Recensie SkyShowtime-serie 'Warszawianka'

Bombastische serie van Poolse bodem maakt een frisse en ambitieuze indruk

Regie: Jacek Borcuch| Cast: Borys Szyc (Czuly), Piotr Polak (Sanczo), Jakub Wieczorek (Borygo), Milena Gozdziela (Nina), Maja Pankiewicz (Ela), e.a. | Afleveringen: 11 | Speelduur: 40-47 minuten | Jaar: 2023

De Poolse schrijver Czuly slijt zijn dagen met alcohol en feestjes. De verantwoordelijkheden in zijn leven probeert hij zo goed mogelijk te vermijden, maar het zijn toch vooral de mensen om hem heen die de dupe worden van zijn ingewikkelde karakter. Het bruisende Warschau vormt de arena voor een karaktergedreven serie vol drank, seks, vreugde en verdriet. Alleen staat daarin jammer genoeg het verhaal constant op losse schroeven.

Gerenommeerd scenarist Aaron Sorkin benoemt het tijdens iedere masterclass die hij geeft: het belangrijkste wat een protagonist moet hebben is een doel en een obstakel. Ga maar na, hoeveel protagonisten zijn er die niets willen bereiken? Of hoeveel kun je er noemen die niets in de weg wordt gelegd? In bijna ieder verhaal heeft de protagonist een doel en een obstakel. Het is dan ook niet zonder reden dat je nog nooit hebt gehoord van de films en series die lak hebben aan deze regel.

Op dit vlak gaat Warszawianka de mist in. Gedurende elf afleveringen wordt namelijk niet duidelijk wat Czuły nu eigenlijk écht wil. Af en toe doet hij wat pogingen om goede keuzes te maken (een avondje werken om geld te verdienen), maar een groter doel (bijvoorbeeld zijn leven op de rit krijgen) ontbreekt. Ook wordt hem door de omringende personages niets in de weg gelegd.

Toch zien we in bepaalde aspecten duidelijk de ambitie waarmee deze serie is gemaakt, bijvoorbeeld de cinematografie. Op de momenten dat hem alles voor de wind lijkt te gaan zweeft de camera elegant mee door Czuły's leven, terwijl deze schokkerig achter hem aan hobbelt tijdens zijn dieptepunten. Ook de montage ondersteunt het verhaal. De combinatie tussen lang uitgerekte shots en snelle cuts zorgen voor verschillende gemoedstoestanden, niet alleen bij de personages maar ook op beeld.

Ook in de voice-over is te horen dat de makers niet bang zijn om risico's te nemen. Vroeg in de serie doet het hoofdpersonage een aankondiging waardoor je als kijker gelijk benieuwd bent naar wat er gaat komen. Dergelijke keuzes, waar menig producent nerveus van wordt, maken deze serie toch de moeite waard. Want hoewel er zeker dingen op aan te merken zijn, is deze overduidelijk gemaakt door mensen die niet op safe wilden spelen. In plaats daarvan wordt lef getoond om er een vermakelijke en bij vlagen ontroerende serie van te maken.

★★★☆☆

Warszawianka is te zien bij SkyShowtime.