Recensie Netflix-serie 'Liebes Kind'

Recensie Netflix-serie 'Liebes Kind'

Onvervalste krimi over gevangenschap en moord, waarbij de kijker steeds vervelend goed op het verkeerde been wordt gezet.

Regie: Isabel Kleefeld, Julian Pörksen | Cast: Kim Riedle (Jasmin), Naila Schuberth (Hannah), Sammy Schrein (Jonathan), Hans Löw (Gerd), Haley Louise Jones (Aida), Justus von Dohnányi (Matthias), Julika Jenkins (Karin), e.a. | Afleveringen: 6 | Speelduur: 46-51 minuten | Jaar: 2023

De psychologische thriller Liebes Kind draait om de zoektocht naar de verdwenen studente Lena, die na een avondje kroeglopen toeterzat in de bunker van een psychopaat met ernstige mommy issues eindigt. Volledig geïsoleerd van de buitenwereld weet deze gevangene uiteindelijk te ontsnappen uit het zieke utopia van haar ontvoerder, maar doet dit niet zonder haar dochter en een lust voor wraak, gepaard met een vleugje stockholmsyndroom.

De eerste aflevering opent met een dame op de vlucht en een lel van een klap tegen de bumper van een auto. We switchen naar het tafereel achterin een ambulance, waar een getraumatiseerd meisje loze weetjes opdreunt en stug volhoudt dat de geblondeerde vrouw op de brancard haar moeder is. Wanneer duidelijk wordt dat Lena en Hannah zijn ontsnapt uit de klauwen van een engerd met een huis vol camera's, zet de recherche alles op alles om het daar achtergebleven broertje Jonathan te redden en een onopgeloste verdwijningszaak na dertien jaar voorgoed te sluiten.

Het beklemmende Liebes Kind heeft heftige gelijkenissen met misbruikzaken die de wereld hebben opgeschrikt. Van Josef Fritzl en de Belgische seriemoordenaar Marc Dutroux tot het relaas van de vermiste Natascha Kampusch, die jarenlang als speeltje diende voor de geesteszieke Wolfgang Přiklopil. De gruwelijkheden die bij dergelijke zaken aan het licht komen behoeven bij een verfilming geen aangedikt drama, maar zijn harde feiten waar niet van kan worden afgeweken. Voor de fictieve serie Liebes Kind vond Kleefeld inspiratie in het gelijknamige boek van Romy Hausmann, met als doel de duistere waarheid van mentale mishandeling zo realistisch mogelijk over te brengen.

Wat betreft de acteerprestaties niets dan lof voor Naila Schuberth. Deze twaalfjarige is geloofwaardig in elke emotie en blijft met haar vertolking van Hannah ver weg van gênant overdreven acteerwerk waarmee leeftijdgenoten de plank nog weleens misslaan. De volwassen hoofdrolspelers, stuk voor stuk oudgedienden met flink wat ervaring in vooral de Duitse cinema, weten de kijker op overtuigende wijze naar hun kant te trekken. In tegenstelling tot de enige Nederlander die met twee zinnen in beeld komt, want dan hebben we natuurlijk direct weer te maken met een nieuwslezer van het Polygoonjournaal.

Online wordt Liebes Kind overspoeld met sterren. Menig platform bestempelt deze miniserie als beste in haar genre, met alle lof voor de acteerprestaties en perfect uitgekiende kippenvelmomenten. En toegegeven, de regie is strak en het verhaal laat op slechts weinig momenten de teugels vieren, maar het blijft een vrij gemiddeld verslag van een ontvoering en de daaropvolgende wraak. Liebes Kind steekt niet met kop en schouders boven andere misdaadseries uit, maar is wel dermate intrigerend dat je onbewust hardop gaat speculeren over de volgende wending in het verhaal.

★★★☆☆

Liebes Kind is te zien bij Netflix.