Recensie Netflix-serie 'El Cuerpo en Llamas'

Gevaarlijke driehoeksverhouding tussen drie agenten eindigt in een waar drama.

Regie: Jorge Torregrossa, Laura Mañá | Cast: Úrsula Corberó (Rosa), Quim Gutiérrez (Albert), José Manuel Poga (Pedro), Isak Férriz (Javi), Guiomar Cariado (Sofia), Eva Llorach (Ester), Aina Clotet (Silvia), Pep Tosar (Juan), e.a. | Afleveringen: 8 | Speelduur: 46-52 minuten | Jaar: 2023

El Cuerpo en Llamas laat je van de ene verbazing in de andere vallen. De Spaanse serie is gebaseerd op het waargebeurde verhaal van Rosa Peral, die samen met haar collega en minnaar Albert López veroordeeld werd voor de moord op haar partner, Pedro Rodríguez. Alle drie waren ze politieagent en harde bewijzen tegen het duo zijn nooit gevonden, maar de zaak geeft genoeg stof voor een spannende dramaserie.

Het verhaal begint op een logische, maar ook spannende manier, door de kijker te laten zien hoe een auto in het donker zorgvuldig in brand wordt gestoken. Het is meteen duidelijk dat er iets mis is, maar meer komt de kijker voorlopig niet te weten. Na deze geheimzinnige intro volgen we het verhaal van Rosa, die aangeeft dat Pedro al enkele dagen spoorloos is, waarna een zoektocht wordt gestart naar degene die daarvoor verantwoordelijk is.

El Cuerpo en Llamas is opgebouwd zoals menig andere misdaadserie, maar dan wel een van de betere. Er zijn verdenkingen en verhoren en de kijker wordt op het verkeerde been gezet. Je zou hierdoor bijna vergeten dat het om een waargebeurd verhaal gaat. De makers kiezen hierin een duidelijk standpunt: zij sluiten zich aan bij wat door de media is gecommuniceerd. Dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld de documentaire Rosa Peral's Tapes, die een heel ander standpunt inneemt.

Door middel van flashbacks wordt steeds een stukje van het verhaal en van het recente verleden van Rosa Peral getoond. Doordat het om een vrij recent verleden gaat en deze flashbacks niet als zodanig benoemd worden, is niet altijd even duidelijk in welke tijd bepaalde scènes zich afspelen, wat zo nu en dan voor de nodige verwarring zorgt.

Úrsula Coberó vertolkt de rol van Rosa Peral op voortreffelijke wijze. Coberó, welbekend van haar rol in La Casa de Papel, is de perfecte actrice voor de vrouw die neergezet wordt als verleidelijk, stoer en koelbloedig. Niet alleen Coberó is een bekend gezicht, ook José Manuel Poga, die de rol van Pedro op zich neemt, speelde een rol in de eerdergenoemde populaire Spaanse misdaadserie.

Wat betreft de cast zit het dan ook wel goed. Wel lijkt El Cuerpo en Llamas iets minder spectaculair dan vergelijkbare Spaanse series. Het werkelijke verhaal is ongetwijfeld al aardig gedramatiseerd om het entertainmentgehalte op het juiste niveau te krijgen. Het is immers een dramaserie en geen documentaire, maar uit eerbied voor slachtoffers en nabestaanden zit hier een bepaalde grens aan en de makers hebben deze aardig weten te respecteren.

Men neemt de tijd om het verhaal te vertellen en leukt dit wat op met de nodige erotische scènes. Dit is dé manier om van een koelbloedige moord een temperamentvolle en gepassioneerde crime passionnel te maken, die menig kijker zal weten te bekoren. In combinatie met de verbijsterende gebeurtenissen, waarvan de waarheid nog enigszins in het midden blijft, zorgt dat ervoor dat El Cuerpo en Llamas de moeite van het kijken waard is.

★★★★☆

El Cuerpo en Llamas is te zien bij Netflix.