dan staat ineens de pa van Ray en broers op de stoep. Hij is vrijgekomen uit de gevangenis en Ray is niet bepaald blij om hem te zien. Al snel kom je erachter dat het Ray is, die ervoor heeft gezorgd dat zijn vader werd vastgezet. Waarom en hoe kom je over de loop van de afleveringen achter.

Het mooie van de eerste aflevering is, dat je meteen ziet in de eerste vijftien minuten hoe Ray te werk gaat en wat er allemaal bij komt kijken. Zo moet hij ingrijpen bij een sporter, die een meisje heeft opgepikt die dood blijkt te zijn gegaan in zijn hotelkamer door een overdosis. Crisis want de carrière van deze sporter kan een schandaal als dit niet gebruiken. Ray wordt gebeld en laat hij nu net een andere cliënt hebben, die homo is maar een publiek imago heeft van een all American hetero. Hij speelt in allerlei actiefilms en het gefluister rond zijn seksuele geaardheid kan hem zijn werk als actieheld kosten. Ray besluit de acteur naar het hotel te brengen en hem te laten zeggen dat hij bij het dode meisje was. De sporter neemt hij mee via de achterdeur van het hotel. De carrière van de sporter gered en de acteur komt weer over als een hetero.

Ray Donovan is een heel goed geschreven serie met allerlei personages en plotlijnen die over de loop van de afleveringen duidelijk worden. Maar wat de serie ook naar een hoger niveau tilt is de geweldige cast. Liev Schreiber is een geweldige acteur met het charisma om een serie als dit te dragen. Verder is Jon Voight als de vader van Ray ook geweldig. Geen wonder dat beide acteurs regelmatig voor hun rollen worden genomineerd voor awards als de Golden Globes. Ray Donovan is echt het soort serie om te bingen, want een aflevering smaakt naar meer en meer. Gelukkig wordt het derde seizoen momenteel uitgezonden in Amerika.

'Cold Feet' waarschijnlijk terug op de buis
Series / Nieuws

Zender ITV is van plan om een nieuw leven in de komedie te blazen met de originele cast.

De Britse komische dramaserie Cold Feet keert waarschijnlijk terug op de buis. De serie die sterren maakte van onder meer James Nesbitt zou weer terugkeren op de zender ITV om het gat dat Downton Abbey achter gaat laten weer op te vullen.

De serie was van 1997 tot 2003 op tv te zien en ging toen over dertigers, die te maken kregen met kinderen, vriendschappen, scheidingen en problemen in de liefde. Centraal stond het koppel Adam en Rachel, die vanaf de pilot de spil vormden met hun knipperlichtrelatie. Daarnaast zag je het wel en wee rond Adams beste vriend en zijn partner Jennie en de ups en downs van Rachels beste vriendin Karen en haar man David.

"Cold Feet keert terug, de deal is bijna rond," vertelde een bron in de Daily Mail. "Het filmen zal aan het begin van volgend jaar van start gaan met het nieuwe seizoen klaar om uitgezonden te worden in de lente. Het is iets dat al vijf jaar wordt besproken, maar veel mensen dachten dat het onmogelijk was vanwege het aantal grote namen dat hierbij betrokken is."

Volgens de bron zou de volledige cast weer mee willen doen. Een probleempje (hier volgt een spoiler voor degenen die de serie nog niet hebben gezien en van plan zijn deze te gaan kijken) want het personage van Helen Baxendale, Rachel, overleed in de seizoensfinale. Zouden ze trouw blijven aan de serie zou het dus zijn zonder de Adam-Rachel verhaallijn.