Recensie Disney+-serie 'Justified: City Primeval'

Niet zo sterk als de beste seizoenen van Justified, maar wel een vermakelijk vervolg.

Regie: Michael Dinner, Jon Avnet, Gwyneth Horder-Payton, e.a. | Cast: Timothy Olyphant (Raylan Givens), Aunjanue Ellis (Carolyn Wilder) Vondie Curtis-Hall (Marcus 'Sweety' Sweeton), Boyd Holbrook (Clement Mansell), Adelaide Clemens (Sandy Stanton), Marin Ireland (Maureen Downey), Vivian Olyphant (Willa Givens), Paul Calderón (Raymond Cruz), e.a. | Afleveringen: 8 | Speelduur: 44–52 minuten | Jaar: 2023

Justified was van 2010 tot en met 2015 een zeer bevredigende moderne western, met minstens drie heel sterke seizoenen. Deze was gebaseerd op het schrijfwerk van Elmore Leonard en bevatte de definitieve rol van Timothy Olyphant. Acht jaar na het einde van de serie keert hij terug als U.S. Marshall Raylan Givens in de miniserie Justified: City Primeval, dat in vergelijking met voorgaande seizoenen misschien niet het beste is maar ook niet het minste.

Graham Yost, de oorspronkelijke bedenker en hoofdschrijver van Justified, is niet betrokken bij City Primeval. Hij wordt opgevolgd door Michael Dinner en Dave Andron, die wel als schrijvers betrokken waren. Voor hun vervolgserie baseren ze zich op een boek van Leonard waar Raylan Givens niet in voorkomt, maar wel een andere politieman die qua temperament en persoonlijkheid best op hem lijkt.

Deze Raymond Cruz heeft in City Primeval slechts een bijrol. Die wordt overigens neergezet door Paul Calderón, die dit personage lang geleden ook al speelde in Out of Sight, een bewerking van een ander boek van Leonard. Voor City Primeval is het verhaal van Leonards boek enigszins herschreven om aan te sluiten op Justified, maar zoals in de meeste goede bewerkingen van Leonard zijn er ook letterlijk dialogen uit het boek overgenomen, aangezien de schrijver daar nou eenmaal erg goed in was.

Hoewel halve cowboy Raylan uit Kentucky komt en in Miami woont, past hij precies in het rauwe wereldje van politie en misdadigers in Detroit. De schrijvers hebben een slimme manier gevonden om hem daarin te verweven: hij kan het niet laten om tijdens een vakantie met zijn tienerdochter twee criminelen te arresteren en naar Detroit te brengen, waar hij verstrikt raakt in een zaak tegen de nare moordenaar Clement Mansell.

City Primeval zit boordevol met typische Leonard-personages: politiemensen die op het randje van de wet opereren en criminelen die trots zijn op hun intelligentie, maar niet zo slim zijn als ze zelf denken. Zoals Mansell, maar zeker ook Sweety, zijn compagnon tegen wil en dank, Mansells vriendin Sandy en de Albanese gangsters die Mansell tegen zichzelf in het harnas jaagt. Allemaal boeiende figuren, met sterke dialogen en in sommige gevallen interessante motivaties, waardoor het eigenlijk jammer is dat van tevoren duidelijk is dat ze tegenover elkaar zullen komen te staan en tegenover Raylan en politie van Detroit.

En dan is er nog advocate Carolyn Wilder, die zich tussen alle partijen probeert te manoeuvreren. Zij en Sweety voelen allebei het gewicht van het verleden zwaar op hen drukken en zien in de gevaarlijke maniak Mansell een mogelijkheid om hun toekomst vast te stellen. Zij hebben iets tragisch, en voegen daarmee een dimensie toe aan de tweestrijd tussen Raylan Givens en Clement Mansell.

Die is erg nodig, want Mansell is helaas niet de sterkste antagonist waar Raylan ooit mee te maken heeft gehad, net zoals de leden van de Detroitse onderwereld die in Justified uitstapjes naar Kentucky maakten dat niet waren. Mansell vindt het vermoorden en pijnigen van mensen net iets te leuk om een sympathieke antiheld en tegenpool van Raylan te worden. Hij is geen Boyd Crowder, de schurk van de oorspronkelijke serie. Daardoor missen de confrontaties tussen hem en Raylan toch de chemie die Raylans strijd tegen de schurken in Kentucky net een beetje extra gaf.

Desalniettemin ligt de focus in City Primeval genoeg op de andere nieuwe personages en de persoonlijke problemen van Raylan om als bevredigend vervolg te werken. Raylan heeft namelijk in de jaren tussen de twee series zijn huwelijk alweer verbruid, omdat zijn beroep toch weer altijd voorging. Hij heeft gelukkig nog wel een goede relatie met zijn tienerdochter Willa (een charmant acteerdebuut van Vivian Olyphant, de dochter van Timothy), die door de gebeurtenissen in City Primeval op het spel komt te staan.

Ondanks de ietwat teleurstellende climax doet het einde van de miniserie toch weer naar meer smaken, ook al is dit officieel een eenmalige miniserie. Olyphant heeft inmiddels aangegeven met plezier die karakteristieke cowboyhoed weer op te willen zetten voor nog een seizoen of misschien zelfs meer.

★★★★☆

Justified: City Primeval is te zien bij Disney+.